Kloof tussen studenten en Rabobank moet verdwijnen O Easy M|ney RABOBANK STUDENTENREKENING Rabo band Niet alleen bij studenten, maar ook bij aankomende studenten heeft de Rabobank een zwak imago. Beide groepen zoeken veelal gratis betaalgemak bij een andere bank. Een vergelijking met con currenten maakt duidelijk dat de Studentenrekening van de Rabo bank duur is. Maar aan die prijs wordt gewerkt. Op korte termijn wordt besloten of daar iets aan kan worden gedaan. a In gesprek blijven is heel belangrijk Nummer 14/27 juli 1992 ns imago onder studenten is er de laatste maanden niet beter op geworden', weet Arnold Tak van Marketing Services Particulieren. 'De geruchten overeen abonnementstarief voor de particuliere betaalrekening zijn daarvoor een belangrijk deel debet aan. Een student heeft nou eenmaal niet veel geld.' Onderzoeken 'Een vervolgonderzoek bevestigde de uitkomsten van een eerder onderzoek', aldus Tak. 'Studenten vinden gratis betaalgemak het belangrijkste. Daar aan voldoen wij niet. Dat vonden niet alleen de deelnemers aan het eerste onderzoek, aanstaande studenten, studenten en net afgestudeerden. Uit het vervolgonderzoek, dat pas geleden is afgesloten, bleek dat op nieuw. Zes groepen van laatste jaars VWO- leerlingen werkten daaraan mee. Het cliën- tenverlies in de studentenmarkt blijkt al bij laatstejaars VWO-ers te beginnen.' Verlies Van de VWO-scholieren heeft 53 procent een Betaal- of Studenten reke ning bij de Rabobank. Tak: 'Op het moment dat ze een studiefinanciering, de WSF, aan vragen, geven een heleboel jongeren auto matisch het nummer op van hun Raboreke- ning. Dat geldt vooral voor jongeren, die niet Open 'm vddi 31 oktober '92 en ga giaiis naai de film 'Easy Money' is het motto van een actie voorde Studenten rekening, die binnenkort begint. Rabobank Nederland coördineerde de campagne voor de 39 studentenbanken. op kamers gaan wonen. Zelfstandig wonen de studenten zie je vaak overstappen naar Postbank en ABN Amro. In gesprekken met medestudenten komen ze er achter dat zij bij die andere bank geen f 17,50 betalen voor een Europas en ook geen f 1,50 voor gea-gebruik in de tariefuren. Een keer slecht geholpen worden bij de Rabobank kan dan de doorslag geven om van bank te veranderen. Uiteindelijk laat maar 34 pro cent van de studenten aan een universiteit of HBO de WSF op een Raborekening boe ken.' Concurrentie In de grote steden stap pen studenten vaker naar een andere bank dan naar de Rabobank. De studentenbank in Deventer ondervindt als één van de wei nige concurrentie van de SNS Bank. Maar meestal zijn de ABN Amro en de Postbank de concurrenten. Over de werkwijze van de ABN Amro vertelt studentencoördinator Claudia Verplanke van de studentenbank in Vlissingen: 'De ABN Amro krijgt vaak heel snel lucht van onze plannen en acties. Ze proberen dan net eerder dan wij met iets dergelijks te komen. Dat is heel vervelend. Ook wist de ABN Amro, als huisbankier van de plaatselijke hogeschool, te verhinderen dat wij tijdens de ontgroeningspe riode met een stand aanwezig zou den zijn.' Onder controle 'In Enschede hebben we de studentenmarkt vrij goed onder controle', meldt stu dentencoördinator Evert Bleuming van de Rabobank Enschede. 'Volgend jaar willen we met de bank in Hengelo het relatiebeheer richting studenten gezamenlijk gaan aanpakken. De Universiteit ligt tussen de werkgebieden van Enschede en Hengelo in. Ons marktaandeel is nu bijna gelijk aan dat van de ABN Amro. De laatste tijd hebben we wat terrein kunnen terugwinnen. Het Edukatief Krediet blijkt nogal wat studenten aan te spreken. Wij merken ook, dat in ge sprek blijven met studenten heel belangrijk is. Ga in discussie, als ze aangeven naar een andere bank te willen gaan. Niet bij de pakken neerzitten, maar in gesprek blij ven.' Problematiek 'De Rabobank heeft vier grote problemen in de studentenmarkt', stelt Tak, die de studentenmarkt landelijk coördi neert. 'Om te beginnen de verhuis- procedure en een slecht imago. Verder onze achterblijvende produktvoorwaarden en prijsstelling en ten slotte de persoonlijke bediening, die als be tuttelend wordt ervaren. Aan de verhuispro- cedure wordt gewerkt, zodat het totale dien stenpakket automatisch wordt overgedra gen. Het commentaar op de persoonlijke bediening gaan we nog verder bekijken. Voor een beter imago, de produktvoorwaar den en de prijsstelling hebben we voorstel len gedaan in de vorm van een nota. Daar over moet nog worden besloten.' Voorstellen 'Om te voorkomen dat we student-cliënten verliezen, zouden we in onze tariefstelling moeten opschuiven rich ting ABN Amro en Postbank', constateert Tak. 'We denken bijvoorbeeld aan de kosten voor gea-gebruik, de kredietlimiet en de Europas. Studentenbanken hebben meege dacht met dit voorstel. We realiseren ons dat deze plannen behoorlijke financiële con sequenties hebben. Het betekent derving van inkomsten voor de plaatselijke banken. Maar we denken dat een investering in de studentenmarkt op lange termijn kan wor den terugverdiend. Studenten zijn toekom stige P/E-relaties.' Publiciteit De Rabobank manifesteer de zich tot nu toe nauwelijks als studenten bank in de media. Tak: 'Reclamebureau Saatchi Saatchi stelde, dat onze huidige tariefstelling voor de Studentenrekening niet concurrerend was. Ze vonden dat we daarmee beter niet naar buiten konden tre den. Onder andere prijs en produktvoor waarden zouden eerst moeten veranderen. Daar zijn we dus mee bezig. Saatchi Saat chi heeft ook de marktonderzoeken geana lyseerd. Er blijkt een grote klootte bestaan tussen de Rabobank en studenten. Die gaan we, als prijs en produktvoorwaarden

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 8