'Communi catie' steeds meer een functie bij plaatselijke banken B Rabo band Van communicatie lijkt iedereen verstand te hebben. Toch is het een vak, waarvoor mensen op al lerlei niveaus worden opgeleid. In de Rabobankorganisatie is com municatie al jarenlang erkend als een professie en dagelijks houdt een groot aantal specialisten zich ermee bezig. Vorig jaar werd het communicatiebeleid opnieuw geformuleerd. Dat resulteerde onder andere in een nieuwe aan pak van advertenties, posters en tv-commercials. Bij plaatselijke banken worden de landelijke ac tiviteiten vertaald naar de lokale situatie. Bij steeds meer banken is communicatie een functie waarmee één van de medewer kers zich bezighoudt. Nummer 14/27 juli 1992 W-2 NOBQDY ij de Rabobank In- gen-Lienden, in het hartje van de Betuwe, is Ans Arends be last met public relations en communicatie. 'He laas maar voor tien uur per week', zegt zij, 'maar in september gaan we fu seren met de Raboban- ken Ochten en Maurik en dan krijg ik een fulltime PR-functie.' Toen Arends bij de Rabobank kwam, bleek haar uit het beleids plan dat er veel aandacht aan PR moest worden be steed. Nog niet alle men sen binnen de bank reali seren zich dat. Eerst intern 'Je moet met interne communicatie beginnen', vindt de PR-vrouw uit de Betuwe. 'Als er geen overlegstructu ren bekend zijn en men niet weet op welke manier de medewerkers geïnformeerd moe ten worden, dan is er geen beginnen aan. Je ziet dat het al moeilijk is om bij een bank met achtentwintig mensen de neuzen in de- Arends: 'Je moet met de interne com municatie beginnen. zelfde richting te krijgen. Men is zich er niet van bewust dat veel zaken te maken heb ben met communicatie. Neem bijvoorbeeld hele simpele dingen als het aankleden van de bankhal en het bewaken van de voorraad folders. Niemand realiseert zich dat echt.' Olievlek Arends vindt interne commu nicatie belangrijk: 'Als je die niet goed voor elkaar hebt en de mensen daardoor in het ongewis se laat, dan keert het zich tegen je. leder perso neelslid heeft privé zeker tien mensen om zich heen. Werken er dertig mensen bij een bank dan heb je het al over 300 mensen die, als het fout gaat, negatief worden geïnformeerd. Dat is een olievlek die steeds verder reikt. Je hebt dan heel wat communicatie nodig om dat weer goed te krijgen. Heb je dat niet goed gere geld dan kom je jezelf te gen.' Fusie Arends is mo menteel bezig met de communicatie rond de fu sie van de bank waar zij werkt. 'Ook dan moet je goed in de gaten houden dat je alle medewerkers op hetzelf de moment over zaken informeert', zegt zij. 'De mensen op alle bij de fusie betrokken banken moeten weten hoe het er mee staat. Als ze het op één van de banken wat later horen, dan geeft dat veel irritatie. Dat geldt ook voor oud-bestuurders. We houden nu ie dereen elke week op de hoogte door middel van een personeelsblad. Communicatie bij een fusie is heel belangrijk. Er zijn veel onze kerheden. ledereen denkt na over zijn plaats in de organisatie en zijn toekomstige posi tie.' Commerciële commissie Sinds twee jaar is Adriaan Slurink fulltime marketing- en publiciteitsmedewerker bij de Rabobank Aals meer. Vorig jaar heeft hij het onder andere druk gehad met het 75-ja- rig bestaan van de bank. Hij vindt dat reclame en PR het best centraal bij één persoon kunnen wor den gelegd en dat deze taken niet moeten wor den verdeeld over ver schillende mensen. 'Cen tralisatie van PR- en pro motie-activiteiten komt het overzicht erop ten goede en biedt bovendien mogelijkheden om meer gestructureerd aan PR en promotie te werken. Wij hebben een commerciële commissie, die in princi pe bepaalt welke activi teiten er moeten komen en wat de onderwerpen zijn. Ik lever, na overleg met de afdelings hoofden, concepten aan voor het marketing- en het publiciteitsplan. De commercieel di recteur is hoofdverantwoordelijk.' Doelgroepen Hoe gaat Slurink aan de slag? 'We maken een marktanalyse en kij ken waar het goed en waar het minder goed gaat. We proberen dus de sterke en de Slurink: 'Het Werkboek Communicatie vind ik praktisch. zwakke kanten van de bank in beeld te krij gen. Dat proberen we weer te vertalen naar doelgroepen, particulieren en zakelijk, maar ook bijvoorbeeld naar de P/E-segmen- ten, het midden- en kleinbedrijf en de agra rische handel. Daarbij gebruiken we de Commerciële Adviezen Particulieren en Be drijven, het CAP en het CAB, maar die ko men eigenlijk wat te laat. De activiteiten zijn een voortvloeisel uit het mar ketingplan dat we voor onze bank maken.' Adviseur 'Voor men sen op een bank zijn jubi lea en openingen natuur lijk unieke zaken', vindt Slurink. 'Dat geldt ook voor mij. Voor een advi seur Communicatie en PR van het regiokantoor, een CPA, is het echter dagelijks werk. Hij kent altijd wel een bank waar voor hij iets dergelijks heeft georganiseerd. Vo rigjaar hadden we in één jaar een jubileum, een verbouwing en een reor ganisatie. Voor het jubi leum hadden we een speciale commissie, waarin ook de CPA zat. Hij adviseerde vooral over het communica tiebeleid. Dat wordt, heb ik begrepen, steeds meer zijn rol.' Handboek Slurink vindt de klankbord functie van de regio-adviseur belangrijk. 'Je kunt dan even bellen en vragen of er voor een bepaald probleem een oplossing is. Of dat er nog iets op de plank ligt. Want je hoeft natuurlijk niet steeds het wiel uit te vinden.' Die mening wordt gedeeld op de bank in de Betuwe. Arends: 'Ik denk dat we wel iets nuttigers kunnen doen. Ik hoop dat een heleboel zaken, die op het uitvoerende vlak liggen, in het Handboek Communicatie zullen worden opgenomen. Zeker voor klei nere banken, zoals die van ons, is het een prachtig naslagwerk. Als je iemand binnen de bank hebt die iets goed kan organiseren, biedt het perfecte draaiboeken bij jubilea en verbouwingen. Eigenlijk kun je niets ver geten.' Twee delen Dit jaar organiseerde de bank in Aalsmeer een paar seminars en uiteraard de jaarlijkse ledenvergadering. Slurink maakte bij de uitvoering ervan ge bruik van het nieuwe Handboek Communi catie. Dat bestaat uit twee mappen, het Handboek en het bijbehorende Werkboek. 'Het Werkboek vind ik praktisch. Uit erva ring weetje waarop je moet letten, maar in het Werkboek staan checklists, die heel handig zijn. Je kunt ze nog even doorlopen als je met de voorbereiding bezig bent.' 'Met gezond boerenverstand kom je een heel eind', vindt Arends. 'Maar het is be langrijk datje terug kunt vallen op de CPA en op het Handboek. Als je het betreffende hoofdstuk hebt gelezen, is dat makkelijker in het contact met de CPA. Je denkt dan im mers allebei vanuit hetzelfde uitgangspunt. En dat communiceert heel plezierig! Dit is het eerste artikel over communi catie bij plaatselijke banken. In de volgen de Raboband de tweede aflevering.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 7