Efficiency zal zo'n 2.500 arbeids plaatsen besparen band 'In grote delen van de wereld zie je dat de malaise in bankenland toeslaat, ook in landen om ons heen. Ongetwijfeld zullen we ook in Nederland daarmee te maken krijgen. De groei is eruit en je kunt steeds minder uit de markt halen. De markten zijn verdeeld. Daarom moeten we iets aan de kosten doen.' Aan het woord Jim Schütz, hoofd van de stafgroep Organisatie. 'Door efficiënter wer ken kunnen plaatselijke banken samen jaarlijks meer dan f 170 miljoen besparen. Dat is nodig om als organisatie weer soepel te kunnen functioneren.' Nummer 14/27 juli 1992 Vorig jaar verrichtte organisatiebureau McKinsey een onderzoek naar de mo gelijkheid om in het Nederlandse be talingsverkeer te komen tot een nauwere sa menwerking bij de verwerking van euroche ques en eurocards. Ook gebaseerd op de kennis van een Nederlandse bank die cen traal werkt, gaf McKinsey aan, dat de Rabo bank f 100 miljoen kon besparen door het centraal verwerken van acceptgiro's en bank giro's. 'Die bewering was zo'n uitdaging, dat het directiecomité van het Werkgebied Aan gesloten Banken besloot dit te laten onder zoeken en bewijzen', zegt Schütz. Meer produkten Vijf plaatselijke ban ken tekenden in voor het project, waaruit zou moeten blijken welke besparingen mogelijk zouden zijn. Het onderzoek ging verder dan alleen het betalingsverkeer. De verwerkings processen van vijf produkten werden onder de loep genomen: betalen, sparen, financie ren, verzekeren en beleggen. Schütz: 'Op basis van het kostenonderzoek bij die plaat selijke banken hebben we gekeken hoe de kosten liggen als je praat over bijkantoor, hoofdkantoor en Rabobank Nederland. En we hebben de kosten zichtbaar gemaakt over de produkten. Ook hebben we gekeken of de verwerking op de plaatselijke bank van die vijf produkten kon worden verlegd van het bij kantoor naar het hoofdkantoor. En voor beta len van het hoofdkantoor naar Rabobank Ne derland. Uit het onderzoek bleek, dat de di recte kosten, personeel en administratie, van die vijf produkten voor de hele organisa tie zo'n f 1,8 miljard bedragen.' Analyse Schütz en zijn collega's heb ben de processen gevolgd, van de klant die aan de balie komt, het invullen van een for mulier tot en met de uiteindelijke afwikkeling. 'We hebben stroomschema's getekend en tijd gemeten. Al die schema's hebben we naast elkaar gelegd. Toen bleek bijvoorbeeld dat het openen van een spaarrekening bij bank A twee keer zo lang duurt als bij bank B. Dergelijke verschillen geven aan dat er een besparingspotentieel aanwezig is.' Extra krediet Waarop valt er te bespa ren? Schütz geeft een voorbeeld: 'In de KTS/KIK-omgeving, dus in het rekening-cou rantsysteem, bestaat de mogelijkheid om een dispositieruimte in te bouwen van f 500,-. Dat is als het ware een onzichtbaar extra krediet. Uit het onderzoek bleek, dat maar één van de vijf banken die f 500,- had ingebouwd. Dat resulteerde in 15 procent minder afwijzingen bij opnames en overboe kingen. Bovendien bleek, dat die werkwijze geen oninbare vorderingen opleverde. Ande re banken werkten niet op die manier en had den daar allemaal een andere reden voor. Maar het invoeren ervan bespaart heel wat werk.' Cassettes tellen Nog een voorbeeld. 'De inhoud van nachtkluiscassettes wordt vaak door twee mensen geteld', aldus Schütz. 'Als alles klopt, wordt de inhoud over gedragen aan de kassier, die vervolgens ook met een tweede persoon alles opnieuw telt. Een andere bank geeft de cassette meteen door aan de kassier, die in de kasbox de helft telt. Een collega neemt de andere helft voor z'n rekening. Opgeteld moet het kloppen. Dat bespaart de helft van de tijd en het effect is hetzelfde.' Offerte als akte 'We hebben ook geke ken wat er bij de proefbanken aan ideeën leefde. Zo vindt één van de banken, dat als het centraal verwerken van bankgiro's en OLA's nog twee jaar op zich wachten. Per jaar zouden dus zo'n 1.000 arbeidsplaatsen ver vallen. Nu verlaten door natuurlijk verloop jaarlijks 2.800 mensen de bank. Getalsmatig is er dus geen probleem.' Probleemloos 'Wel moeten we een gro tere terughoudendheid betrachten bij het aannemen van mensen', stelt Schütz vast. 'En we moeten hogere kwaliteitseisen stel len aan mensen op functies die later eventu eel komen te vervallen. Als je zo'n dynamiek in de doorstroom hebt, dan moet het moge lijk zijn mensen op te leiden en te herscholen zodat ze op de juiste plaats komen. Als ban ken zich dat eenmaal bewust zijn, dan lost het probleem, veroorzaakt door het verlies van arbeidsplaatsen, zich binnen nu en twee, driejaar op.' Bewijzen Schütz en zijn mensen heb ben nu opdracht gekregen te bewijzen, dat bij de vijf proefbanken de besparingen daadwer kelijk kunnen worden gerealiseerd. Daarvoor hebben ze tot en met oktober de tijd. Als dan blijkt, dat de besparingen kunnen worden ge haald, komt het groene licht om de organisa tie uit te nodigen om deel te nemen aan het project. Daarnaast wordt binnenkort bij vier andere Rabobanken hetzelfde onderzoek verricht om te kijken of de planning van het project werkt. Unieke kans Hoe gaat het project, als het sein op groen staat, verder? 'Als we op de top van onze prestaties zijn, willen we met vierentwintig teams van twee man bij de plaatselijke banken aan de slag zijn', rekent Schütz voor. 'Die teams worden samen gesteld uit mensen die werken bij het Werk gebied Aangesloten Banken van Rabobank Nederland. Daardoor kunnen we gedurende het hele project ongeveer 250 mensen uit je voor een lening of een hypotheek een offerte maakt, je die meteen als akte kunt gebruiken. Mits natuurlijk ju ridisch juist ingevuld en ondertekend. Als je een offerte ook gebruikt als akte, kun je veel administratieve han delingen besparen.' Brainstormen De projectgroep heeft met de vijf banken gebrain stormd over mogelijke verbeteringen en besparingen. Dat leverde ongeveer 180 ideeën op. Schütz: 'Die hebben we geschoond en er bleven veertig goed uitvoerbare ideeën met forse be sparingen over. De ideeën hebben we getoetst bij produktmanagers en bij de banken die aan het onderzoek deelna men. Slechts een enkel voorstel bleek niet te kunnen en is door het team bij gesteld. Alle voorstellen heeft het team doorgerekend op besparingen en het bleek dat we daarmee gemiddeld 10 procent op personeel konden besparen. Op organisa tieniveau kwamen we tot een netto bespa ring op de personeels- en administratiekos ten van zo'n f 170 miljoen. Dat wil zeggen na aftrek van alle noodzakelijke voorzieningen en investeringen. Dat bedrag staat ongeveer gelijk aan 2.500 arbeidsplaatsen.' Verloop Welke gevolgen hebben die be sparingen voor de werkgelegenheid? Schütz: 'Éénderde van de voorstellen kon meteen worden gerealiseerd, zoals het anders tellen van cassettes. Weer een ander deel heeft te maken met automatiseringsplannen die over twee tot drie jaar klaar zijn. En tenslotte laat Schütz: 'De bank Nijmegen was door de regiodirectie als proefbank aangereikt als zeer rendabele bank, waar toch eigenlijk geen besparingen meer gevonden zouden kun nen worden. Toch konden we in Nijmegen f 1,1 miljoen besparen. Eindhoven de aangesloten banken van bin nen laten zien. Een unieke kans!' 'We geven geen handboek uit', legt Schütz uit. 'Dan pakt men de krenten eruit en laat men de arbeidsplaatsen misschien ongemoeid. Nee, je moet samen met de ban ken de besparingen zichtbaar maken, de ta ken uit elkaar trekken, taken anders samen voegen, de resterende taken aan functies toedichten en de aldus ontstane leegloop als formatie afvoeren. We zien het daarom als een integraal pakket waarop de banken kun nen intekenen. Op die manier denken we eind '94 ongeveer 400 banken te hebben be geleid en zal zo'n 70 procent van de bespa ringen zijn binnengehaald.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 3