Rabobanken Rabo band Nieuws Bureau Keja Donia adviseert over huisstijl 42 Klokken luiden Holland Festival Oude Muziek in Gea krijgt nieuw instructieplaatje pasinvoer Minder reclame financiële dienstverleners sponsoren theaters Nummer 14/27 juli 1992 Landen Festivals De serie Landen Festivals op de Floriade is onuitputtelijk. Tot en met 28 juli loopt het Japans Festival. Vervolgens is het de beurt aan Polen (29 juli t/m 1 augustus), China (2 t/m 5 augustus), Rus land (6 t/m 11 augustus), Thai land (12 augustus) en Indone sië (13 t/m 16 augustus). Koninklijk bezoek De Engel se prinses Margaret bracht in cognito een bliksembezoek aan de wereldtuinbouwtentoon stelling. Ze had grote belang stelling voor de Engelse tuin. In de representatieve ontvangst ruimte van de Rabobank pau zeerde de koninklijke gast en gebruikte er een 'English tea'. Binnengebeuren Overdekt is er op de Floriade het een en an der te beleven. De tien dagen durende binnententoonstelling van zomerbloemen is nog te be zichtigen tot en met 2 augus tus. Daarna komen tuinliefheb- bers aan hun trekken met de tentoonstelling 'Tuinen en tuin- benodigdheden', waarbij ook aandacht wordt besteed aan vaste planten. Plaatselijke banken De be langstelling voor de mogelijkhe den, die plaatselijke banken op de Floriade hebben, is groot. Een aantal standaard-seminars is inmiddels volgeboekt. Opval lend is de belangstelling van de banken voor het organiseren van eigen bijeenkomsten in de ontvangstruimte van de Rabo bank. Langedijk Tijdens de algeme ne vergadering van de Rabo bank Langedijk werd de relatie tussen de Rabobank en de Flo riade extra benadrukt. De ruim 130 aanwezige leden ontvin gen na afloop van de bijeen komst, waar ook de plaatselij ke notaris een lezing hield, een toegangskaart voor de Floria de. Adviesbureau Keja Donia heeft opdracht gekregen voor een heroriëntatie van de huisstijl van de Rabobank. Het bureau is al belast met advise ring over een nieuw concept voor de bankhal. In eerste instantie zal Keja Do nia een inventarisatie maken van alle onderdelen van de huisstijl. Vervolgens zal het bu reau een onderzoek verrichten naar het bestaande logo, het vignet, het kleurgebruik en de typografie. Pas dan zal worden besloten op welke wijze de huisstijl verder zal worden uit gewerkt. De uitkomsten van de heroriëntatie kunnen niet eer der dan begin 1993 worden verwacht. Op vrijdag 28 augustus start het Holland Festival Oude Muziek met het luiden van 42 klokken in heel Utrecht. Het is voor het eerst in de geschiedenis van de stad dat al die klokken tegelijker tijd te horen zijn. Het spekta kel vormt het begin van een tien dagen durend muziekfes tijn met in totaal honderd con certen. De Rabobank is hoofd sponsor van dit vooraanstaan de festival. Voor de elfde keer staat de Domstad in het teken van mu ziek uit de middeleeuwen, re naissance, barok, de klassieke periode en de vroege roman tiek. Thema's zijn dit jaar onder andere de historische harp en muziek van het Iberisch schier eiland. Daarnaast zijn er de Oude Muziek Markt, carillon concerten, extra concerten op historische locaties, videovoor stellingen en een symposium over de historische harp. In de wereld van de serieuze muziek heeft het festival Oude Muziek een bijzondere naam opge bouwd. Wereldwijd is dit hét festival op het gebied van de oude muziek. Dat is ook één van de redenen waarom de Rabobank zich enkele jaren ge leden als hoofdsponsor aan Er komt een nieuw, meta len instructieplaatje voor het invoeren van de pas in de geld automaat. Niet alleen de lay- out is aangepast, maar ook wordt het plaatje op een ande re manier op de gea bevestigd. Hierdoor wordt vandalisme be perkt. Het huidige plastic pasinvoer- instructieplaatje toont een oud model pas. Dat kan leiden tot het verkeerd invoeren van de pas in de gea. De afbeelding op het nieuwe invoerplaatje is in overeenstemming met de nieu we passen en cards. Het plas tic plaatje wordt nogal eens be schadigd of verwijderd, omdat het op de gea is geplakt. Het nieuwe plaatje wordt bevestigd door NCR Nederland, leveran cier van de gea's. Banken, verzekeraars en andere financiële dienstverle ners hebben vorig jaar 25 pro cent minder uitgegeven aan advertenties en radio- en tv- reclame. Dat meldt het recla mevakblad Adformatie. Vooral op advertentiekosten werd ge kort. In de top-10 van finan ciële adverteerders staat de Rabobank, na de Postbank, op de tweede plaats. Vorig jaar hebben de financiële dienstverleners gezamenlijk f 191 miljoen aan adverten ties en rtv-reclame uitgegeven. Het jaar ervoor was dat nog f 250 miljoen. De Postbank besteedde ruim f 15 miljoen en de Rabobank ruim f 9 miljoen. Daarna volgt NMB Postbank met bijna f 8,5 miljoen. ABN Amro had volgens de cijfers in 1991 een budget van bijna f 3 miljoen. het festival heeft verbonden. Een andere reden is de nauwe verbondenheid van de bank met de stad Utrecht. Steeds meer wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheden voor rela- tiemarketing. Voor de mede werkers van de organisatie is er een bijzondere aanbieding voor een dagje naar het festival op zondag 6 september, de sluitingsdag. Op de voorpagina van deze Ra- boband staan de bijzonderhe den. De Rabobank Oss zal komend theatersei zoen een aantal voor stellingen sponsoren in theater De Lievekamp. Onlangs overhandigde Ruud Raaijmakers (I), directeur van De Lieve kamp, de eerste hon- s deid gesponsorde kaar- f ten aan Rabobankdi-1 recteur Louk de Smit (r). In Kerkrade hebben de Rabobanken Kerkrade en Spekholzerheide besloten het Wijngrachttheater te gaan sponsoren. De Rabobank Oss is de eerste sponsor van De Lievekamp. De bank vindt dat ondernemend Oss de handen ineen moet slaan om te zorgen dat het theater een goed programma kan blijven brengen. Ze spon sort vijf voorstellingen, waaron der een concert van Het Bra bants Orkest. Het werven van sponsors uit onder meer het be drijfsleven is één van de stap pen van het kunstsponsoring- plan van De Lievekamp. Extra fi nanciële middelen zijn noodza kelijk, omdat vooral grootschali ge theaterprodukties steeds duurder worden. Toen de ge meente Oss meldde niet in staat te zijn financiële risico's van het theater op te vangen, werd het sponsorinitiatief gebo ren. De Rabobanken Kerkrade en Spekholzerheide hebben een tweejarige overeenkomst geslo ten met het Wijngrachttheater in Kerkrade over naamsvermel ding op publicitaire uitingen. Zo staat er op de achterkant van de entreebiljetten: 'Wij wensen u een aangenaam theaterbezoek. Rabobank.' Het komende sei zoen sponsoren de banken twee concerten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 16