Rabo band Uit de bank geklapt informatiemarkt Ozon op kantoor Provisie creditcards 'Ik moet het in de krant lezen' Nummer 13/6 juli 1992 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. Sinds vorig jaar kan de Informatiemarkt van de Algemene Vergadering door alie medewerkers van plaatselijke banken wor den bezocht. Ik vind de openingsdagen, donderdag en vrijdag, wat ongelukkig. Op veel banken is het aan het einde van de week extra druk en zijn er koopavonden. Blijft de Informatiemarkt op donderdag en vrijdag? 'Ik denk het wel', meldt Ton Stek. hoofd Algemene In formatie. 'Traditiegetrouw A. vindt de Algemene Verga dering altijd plaats op de I— eerste of tweede donder- daS van juni- Dat heeft te maken met de statuten van Rabobank Nederland. Daarin staat, dat de Hoofddirectie vóór 1 juli van ieder jaar reke ning en verantwoording moet afleggen aan de Algemene Ledenvergadering over het in het afgelopen boekjaar gevoerde beheer. Voor donderdag is gekozen, omdat er aan zo'n evenement een omvangrijke organisa tie vooraf gaat. En alles moet worden opge bouwd. Bij eikaar kost dat minstens drie werkdagen. De Informatiemarkt is een on derdeel van de Algemene Vergadering. Naast directies en besturen bleken ook de medewerkers van plaatselijke banken daar voor interesse te hebben. En er bestond ook belangstelling bij Rabobank Nederland. Daarom is vorig jaar besloten de Informa tiemarkt op donderdagmiddag van half drie tot zes en op vrijdag van tien tot drie open te stellen voor alle medewerkers van plaat selijke banken en Rabobank Nederland. Wij versturen ieder jaar in januari al informatie over de Algemene Vergadering naar de plaatselijke banken. De data voor de Infor matiemarkt zijn dan ook bekend. Een be zoek van medewerkers aan de Informatie markt kan dus tijdig worden ingepland.' De datum voor de Algemene Vergadering in 1993 staat al vast: donderdag 10 juni. Een hoge concentratie ozon in de lucht is slecht voor de gezondheid. Laserprinters en fotokopieerapparaten produceren ook ozon. Is een kantoor met deze apparaten wel veilig? 'Meestal wel', zegt Ed Wij burg van de BGD Rabo. 'Dit ondanks het feit dat ozon een schadelijk gas is. In la serprinters en fotokopieer apparaten, die volgens het xerox-principe werken, ont staat het gas door hoge elektrische spanningen. In een te hoge con centratie kan ozon slijmvliezen beschadi gen. De ozon-concentratie in de apparaten zelf is het hoogst. In kantoorruimten wordt het gas snel afgebroken tot zuurstof. Door Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. onder meer ventilatie, relatieve vochtigheid, stofdeeltjes in de lucht en vloerbedekking verdwijnt het uit de lucht. Voor de binnen- lucht wordt een bepaalde maximumwaarde aan ozon gehanteerd, die niet schadelijk is voor de gezondheid. Die waarde heet de ge- zondheidswaarde. In praktijksituaties op kan toren blijkt uit zowel metingen bij de Rabo bank als bij andere bedrijven, dat het ozonge halte in de kantoorlucht hooguit V10 deel be draagt van de gezondheidswaarde. Absoluut geen aanleiding voor ongerustheid dus.' Voor het omgaan met ozonproducerende apparatuur adviseert de BGD een aantal preventieve maatregelen. De plaatsing van de apparaten is belangrijk. Men moet zor gen minstens 1 meter van de ventilatie-uit- laat te zitten. De apparatuur moet zodanig worden opgesteld, dat de ventilatie-uitlaat niet op mensen staat gericht. Verder wordt afgeraden laserprinters en/of fotokopieer apparaten te plaatsen in een ruimte die kleiner is dan 20 m3. Goede ventilatie en een niet te lage relatieve vochtigheid zijn ook aandachtspunten. En het filter dient tij dig te worden vervangen. Wat tijdig is, ver schilt per printer of kopieerapparaat. In het algemeen geeft de gebruiksaanwijzing uit sluitsel. In de krant stond dat het ministerie van Economische Zaken van plan is het provi siecontract van creditcards te veranderen. Dit zou betekenen dat de winkeliers de provisie die ze moeten afdragen aan de creditcardorganisaties gaan doorbereke nen aan de consument. Wat heeft dit voor gevolgen? 'Voorlopig zijn er nog geen consequenties', vertelt ir. I Jos de Haas van Bankpas r Betaaldiensten. 'Het gaat om een P|an' waarover op een congres is gesproken. Officiële besluitvorming moet nog plaatsvinden. Mocht dit plan doorgaan, dan zou het wel eens net zo kunnen gaan als met het door berekenen door benzinestations van twee kwartjes bij het gebruik van de betaalauto maat. Eén pomp begon ermee, vervolgens ging er een aantal pompen meedoen. Naar aanleiding van klachten van consumenten hield één station ermee op en de rest moest wel volgen, uit concurrentie-overwegingen. In totaal ging het trouwens maar om 7 pro cent van de benzinepompen. Uiteindelijk is het de klant die bepaalt hoe hij wil betalen. Als een winkelier de provisie van de credit card gaat doorberekenen aan de consu ment, zijn er drie dingen mogelijk. Of de klant betaalt op een andere manier, of hij gaat naar een winkel die geen provisie door berekent, of hij accepteert het betalen van provisie. Binnen de Rabobank is het beleid erop gericht om datgene te promoten, waar van wij denken dat de klant het wil. Maar de klant kiest zelf. Als er een officiële regeling komt, zullen we daar adequaat op reage ren.' In het kranteartikel werd een onjuist provisiepercentage genoemd. Het zou varië ren van 5 tot 8 procent. 'Bij de Eurocard is de provisie gemiddeld 3 procent', corrigeert De Haas. Met enige regelmaat lees ik in de krant nieuws over de Rabobank dat we zelf nog niet wisten. Hoe komt het dat journalisten méér weten dan mensen bij de bank? 'Het is inderdaad regelma tig zo, dat medewerkers - van de Rabobank nieuws over hun eigen organisatie 1 in de krant moeten lezen', zegt Cees Boutens, één van de vier persvoorlichters van Rabobank Nederland. 'Wij betreuren dat. Met elk nieuwswaardig feit wordt uiterst zorgvuldig omgesprongen. Maar we werken nu eenmaal in een grote or ganisatie waar veel mensen werken. Als méér dan drie mensen iets weten dan be staat de kans op uitlekken. Dat is overigens ook zo in de huiselijke kring. Nieuws is heel moeilijk geheim te houden.' Hoe komt een journalist aan de informatie? Boutens: 'Journalisten profiteren van het feit dat men sen altijd wel iets zeggen. Door met verschil lende mensen te praten, ontstaat een in druk van wat er speelt. In laatste instantie confronteert de journalist ons met zijn ver haal. Vaak is het verhaal van de journalist maar half waar of nogal negatief. Op dat mo ment staat de voorlichter voor de keuze om niets te zeggen en een slecht verhaal te ris keren of goede informatie te verstrekken om het verhaal in ieder geval zo accuraat moge lijk in de krant te krijgen. Dat vind ik één van de moeilijkste keuzes. Maar onze opstelling is vrijwel altijd: Beter een compleet en inhou delijk correct verhaal in de krant, dan een halve en vaak verkeerde waarheid.' De op lossing van het probleem - het uitlekken van nieuws - blijft volgens Boutens heel lastig. 'De snelheid waarmee een krant of een radiorubriek de lezers en luisteraars kan be reiken, is vele malen groter dan het snelste interne voorlichtingsmedium van de Rabo bank. Om die reden zal het nog wel eens voorkomen dat mensen van de organisatie iets in de krant zullen moeten lezen. Maar we doen ons best om dat tot een minimum te beperken. Ook kan iedere medewerker daaraan meehelpen door zich steeds te re aliseren dat een journalist in of buiten werk tijd altijd op zoek is naar nieuws.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 4