Rabo band Uit de media Personeels- werving naar bureau De Bussy Handboek Communicatie uitgebreid Nieuws Efficiënt met programma's Vrij Uit Nederlandse bedrijven verzwijgen jaarlijks voor f 4,3 miljard gulden aan winsten voor de fiscus. Dat scheelt de Nederlandse schatkist per jaar anderhalf miljard aan inkomsten. Dit staat in een rapport dat de staatssecretaris van Finan ciën onlangs aan de Tweede Kamer stuurde. De inflatie is dit jaar min der snei gedaald dan het Centraal Plan Bureau ver wacht had. Ten opzichte van een jaar eerder is de inflatie gedaald van 4,4 procent in april naar 4,2 procent in mei. Het CPB spreekt van een te genvallende ontwikkeling die vooral het gevolg is van de hogere kosten in de gezond heidszorg. Het aantal koopwonin gen binnen het totaal aantal voltooide huizen is de afgelo pen vijf jaar explosief geste gen. In 1986 werden 53 pro cent huur- en 47 procent koopwoningen gebouwd. Vo rig jaar bedroegen deze per centages 35 procent voor huur- en maar liefst 65 pro cent voor koopwoningen. Minister Kok is voorzichtig optimistisch over de econo mische ontwikkelingen. De vooruitzichten voor de twee de helft van dit jaar zijn niet ongunstig. De internationale economie zal in 1993 in het teken staan van herstel, waarin Nederland een vol waardig aandeel zal hebben, aldus Kok. Het aantal mensen dat gebruik maakt van het recht op inzage in de eigen gege vens bij het Bureau Krediet registratie in Tiel is sterk ge stegen. Het bureau, waar aan kredietverlenende in stellingen melden wie bij hen in het krijt staat, kreeg van kredietnemers vorig jaar 13.000 aanvragen om infor matie tegen ruim 10.000 het jaar daarvoor. Ruim 80 procent van de groei van de werkgelegen heid komt voor rekening van vrouwen. Ook de lonen van vrouwen zijn vorig jaar sterker gestegen dan die van man nen. De opmars van vrouwen op de arbeidsmarkt komt naar voren uit cijfers van het CBS. De grote toetreding van vrouwen neemt niet weg dat de meeste banen nog wor den bezet door mannen. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie Nummer 13/6 juli 1992 De Rabobank zal de activi teiten op het gebied van de ar beidsmarktcommunicatie on derbrengen bij het gespeciali seerde reclamebureau De Bus sy. Tot voor kort werden deze activiteiten verzorgd door de bureaus Publicis.FCB/Prad en IPW. 'We hebben vooral gekozen voor een gespecialiseerd bureau voor de arbeidsmarktcommuni catie om de personeelswerving binnen de Rabobankorganisatie zo effectief mogelijk te kunnen coördineren', meldt Rinus van Woezik, hoofd van de activiteit Interne Arbeidsmarkt. 'Dat heeft betrekking op zowel de plaatse lijke banken als op de verschil lende eenheden van Rabobank Nederland.' Wat betreft de vormgeving licht Van Woezik toe dat het de bedoeling is dat de arbeidsmarktcommunicatie nauw zal aansluiten bij het creatief concept, dat ook voor de al gemene massacommunicatie wordt gehanteerd. Dat concept is door reclamebureau Saatchi Saatchi Advertising ontwik keld en heeft geresulteerd in de 'Rabobank. Aangenaam.'-cam pagne. De Bussy is één van de oudste reclamebureaus van Ne derland en heeft zich in de loop van de jaren sterk gespeciali seerd op communicatie voor personeelswerving. Uiterlijk per 1 september zal de samenwer king gestalte krijgen. De plaat selijke banken zullen voor die tijd nader worden geïnformeerd. Onlangs verschenen drie nieuwe hoofdstukken van het losbladige Handboek Commu nicatie. Daarmee is dit handboek uitge breid met informatie over audio visuele middelen, jubilea van banken en sluiting van kanto ren. In het hoofdstuk over audiovi suele middelen worden de ei genschappen en voor- en nade len van de belangrijke visuele, auditieve en audiovisuele hulp middelen op een rij gezet. Per hulpmiddel zijn ook adviezen voor presentatie opgenomen. Visie Tijdens een symposium op de Fioriade over de Neder landse bloemisterij introdu ceerde de Rabobank het rap port 'Visie op de internationale concurrentiepositie van de Ne derlandse bloemisterij'. Het rapport is tot stand gekomen in samenwerking met het Land bouw Economisch Instituut. Binnententoonstellingen In de komende periode presen teert de Fioriade twee binnen tentoonstellingen. Van 10 t/m 19 juli is er een expositie met rozen, anthuriums en lathyrus sen. Vanaf 24 juli tonen kwe kers zomerbloemen, waaron der gladiolen. Landenfestivals De serie landenfestivals van de Fioriade wordt voortgezet. Het Frans festival start op 11 en duurt t/m 14 juli. Daar na volgen Mexico (18 t/m 21 juli), Spanje (22 t/m 24 juli), Japan (25 t/m 28 juli) en Po len (29 juli t/m 1 au gustus). Voor de maan den augustus en sep tember staan er nog meer landenfestivals op stapel. Fioriade op STER Ge- zinnen met kinderen e zijn de doelgroep voor de com mercial die de Fioriade uitzendt via de Nederlandse televisie zenders. Het gaat om spots op Nederland 1 en 2 en op RTL4. Pensioendag Interpolis orga niseerde haar jaarlijkse pen sioendag op de Fioriade. Zo'n honderd vertegenwoordigers van vooral coöperatieve bedrij ven en instellingen, die hun col lectieve pensioenverzekerin gen bij Interpolis hebben onder gebracht, woonden de informa tiedag bij. Winnaars naar Fioriade De leerlingen van groep 7 van ba sisschool De Wegwijzer uit Heeswijk-Dinther wonnen on langs de hoofdprijs van de Rabobank Scholenkwis 1992 in de Meierij: een dagtocht voor vijftig personen naar de Fioriade. Ook in vier andere de len van Noord-Brabant werd een eindronde gehouden. Het jubileum biedt een uitste kende gelegenheid om de band met medewerkers, leden en cliënten en de plaatselijke ge meenschap weer eens aan te halen. Het hoofdstuk 'Jubileum bank' geeft ideeën en aanbeve lingen. Het derde nieuwe hoofdstuk gaat in op de slui ting van kantoren, die zowel voor medewerkers als voor cliënten vaak een ingrijpende gebeurtenis is. Een sluiting kan bovendien schadelijke ge volgen hebben voor het imago van de bank. Om dit te voorko men geeft het Handboek Com municatie adviezen voor plan matige en zorgvuldige commu nicatie. De Rabobanken gaan, gere lateerd aan het aantal boekin gen, het meest efficiënt om met het uitgeven van zomer- programma's van Vrij Uit. Dat blijkt uit een onderzoek van de reisorganisatie. De Rabobank werd eerste in de categorie reizenverkopende ketens in Nederland. Vrij Uit publiceerde onlangs cij fers, die betrekking hebben op de aantallen boekingen en uit gereikte gidsen voor de zomer reizen van vorig jaar. De Rabo bank gaf voor iedere geboekte reis uit het Europa-programma gemiddeld zeven reisgidsen mee aan cliënten. Voor reizen uit het Benelux-programma wa ren dat gemiddeld negen pro gramma's per boeking. De ove rige deelnemers aan het onder zoek, zoals andere reizenverko pende banken en reisbureaus, zaten boven deze aantallen. Vrij Uit registreert de gegevens over de relatie tussen de aan tallen boekingen en uitgereikte gidsen sinds driejaar. De Rabo bank was in die periode steeds koploper in efficiency.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 16