Rabo band ■mmsmsmmmm mammÊÊÊmmum Per 1 januari 1993 CDI BV mm mmm Wat is de CDI? CDI BV kan de concurrentie aan Nummer 12/22 juni 1992 QU123 ül| 111 sa ga :gj de CDI zich beweegt, is minstens zo sterk in beweging als de financiële wereld. Wanneer we ook hiervoor tot op het hoogste niveau in de organisatie aan alle touwtjes willen trekken, overeten we ons. Meer zelfstandig heid voor de CDI betekent dus ook meer aandacht van bankiers voor bankieren. Dat is per slot van rekening onze primaire taak als bank.' Kracht 'De nieuwe constructie is een beweging uit kracht en niet uit zwakte', zegt Van Rijn. 'De CDI functioneert nu binnen Rabobank Nederland al grotendeels als een zelfstandige organisatie. Zij brengt haar werkzaamheden aan de in terne klanten in rekening. Daarbij worden tarieven ge hanteerd, die grotendeels de toets van de markt kun nen doorstaan en kosten dekkend zijn. Het is zonde om niet te proberen zo'n sterk bedrijfsonderdeel zo volledig mogelijk te benut ten. De bedoeling is, dat met deze beweging de krachtige positie van de CDI nog verder wordt ver sterkt.' Logische stap Vol gens Van Rijn is de vorming van de CDI BV een hele lo gische stap. 'De Rabobank organiseert zich in resulta- tencentra, die verantwoordelijk zijn voor hun eigen kosten en baten. Zelfstandige win kels als het ware. Voor de plaatselijke ban ken is dit altijd al zo geweest. De bancaire onderdelen binnen Rabobank Nederland werken al sinds een paar jaar als resulta- tencentra. Nu is het de beurt van de Centra le Dienst Informatica.' Zekerheid Het geld van de bank zit te genwoordig niet meer in de kluis, maar in de computer. Is het dan niet gevaarlijk om al die computers in een apart bedrijf onder te bren gen? 'Niet als je het op de goede manier doet', zegt Van Rijn overtuigd. 'De bank wil Het computercentrum in Best. graag dat de automatiseringsorganisatie zo goed mogelijk functioneert. Daarvoor is deze beweging bedoeld. Maar daarnaast wil len we inderdaad de zekerheid hebben, dat de zaken minstens even secuur worden be heerd en uitgevoerd als nu. De CDI-dochter zal dan ook voor 100 procent eigendom wor- den van Rabobank Nederland. Zij blijft dus gewoon binnen de Rabobankfamilie. Boven dien zal de Rabobank als klant altijd voor rang krijgen op externe klanten van de CDI. Het eerste doel van de CDI is en blijft om de Rabobank maximaal van dienst te zijn.' Is Van Rijn overtuigd van het succes van de CDI BV? 'Jazeker', antwoordt hij heel be slist. 'Het wordt een succes voor de men sen van CDI, omdat het in een marktgerich te stimulerende organisatie plezierig wer ken is. En een succes voor de CDI zelf, om dat er aanzienlijke afzetmogelijkheden bin nen de Rabobankfamilie bestaan en ook daarbuiten. En tot slot ook een succes voor de Rabobankorganisatie, die zich op deze manier verzekert van continuïteit en een goede concurrentiepositie in de automati seringsondersteuning. Deze beweging komt de gehele organisatie ten goede.' kansen betreft, blijft de situatie voor de huidige medewerkers ten minste hetzelfde als nu. De overige omstandigheden worden alleen maar gunstiger. De medewerkers kunnen in de nieuwe situatie zelf vorm geven aan de CDI-toekomst en daarmee aan hun eigen toe komst. Voor mij persoonlijk geldt dat net zo goed. Ik ben ervan over tuigd, dat men zal ervaren, dat wer ken in een marktgerichte organisa tie heel prettig is. De medewerkers van plaatselijke banken kunnen daarover meepraten.' Noodzaak 'Deze beweging is niet alleen uitdagend en leuk, maar ook noodzakelijk', zegt Bouwkamp ernstig. 'Voor de bank als geheel, als bijdrage tot een betere concur rentiepositie. Maar zeker ook als voorwaarde voor de continuïteit van de CDI. Wan neer je als interne dienst opereert, heb je geen con currenten', legt Bouwkamp uit. 'Doordat je niet echt in de markt staat, kun je moeilijk me ten of je het wel goed doet. Niet alleen wat je prijs be treft, maar ook in kwali teit, klantvriendelijkheid en noem maar op. Het gevaar in zulke luxe situaties is, dat je je na verloop van tijd niet meer kunt meten met andere bedrijven in de markt. Met een Rabobank De Centrale Dienst Informatica is de centrale automatiseringsorganisatie van de Rabobank. Zij zorgt voor de grote produktiecentra in Zeist en Best, de telecommunicatienetwerken zoals Rabobank Telecommunicatie Netwerk RTN en de Tandemcom puters voor onder andere de geldautomaten en de betaalautomaten. Daarnaast werkt de CDI als een intern automatiseringsbureau voor verschillende eenheden van Rabobank Nederland. Bij de CDI wer ken zo'n vijfhonderd mensen. Aan apparatuur en machines staat er in de twee centra bij elkaar voor zo'n f 350 miljoen opgesteld. Per jaar heeft de CDI een omzet van omstreeks f 275 miljoen. die steeds meer op de kleintjes moet let ten, zou zo'n ingeslapen interne dienst snel in de gevarenzone raken.' 'De huidige CDI zit niet in de gevaren zone', besluit Bouwkamp tevreden. 'Inte gendeel. We lopen nu bij veel zaken zelfs voorop. Maar in de informaticawereld gaan de dingen snel. Met deze beweging willen we zorgen, dat de CDI voorop blijft lopen. Binnen de Rabobankfamilie. En als het even kan ook daarbuiten.' ficiency en vernieuwing zijn de sleutelwoor den in de nieuwe CDI BV. Als we erin slagen om dat waar te maken - en ik heb geen re den om daaraan te twijfelen - biedt alleen al de Rabobankfamilie als afzetmarkt ruim voldoende perspectief.' Medewerkers Delen de CDI-medewer- kers Bouwkamps enthousiasme? 'Een deel van de mensen moet wel aan het idee wen nen', erkent Bouwkamp. 'Maar als wordt toegelicht, waarom we deze verandering in zetten en wat het perspectief is, reageert men over het algemeen positief. In feite is het voor iedereen een verandering ten goe de. Wat arbeidsvoorwaarden en carrière- Hef computercentrum in Zeist.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 9