Centrale Dienst Informatica wordt Rabobankdochter H 'De Rabobankorganisatie blijft onze voornaamste klant' D Rabo band De Rabobankorganisatie krijgt er een nieuwe volle dochter bij. De Hoofddirectie en de Raad van Beheer hebben de Ondernemings raad advies gevraagd over hun voornemen om de Centrale Dienst Informatica CDI per 1 januari om te vormen tot een BV. CDI BV dus. De nieuwe besloten vennootschap wordt een dochteronder neming en krijgt in de organisatie een plaats, die te vergelijken is met die van De Lage Landen en Nedship. Hoofddirectielid Jan van Rijn, verantwoordelijk voor CDI, over het hoe en het waarom van de verandering. De CDI staat sinds november 1989 onder leiding van Gert Bouw- kamp. Hij wordt per 1 januari 1993 directeur van de nieuwe BV. Hoe ziet hij de toekomst? 'We promoveren naar de eredivisie', is het ant woord. 'Sinds de start van de CDI hebben we ernaar toegewerkt om te functioneren als een echt bedrijf. Doorbelasten van diensten op tariefbasis, kostendekkend en concurrerend zijn. Inmiddels zijn we zover, dat onze diensten zich qua prijs-prestatieverhouding voor het overgrote deel kunnen meten met de markt. Onderzoeken tonen dat ook aan. Ondertussen weten we onze totale kosten te dekken. Om onze mogelijkheden verder te kunnen benutten en nog professione ler te worden, zetten we nu een volgende stap.' I Nummer 12/22 juni 1992 et is voor de Rabobank wezenlijk dat zij zich nu en in de toekomst verzekerd weet van goede auto matiseringsondersteuning tegen scherpe, concurrerende tarieven', aldus Van Rijn. 'Dat kan het beste vanuit een organisatie die de ruimte en zelfstandigheid krijgt om zich helemaal op professionele en klantge richte automatiseringsdiensten te richten. De dochterorganisatie is daar ons inziens de meest geschikte vorm voor.' Kwaliteit 'De grote kwaliteit en capa citeit van de CDI kunnen zo bovendien wor den benut om ook externe klanten te bedie nen', legt Van Rijn uit. 'Op die manier snijdt het mes aan twee kanten. De CDI krijgt te maken met echte externe klanten, waar door ze nog beter leert om in prijs en pres tatie concurrerend te werken. En ten twee de verwerft de CDI daardoor inkomsten, die voor de Rabobankorganisatie als geheel uit eindelijk neerkomen op kostenverlaging.' Concurrentie 'De Rabobankorganisa tie staat midden in een financiële wereld, die volop in beweging is en waarin de con currentie scherper wordt. De grote fusies Van Rijn: 'Wij bankieren en de CDI BV geeft ons daarbij kwalitatief goede automatiseringsonder steuning. die zich in ons land in de financiële sector voordoen zijn daarvan een duidelijk signaal. We zullen als Rabobank nog concurrerender moeten worden', aldus Van Rijn. 'Dat bete kent, dat we ons als bankiers zoveel moge lijk op ons echte bankiersvak willen concen treren. Het automatiseringsterrein, waarop e bank staat met de hedendaag se ontwikkelingen voor geweldi ge uitdagingen op informaticage- bied', zegt Bouwkamp. 'Eén van de belang rijkste manieren om de bancaire concurren tie het hoofd te kunnen bieden, ligt in een intensieve en creatieve benutting van infor matietechnologie. Volgens mij ligt daar de toegevoegde waarde van de professionele automatiseringsorganisatie CDI. Daarnaast is het natuurlijk een uitdaging om onze krachten eens te beproeven op de externe markt. De eerste successen zijn op dat ge bied al geboekt.' Klanten Gaat de CDI zich nu van de Rabobank afwenden op zoek naar nieuwe klanten? 'Er is binnen de Rabobankorgani satie nog heel wat automatiseringswerk te doen. Een flinke markt dus, die we zeker niet zullen laten liggen', lacht Bouwkamp. 'Maar in alle ernst, de bedoeling isjuist, dat we ons meer naar de bank toekeren. We wil len meer nog dan in het verleden vooraan staan bij de belangrijke informatica-ontwik- kelingen die de Rabobank te wachten staan. De Rabobankorganisatie zal, bij alles wat we doen, onze belangrijkste klant zijn', zegt Bouwkamp nadrukkelijk. 'Externe klan ten zijn alleen aan de orde, wanneer we daarmee onze capaciteiten die we voor de Rabobank hebben ingericht, nog beter kun nen benutten. Externe klanten dienen dus de interne klanten.' Groei 'Ik zie binnen de Rabobankorga nisatie een geweldig potentieel voor infor- maticadiensten van de CDI', zegt Bouw kamp enthousiast. 'Aan de ene kant door de intensievere en bredere toepassing van de huidige CDI-produkten en -diensten. Daarbij gaat het met name om grootschalig heid en efficiency. Aan de andere kant door vernieuwing van de CDI-dienstverlening. Ef- Bouwkamp: 'Efficiency en vernieuwing zijn de sleutelwoorden in de nieuwe CDI BV.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 8