Informatiemarkt 1992: 'Je kunt hier de hele dag doorbrengen' Rabo band Voor de tweede keer was de Informatiemarkt van de Algemene Vergadering twee dagen geopend. Naast de bezoekers van de Al gemene Vergadering kwamen bijna 2.000 mensen naar de markt in de Irenehal. Dat waren er iets minder dan vorig jaar. Het thema van dit jaar, de bedrijvenmarkt, sloot aan op dat van de Algemene Vergadering. Bij binnenkomst vielen ieders ogen allereerst op het kleurige, open bedrijvenpaviljoen. Ook automatisering hield de ge moederen bezig. Bijna iedere stand was voorzien van minstens één beeldscherm. Nummer 12/22 juni 1992 neelsbemiddeling, loopbaanadvisering en opleidingen. De Bedrijfsgezondheidsdienst gaf onder andere informatie over de nieuwe workshop 'Ziekteverzuim en arbeidsonge schiktheid'. Op een groot scherm waren doorlopend informatieve illustraties te zien, afkomstig van een computerprogramma over ziekteverzuim. Onderdeel van de pre sentatie was een test, waaraan bezoekers konden meedoen. Verder Onder de overige deelnemers waren IRIS, met onder meer een beleggings test, Agridata en effectenbank Schretlen Co. Daarnaast presenteerde de Centrale Dienst Informatica RTN'95, het nieuwe Rabobank Telecommunicatie Netwerk. De buitenlandse kantoren en vestigingen ga ven acte de présence in een sobere, maar stijlvolle stand. Materiaal- en Postvoorzie- ning showde gewoontegetrouw de relatiege schenken. Ook werd het bedrukken van T- shirts met foto's gedemonstreerd. Ter plek ke werden bestellingen voor T-shirts met Op de Informatiemarkt waren eenhe den van Rabobank Nederland en ge lieerde instellingen vertegenwoor digd met in totaal 25 stands. Er werd infor matie gegeven over ontwikkelingen binnen de organisatie, bijvoorbeeld over hulpmid delen voor de bewerking van de bedrijven- en particulierenmarkt. De opbouw van de markt begon op de woensdag voor Pinkste ren. Schoonmaakploegen waren de avond voor de opening nog druk in de weer. Op donderdag 11 juni arriveerde de complete bemanning van de stands. Alles werkte en het wachten was op het publiek. Vanaf half tien kwamen de bezoekers van de Algeme ne Vergadering binnen. Om half drie de ove rige medewerkers van de plaatselijke ban ken en andere geïnteresseerden. Bedrijven Niet alleen vertegenwoordi gers van de produktgroepen Creditgelden, Betaaldiensten en Bedrijfsfinancieringen, het Centraal Bankbedrijf en het directoraat Internationaal konden worden geraad pleegd. Ook De Lage Landen en Interpolis waren in het achthoekige bedrijvenpaviljoen te vinden. In de buiten ste ring van het pavil joen overheersten PC- modellen voor dienst verleningen advisering aan cliënten. Marktbe werkingshulpmiddelen waren er in de tweede ring. De derde en bin nenste ring gaf infor matie over opleidin gen. Het centrum van het paviljoen was ge reserveerd voor per soonlijke adviezen van specialisten. Particulieren De bezoekers volgden in de stand van Particu lieren een route langs de verschillende le vensfasen van de par ticuliere cliënt. Via de jongeren, een bruin café en de studenten kwam men uiteindelijk terecht bij het P/E-seg- ment. Zo raakte men op de hoogte van de Materiaal- en Postvoorziening demonstreerde het bedrukken van T-shirts met foto's. Dat trok veel publiek. Particulieren presenteerde de 'Roadshow', een mobiele stand met demonstraties van Rabo Telebankieren en DirectService. hulpmiddelen, die voor de marktbewerking be schikbaar zijn. Daar naast was er een mo biele stand, die werd gedomineerd door beeldschermen. Deze 'Roadshow', met Rabo Telebankieren en Di rectService als the ma's, trok veel belang stelling. De mobiele stand kan in de toe komst voor demonstra ties over Rabo Teleban kieren worden gehuurd door de plaatselijke banken. Bedrijfsvoering Voor al voor LAURA bestond grote interesse. Doorlo pend werden in aparte ruimten demonstraties van LAURA release-1 gegeven. De kijker kreeg via centraal op gestelde beeldscher men een indruk van de mogelijkheden. Di verse onderdelen kun nen worden geïnte greerd. Zo kunnen cliëntgegevens aan een rekenprogramma en een tekstverwer kingsprogramma wor den gekoppeld. Dat vereenvoudigt de se lectie van cliëntgroe pen en de bewerking daarvan. Een mailing kan bijvoorbeeld op simpele wijze worden aangemaakt. Personeelsontwikke lingsbeleid De Cen trale Dienst Perso neel, de Bedrijfsge zondheidsdienst en de vakgroep Manage ment en Organisatie deelden een gecombi neerde stand. Daar draaide het om perso- De aandachttrekker was het kleurrijke bedrijvenpaviljoen. Het was toe gankelijk door de open vormgeving. eigen opdruk uitgevoerd. Menigeen ging met zo'n T-shirt huiswaarts. Bezoekers De meeste bezoekers had den de beurscatalogus doorgelezen en vooraf bepaald waar hun grootste interesse lag. Dat was meestal het eigen vakgebied. Van de meeste banken bezochten groepjes medewerkers de Informatiemarkt. Mensen, die er voor het eerst waren, vonden dat er veel informatie was. 'Eigenlijk kun je hier wel de hele dag doorbrengen', verzuchtte een medewerker van de Limburgse bank America. De toegankelijkheid van het kleurrijke bedrijvenpaviljoen werd als prettig ervaren. Maar de openheid had ook een nadeel. Sommige bezoekers liepen alleen om het paviljoen heen en waagden zich niet naar binnen. Ze vonden dat ze aan de buitenkant voldoende geïnformeerd raakten. 'Mis schien hadden we de PC-modellen in één van de binnenste ringen moeten plaatsen', suggereerde één van de standhouders te gen het einde van de markt. 'Mensen gaan vaak af op iets wat beweegt en dat zat nu voornamelijk aan de buitenkant.' Op vrijdag 12 juni om drie uur sloot de Informatie markt. De eerste voorbereidingen voor vol gendjaar beginnen binnenkort alweer.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 5