Rabo band 'Volgend jaar breiden we de mogelijkheden uit' Nummer 11/9 juni 1992 bezig zijn op niveau. Tussen de activiteiten door comfortabel bijpraten. orkesten en populaire artiesten. Later volg den de Friese Rabo Festivo's, het Internatio naal Liszt Pianoconcours, de concerten met Emmy Verheij, de Rabobank Concert Tour nee, de Gezinsconcerten, het festival van Zeeuwsch-Vlaanderen en andere activiteiten waarbij klassieke muziek de boventoon voert. Selectiever Voor de Promconcerten nodigden de banken relaties uit. Jan Slee, die zich bij de afdeling Marketing PR van Rabobank Nederland bezig houdt met mu- zieksponsoring: 'In eerste instantie waren dat de relaties van de banken die werden uit genodigd als gewone bezoekers. Zij kregen een gratis toegangsbewijs aangeboden. Al snel werd er meer aandacht besteed aan de uitnodigingenlijst en werd de selectie stren ger. De speciale genodigden konden vervol gens vaak rekenen op een VIP-ontvangst met goede, gereserveerde plaatsen, een kopje koffie in de pauze en een 'aangekle de' ontvangst na afloop. Al snel kregen die ontvangsten de naam 'after prom'. Naast de gasten waren ook relatiebeheerders van de partij.' Relatiemarketing was geboren. Verandering Steeds meer wordt bij de keuze van een evenement gekeken naar de mogelijkheden voor relatiemarketing. Siee noemt een voorbeeld: 'Het twee-jaarlijkse Euro Prom in Rotterdam bestond dit jaar uit twee concerten. Eén voor cliënten en andere belangstellenden. Het tweede concert was uitsluitend bedoeld voor genodigden van de 32 banken in de Kring Rotterdam. De banken ontvingen er maar liefst 2.000 rela ties.' Steeds meer haken plaatselijke ban ken in op besloten concerten waarvoor uit sluitend geselecteerde relaties worden uit genodigd. Het vrijblijvende van sponsoracti viteiten is er af. Liszt Concours De Rabobank is vanaf het begin hoofdsponsor van het Frans Liszt Pianoconcours, een muziekevenement van internationale allure. Dit jaar werd het voor de derde keer gehouden. Naast de uitstra ling die het concours heeft via de media, waarvan ook de Rabobank meeprofiteert, stond relatiemarketing voorop. Voor de be langrijke concerten van het concours nodig de Rabobank Nederland vooraanstaande re laties uit. De ontvangst van de gasten vond plaats in het nabij gelegen kantoor van Rabobank Nederland. Ook dat is een activi teit in het kader van relatiemarketing. In dit geval ten behoeve van relaties van Rabo bank Nederland. Concerttournee Na afloop van het in ternationaal concours, treden de drie beste begonnen met de voorbereiding van de ont vangst op de Floriade. Het moest hoe dan ook een perfecte bijeenkomst worden. Sa men met de banken uit de Haagse agglome ratie werd het draaiboek opgezet. Directeur Hans Siebelink van de Rabobank 's-Graven- hage: 'We wilden bij grotere bedrijven en in stellingen, zakelijke dienstverlening en semi-overheid, ons imago verbeteren. Daar voor kozen we de Floriade als decor.' Video-journaal Aan de hand van stren ge criteria nodigden de Haagse banken 150 relaties en potentiële relaties uit voor een ontbijt in het Baron Plaza Hotel, dat naast de Floriade ligt. Vanaf 8.15 uur werd het ontbijt genuttigd in een zaal die uitzicht biedt over deelnemers van het Pianoconcours op tij dens vijftien concerten. De tournee, die op het ogenblik door Nederland reist, is een we zenlijk onderdeel van de activiteit van het concours. De organisatie is in nauw overleg met plaatselijke banken en groepen van banken uitgewerkt. De mogelijkheden voor relatiemarketing worden daarbij volledig be nut. Slee: 'Interessant daarbij is, dat Moret Ernst Young dit jaar mede-sponsor van de tournee is geworden. Voor de organisatie adviseurs en accountants is dat aanleiding om in enkele concerten van de tournee te par ticiperen. Dat geeft voor de plaatselijke Rabo- banken voordelen omdat relaties van Moret samen met bankrelaties de concerten zullen bijwonen. Ze worden ook uitgenodigd voor de 'after concert'-activiteiten.' Hippique De hippische sport is naast golf en muziek de derde activiteit die als ba sis voor relatiemarketing wordt gebruikt. De organisatoren van de hippische evenemen ten houden al sinds jaar en dag rekening met de komst van relaties van sponsors. Meestal kunnen zij vanaf de gastentribune, waar comfortabele zitjes zijn geplaatst, het gebeuren gadeslaan. Tussen de bedrijven door kunnen ze wat praten met vertegen woordigers van de bank en andere gasten. Aan het gastheerschap wordt veel aandacht besteed. Symposia Dit jaar is aan de reeks mo gelijkheden voor relatiemarketing de Floria de toegevoegd. De wereldwondertuin is een opvallende toeristische attractie voor een groot publiek en een interessante vakten toonstelling voor agrariërs uit de hele we reld. Maar symposia en andere bijeenkom sten die er door de Rabobank worden geor ganiseerd, zijn - in combinatie met een wan deling over het Floriadeterrein - heel ge schikt voor relatiemarketing. De Rabobank heeft op de Floriade bovendien een eigen ontvangstruimte, die door plaatselijke ban ken kan worden gebruikt. De Haagse ban ken lieten een schoolvoorbeeld van relatie marketing zien. Zij organiseerden op de Flo riade voor 150 ondernemers een eigen bij eenkomst met als thema 'Succesvol onder nemen in klantgerichte relatienetwerken'. Schoolvoorbeeld De Rabobanken 's-Gra- venhage en Zoetermeer zijn al in september De Rabobank was voor de derde keer hoofdspon sor van het Frans Liszt Pianoconcours. de wereldwondertuin. Een half uur later ging een aantal monitoren aan, die een Haags Rabobankjournaal van 12 minuten lieten zien. 'Een uitstekend produkt van onze eigen Audiovisuele Dienst uit Eindhoven', aldus Siebelink. 'De kosten waren niet ge ring, maar we scoorden er voortreffelijk mee. Je moet het goed doen, anders kun je het beter laten.' Bankzaken verboden Na het ontbijt en het eigen journaal woonden de gasten in het Exposarium op het Floriadeterrein een pre sentatie bij van Bart van Luijk over relatienet werken. 'Ook dat was een schot in de roos', aldus Siebelink. Om half twaalf was de bij eenkomst afgelopen en konden de gasten de Floriade bezichtigen. Gedurende de hele och tend spraken de 25 vertegenwoordigers van de banken bewust niet over bankzaken. 'Dat was verboden. Aandacht geven aan de gas ten, dat was één van de afspraken die we vooraf hadden gemaakt', vertelt Siebelink. 'We hadden ook afgesproken niet samen te scholen of zomaar weg te lopen uit een ge sprek. De gasten stonden centraal.' Onderhoud van de relatie en een basis leggen voor een nieuwe relatie, dat stond bij de Rabobanken uit de agglomeratie Den Haag voorop. Als nabewerking bezorgden de relatiebeheerders twee weken na de bijeen komst op de Floriade de deelnemers twee toegangsbewijzen. Een verrassende afslui ting van een degelijk georganiseerde activi teit en wellicht het begin van nieuwe rela ties.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 9