Relatiemarketing. 'Je moet het goed doen.' Een smalle weg voert dwars door het vlakke Friese land naar de plaats waar directeuren van plaatselijke banken relaties zullen ont moeten. Even buiten Sint-Nicolaasga, daar waar de weg nog wat smaller wordt, staan flink wat auto's voor een bijna nieuw gebouw. Binnen worden de gasten verwelkomd voor een lichte lunch. Na de maaltijd verkent het gezelschap de omgeving: de banen van golfclub Vegilinbossen en gaat men 'aan de slag'. Pas in de loop van de avond, na het diner, keert iedereen huiswaarts. Eén van de Rabobank Golf dagen is ten einde. Er is véél en informeel contact geweest. 'Dat is nu een goed voorbeeld van relatiemarketing', zegt Marty Braggaar van de afdeling Marketing PR van Rabobank Nederland. 'Rabobank Golfd. Nummer 11/9 juni 1992 De Golfdagen tot in details verzorgd. we nog geen relatie hebben, maken op zo'n dag als vandaag kennis met collega's die voor de Rabobank hebben gekozen, en met de bank.' Band Post vindt dat golf zich bij uit stek leent voor relatiemarketing. 'We nodi gen ook relaties uit voor concerten en hippi sche activiteiten, maar zeker bij concerten spreek je elkaar slechts in de pauze en na de voorstelling. Bij golf trekje bijna een hele dag met elkaar op. Je praat dan met elkaar over golf, maar er is ook veel tijd om eens wat meer informatie over andere zaken te krijgen. Het was zelfs zo dat één van de deelnemers uit Appelscha, zelf een golfspe- ler, ons uitnodigde vooraf alvast op z'n wei land wat te oefenen. Dat hebben we ge daan'. Mogelijkheden De golfsport is één van de activiteiten waarmee de Rabobank- organisatie de persoonlijke relatie tussen cliënten en de bank wil ontwikkelen en ver sterken. Rabobank Nederland biedt de plaatselijke banken een waaier van mogelijk heden om cliënten in een andere dan alleen maar zakelijke sfeer te kunnen ontmoeten. De hippische sport, klassieke muziek en bij eenkomsten op de Floriade zijn daar voor beelden van. Zelf bepalen Hoofd Marketing Public Relations drs. Odette Moeskops: 'Door de verschillende mogelijkheden kunnen de ban ken zelf bepalen wat de voor hun relaties meest geschikte wijze van relatiemarketing is. Bovendien is het daardoor mogelijk dat de banken relaties ook eens voor een ande re activiteit uitnodigen. Je kunt daarmee dus variëren. Je hoeft dan niet twee jaar achter elkaar een relatie voor bijvoorbeeld de Golf dagen uit te nodigen, al kan het natuurlijk wel. We overwegen volgend jaar het aanbod aan mogelijkheden nog wat verder uit te brei den.' Welke de nieuwe instrumenten voor relatiemarketing zijn, is nog niet bekend. Ze zullen eind van het jaar worden gepresen teerd. Wel laat Moeskops doorschemeren dat het aanbod op het gebied van relatie marketing groter en gevarieerder zal worden. Duidelijke lijn Door de jaren heen heeft de Rabobank de relatiemarketing-acti- viteiten steeds verder uitgebouwd. Alweer zo'n vijftien jaar geleden werd gestart met Promconcerten, over het algemeen drukbe zochte concerten verzorgd door symfonie- Onder een afdak, dat bescherming biedt tegen de straffe wind, staan zo'n dertig mannen en een enkele vrouw. Ze kijken met bewondering naar de 'pro', de golfleraar, die met groot gemak de golfbal enkele honderden meters de baan op slaat. Dan is het de beurt aan de gasten van de Rabobank. Al eerder die dag zijn de beginselen van de golfsport uitgelegd. En er is al geoefend, maar nu blijkt het toch wat moeilijker dan gedacht. Na het maken van lange slagen is op een ander veld het 'put ten' aan de beurt. Ook dat is niet eenvoudig. De bal wil niet altijd wat de speler wil: in de hole. Langzaam maar zeker maken de deel nemers aan de 'clinic' voor beginners kennis met de golfsport en met elkaar. Proef geslaagd In 1991 werden de eerste Rabobank Golfdagen georganiseerd. Aan die dagen namen ruim negentig Rabo- banken deel met in totaal achthonderd per sonen. De proef werd een succes. De ban ken waren zonder uitzondering positief over de golfdagen als instrument voor relatiemar keting. Dat was de reden om ook in 1992 golf toe te voegen aan het rijtje van kwalita tief hoogstaande mogelijkheden om relaties en potentiële relaties in een plezierige sfeer beter te leren kennen. Uitstraling Bij de keuze van golf is vooral gekeken naar de mogelijkheden die de activiteit biedt voor relatiemarketing. Golfspelers hebben een relatief hoog in komen, een goed opleidingsniveau en een uitstekende maatschappelijke positie. Mo menteel zijn er in Nederland zo'n 71.000 golfers, die op ongeveer 150 golfbanen spe len. Een onderzoek, dat enkele jaren gele den is gehouden, toont echter aan dat ruim twee miljoen Nederlanders belangstelling voor deze sport hebben. Verwacht wordt dat in de loop van de komende jaren zo'n 450.000 mensen golf actief zullen gaan be oefenen. Andere sfeer De Rabobank Appelscha is één van de Rabobanken, die op de golf course in Sint-Nicolaasga aanwezig was. Directeur Catharinus Post was er met vier re laties en twee potentiële relaties. 'Het ver sterkt de banden', zegt hij, 'en we kunnen eens in een andere sfeer met elkaar praten. Dat werkt. De twee ondernemers waarmee Relatiemarketing in de Ontvangstruimte van de Rabobank op de Floriade.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 8