Rabo band Uit de bank geklapt Autokostenvergoeding belastingvrij? Wat gebeurt er met oud papier? Rabobanktoren op Floriade Nummer 11/9 juni 1992 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank. niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. Vaak is de autokostenvergoeding van de Rabobank hoger dan f 0,49 per kilometer. Over het gedeelte boven f 0,49 moet belas ting worden betaald. Het wordt opgeteld bij het jaarsalaris. Dit betekent dat er vaak ook nog inkomstenbelasting over moet worden betaald, soms wel 50 procent. Hoe zit dat eigenlijk? t'De kilometervergoeding wordt niet dubbel belast', vertelt Ger de Weert van Arbeidsvoorwaarden en Rechtspositie. 'Maar ik kan me best voorstellen dat de belastbaarheid van de autokostenvergoedingsbe dragen soms vragen oproept. Om te begin nen de grens van f 0,49 per kilometer. Sinds de 'Operatie Oort' is de werkgever verplicht om kilometervergoedingen, die ho ger zijn dan een bepaald bedrag, te belas ten. Vanaf 1 januari van dit jaar is de belas tingvrije vergoeding f 0,49 per kilometer. Dat heeft de overheid vastgesteld. De kilo metervergoeding van de Rabobank is geba seerd op de kostenvoorcalculaties van de ANWB. Daarin wordt rekening gehouden met de catalogusprijs van de auto, het aan tal gereden kilometers per jaar, onderhoud, afschrijving, enzovoorts. Voor een meerderheid van de Rabobank- medewerkers blijkt de vergoeding hoger uit te vallen dan f 0,49 per kilometer. De gede clareerde autokosten worden uitbetaald via de salarisafrekening. Voor zover dat bedrag hoger is dan f 0,49 per kilometer, wordt loonheffing ingehouden. Als men verplicht is aangifte te doen van inkomstenbelasting, is de loonheffing een voorheffing op de in komstenbelasting. Bij bepaling van de de finitief te betalen inkomstenbelasting wordt de reeds betaalde loonheffing in mindering gebracht. Op de jaaropgave die men van de Rabobank krijgt, staan alle looncomponenten. Dat zijn onder andere salaris, dertien de maand, vakantietoeslag en de belaste kilometervergoeding. Ook is de totaal ingehouden loon heffing vermeld.' Sommige bedrijven hanteren de norm van de overheid en vergoe den f 0,49 per kilometer. 'Het zou inderdaad veel eenvoudiger zijn om uitsluitend de belastingvrije vergoeding van f 0,49 uit te beta len', vervolgt De Weert. 'Wij vin den echter dat een vast bedrag niet juist is. Sommige mensen krijgen dan in verhouding tot de f gemaakte kosten te veel of te wei-1 nig vergoed. De prijs en de af-1 schrijvingskosten van de auto va- riëren en ook het aantal gereden zakelijke kilometers.' In Utrecht Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. Er wordt nogal wat papier gebruikt binnen de Rabobankorganisatie. Wordt dat alle maal ingezameld? 'Ik kan alleen spreken over Rabobank Nederland', zegt Ruud de Vries van Huisves- ting Utrecht/Zeist. 'De plaat- w J selijke banken zijn zelf ver- antwoordelijk voor de af- JjMBtvoer en verwerking. Binnen Rabobank Nederland ken den we voorheen bij de vernietiging twee categorieën papier: vertrouwelijk en niet- vertrouwelijk. Nu gaan we er vanuit, dat ook minder vertrouwelijk materiaal interessant kan zijn voor buitenstaanders. Denk aan computeruitdraaien. Door verschillende za ken te combineren kunnen twee niet ver trouwelijke zaken toch vertrouwelijk wor den. De echt strikt vertrouwelijke papieren, zoals stukken van de Hoofddirectie, Juridi sche Zaken en cheques, worden verbrand. Alle andere papieren worden in gesloten containers afgevoerd en versnipperd. Ver volgens worden er onder andere wc-papier en luiers van gemaakt.' In Utrecht zijn twee mensen samen 60 uur in de week bezig met het ophalen van papier. De Vries: 'Dat is een dure grap. De papierprijs is niet meer zo interessant, dus het inzamelen kost de organisatie op jaar basis een aardig bedrag. Daarom zijn we nu bezig om te komen tot het plaatsen van kar tonnen inzamelbakken. Nu heeft iedereen onder zijn bureau een eigen doos of prullen- wordt oud papier ingezameld in containers. bak staan. Eén speciale doos voor oud pa pier per kamer lijkt ons aanzienlijk economi scher. Als alles goed gaat kunnen we nog voor het eind van het jaar tot het plaatsen overgaan. Tot die tijd proberen we met vas te ophaaldagen te werken, zodat iedereen de papieren klaar kan zetten voor onze men sen.' De Rabobank is superhoofdsponsor van de Floriade. Voor de uitkijktoren met Rabo- bank-logo moet f 5,- entree worden be taald. De andere gesponsorde attracties zijn gratis. Waarom is dat? 'Niet alleen voor de uitkijk toren, maar ook voor de tram en de monorail-rup sen moet worden betaald', vertelt hoofd Marketing PR drs. Odette Moeskops. 'Een faciliteit als het par keerterrein is ook niet gra tis. De toren, tram en rupsen zijn overigens geen gesponsorde attracties, maar attrac ties voorzien van de naam van de sponsors. De Floriade-sponsors kunnen daar namelijk tegen extra betaling hun merknaam op la ten aanbrengen. Wij wilden ons nadrukkelijk als sponsor profileren op het Floriade- terrein. Bij voorkeur op opvallende zaken. Daarom kozen we voor de uitkijktoren en twee monorail-rupsen. Ook Sony heeft zijn naam op de toren laten plaatsen. Weer ande re bedrijven hebben hun naam ook op de rup sen staan. De Floriade-organisatie heeft de eindbeslissing genomen over entreeprijzen. Ze heeft ook de hoogte van deze prijzen vast gesteld. De sponsors hebben daar geen in vloed op. Het is dus niet de Rabobank, die heeft voorgesteld een entreeprijs voor de to ren te vragen.' De uitkijktoren kwam er dank zij forse investeringen. Na afloop van de Floriade wordt de toren weer afgebroken. Ook het parkeer terrein gaat maar een half jaar mee. De grote investeringen verklaren wellicht waarom de Floriade-organisatie heeft be sloten dat voor deze facilitei ten moet worden betaald. Zaken als sponsoring en naamsvermelding worden nogal eens verward. Moes kops besluit met een ander voorbeeld: 'Er rijdt een trein door het land, die in AEGON- kleuren is geschilderd. AEGON gebruikt de trein als reclamemedium. Dat bete kent niet dat ze de trein spon sort en dat iedereen daar gra tis mee kan reizen. Ook voor die trein moet gewoon een kaartje worden gekocht aan het NS-loket.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 6