Rabo
band
Uit de bank geklapt
Autokostenvergoeding
belastingvrij?
Wat gebeurt er met oud
papier?
Rabobanktoren
op Floriade
Nummer 11/9 juni 1992
De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan.
Al werk je bij een bank. niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is.
In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'.
Vaak is de autokostenvergoeding van de
Rabobank hoger dan f 0,49 per kilometer.
Over het gedeelte boven f 0,49 moet belas
ting worden betaald. Het wordt opgeteld
bij het jaarsalaris. Dit betekent dat er vaak
ook nog inkomstenbelasting over moet
worden betaald, soms wel 50 procent. Hoe
zit dat eigenlijk?
t'De kilometervergoeding
wordt niet dubbel belast',
vertelt Ger de Weert van
Arbeidsvoorwaarden en
Rechtspositie. 'Maar ik kan
me best voorstellen dat
de belastbaarheid van de
autokostenvergoedingsbe
dragen soms vragen oproept. Om te begin
nen de grens van f 0,49 per kilometer.
Sinds de 'Operatie Oort' is de werkgever
verplicht om kilometervergoedingen, die ho
ger zijn dan een bepaald bedrag, te belas
ten. Vanaf 1 januari van dit jaar is de belas
tingvrije vergoeding f 0,49 per kilometer.
Dat heeft de overheid vastgesteld. De kilo
metervergoeding van de Rabobank is geba
seerd op de kostenvoorcalculaties van de
ANWB. Daarin wordt rekening gehouden
met de catalogusprijs van de auto, het aan
tal gereden kilometers per jaar, onderhoud,
afschrijving, enzovoorts.
Voor een meerderheid van de Rabobank-
medewerkers blijkt de vergoeding hoger uit
te vallen dan f 0,49 per kilometer. De gede
clareerde autokosten worden uitbetaald via
de salarisafrekening. Voor zover dat bedrag
hoger is dan f 0,49 per kilometer, wordt
loonheffing ingehouden. Als men verplicht
is aangifte te doen van inkomstenbelasting,
is de loonheffing een voorheffing op de in
komstenbelasting. Bij bepaling van de de
finitief te betalen inkomstenbelasting wordt
de reeds betaalde loonheffing in mindering
gebracht. Op de jaaropgave die
men van de Rabobank krijgt,
staan alle looncomponenten. Dat
zijn onder andere salaris, dertien
de maand, vakantietoeslag en de
belaste kilometervergoeding.
Ook is de totaal ingehouden loon
heffing vermeld.'
Sommige bedrijven hanteren de
norm van de overheid en vergoe
den f 0,49 per kilometer. 'Het zou
inderdaad veel eenvoudiger zijn
om uitsluitend de belastingvrije
vergoeding van f 0,49 uit te beta
len', vervolgt De Weert. 'Wij vin
den echter dat een vast bedrag
niet juist is. Sommige mensen
krijgen dan in verhouding tot de f
gemaakte kosten te veel of te wei-1
nig vergoed. De prijs en de af-1
schrijvingskosten van de auto va-
riëren en ook het aantal gereden
zakelijke kilometers.' In Utrecht
Vragen van lezers worden behandeld
door deskundigen. Het adres is:
Redactie Raboband, Uit de bank geklapt,
interne adrescode UCR 514,
fax (030) 901904.
Er wordt nogal wat papier gebruikt binnen
de Rabobankorganisatie. Wordt dat alle
maal ingezameld?
'Ik kan alleen spreken over
Rabobank Nederland', zegt
Ruud de Vries van Huisves-
ting Utrecht/Zeist. 'De plaat-
w J selijke banken zijn zelf ver-
antwoordelijk voor de af-
JjMBtvoer en verwerking. Binnen
Rabobank Nederland ken
den we voorheen bij de vernietiging twee
categorieën papier: vertrouwelijk en niet-
vertrouwelijk. Nu gaan we er vanuit, dat ook
minder vertrouwelijk materiaal interessant
kan zijn voor buitenstaanders. Denk aan
computeruitdraaien. Door verschillende za
ken te combineren kunnen twee niet ver
trouwelijke zaken toch vertrouwelijk wor
den. De echt strikt vertrouwelijke papieren,
zoals stukken van de Hoofddirectie, Juridi
sche Zaken en cheques, worden verbrand.
Alle andere papieren worden in gesloten
containers afgevoerd en versnipperd. Ver
volgens worden er onder andere wc-papier
en luiers van gemaakt.'
In Utrecht zijn twee mensen samen 60 uur
in de week bezig met het ophalen van
papier. De Vries: 'Dat is een dure grap. De
papierprijs is niet meer zo interessant, dus
het inzamelen kost de organisatie op jaar
basis een aardig bedrag. Daarom zijn we nu
bezig om te komen tot het plaatsen van kar
tonnen inzamelbakken. Nu heeft iedereen
onder zijn bureau een eigen doos of prullen-
wordt oud papier ingezameld in containers.
bak staan. Eén speciale doos voor oud pa
pier per kamer lijkt ons aanzienlijk economi
scher. Als alles goed gaat kunnen we nog
voor het eind van het jaar tot het plaatsen
overgaan. Tot die tijd proberen we met vas
te ophaaldagen te werken, zodat iedereen
de papieren klaar kan zetten voor onze men
sen.'
De Rabobank is superhoofdsponsor van de
Floriade. Voor de uitkijktoren met Rabo-
bank-logo moet f 5,- entree worden be
taald. De andere gesponsorde attracties
zijn gratis. Waarom is dat?
'Niet alleen voor de uitkijk
toren, maar ook voor de
tram en de monorail-rup
sen moet worden betaald',
vertelt hoofd Marketing PR
drs. Odette Moeskops.
'Een faciliteit als het par
keerterrein is ook niet gra
tis. De toren, tram en rupsen zijn overigens
geen gesponsorde attracties, maar attrac
ties voorzien van de naam van de sponsors.
De Floriade-sponsors kunnen daar namelijk
tegen extra betaling hun merknaam op la
ten aanbrengen. Wij wilden ons nadrukkelijk
als sponsor profileren op het Floriade-
terrein. Bij voorkeur op opvallende zaken.
Daarom kozen we voor de uitkijktoren en
twee monorail-rupsen. Ook Sony heeft zijn
naam op de toren laten plaatsen. Weer ande
re bedrijven hebben hun naam ook op de rup
sen staan. De Floriade-organisatie heeft de
eindbeslissing genomen over entreeprijzen.
Ze heeft ook de hoogte van deze prijzen vast
gesteld. De sponsors hebben daar geen in
vloed op. Het is dus niet de Rabobank, die
heeft voorgesteld een entreeprijs voor de to
ren te vragen.' De uitkijktoren kwam er dank
zij forse investeringen. Na afloop van de
Floriade wordt de toren weer
afgebroken. Ook het parkeer
terrein gaat maar een half jaar
mee. De grote investeringen
verklaren wellicht waarom de
Floriade-organisatie heeft be
sloten dat voor deze facilitei
ten moet worden betaald.
Zaken als sponsoring en
naamsvermelding worden
nogal eens verward. Moes
kops besluit met een ander
voorbeeld: 'Er rijdt een trein
door het land, die in AEGON-
kleuren is geschilderd.
AEGON gebruikt de trein als
reclamemedium. Dat bete
kent niet dat ze de trein spon
sort en dat iedereen daar gra
tis mee kan reizen. Ook voor
die trein moet gewoon een
kaartje worden gekocht aan
het NS-loket.'