'Nooit meer storingen kunnen we niet garanderen' rrrrc cr Op 1 mei was er taart voor de medewerkers van Bankpas Betaal diensten. Toen verwerkten de 1.333 gea's van de Rabobankorga- nisatie voor het eerst meer dan 400.000 transacties op één dag. En elke maand regelen Rabobankcliënten 600.000 keer een be taling via een bea. Het brein achter de geld- en betaalautomaten is de Tandemcomputer in Best. Hier worden alle transacties ver werkt. Op 16 juni wordt in Zeist een tweede Tandemcomputer in gebruik genomen, die bij calamiteiten binnen drie uur alle taken van zijn Brabantse collega kan overnemen. Nummer 11/9 juni 1992 schakeling werkt alles weer op de gebruikelij ke snelheid.' Verloren transacties Het kan gebeu ren, dat een klant bezig is met een transactie, terwijl de Tandemcomputer in Best een sto ring krijgt. Drabbels: 'Stel, dat iemand f 200,- opneemt. Dat wordt nog centraal gefiatteerd, maar de opname wordt nergens meer geregi streerd. In de drukste tijd kan dat op organi satieniveau maximaal 1.800 transacties be treffen. Dat zijn de transacties van twee minu ten verwerkingstijd van de computer op een druk moment. Door de gegevens die worden opgeslagen op de transactiediskette van de gea in te lezen in KTS/KIK, kunnen de boekin gen alsnog worden verwerkt. De informatie staat ook op de logrol van de gea.' Database Elke transactie die op een bea of gea plaatsvindt, wordt eerst in Best in de database verwerkt en een paar seconden daarna in Zeist. Is er een uitwijk, dan is de Tandem in Best uit de lucht en wordt alleen de database in Zeist bijgewerkt. Is de uitwijk beëindigd, dan moeten de verwerkte gege vens ook naar Best worden weggeschreven. Kremers: 'De Tandemcomputer hier in Best is via dikke kabels ver bonden met die in Zeist. Anders is.de informatie incompleet en zijn beide systemen niet meer uitwisselbaar. Daarna kan de verwerking weer door Best worden overgenomen. Geen 100 procent Kremers: 'Wij ge ven niet de garantie dat er nooit meer storin gen optreden. Wel wordt echt alles gepro beerd om de 100 procent storingsvrij te be naderen. Maar als er een programmerings- fout is in Best, dan zit diezelfde fout ook in Zeist. Het blijft mensenwerk. En de kabels van RTN kunnen bijvoorbeeld het slachtoffer worden van een graafmachine. Of een gea gaat kapot. Vergelijk het met een auto. Al krijgt die op tijd een grote beurt, dan kan er nog wel eens wat mis gaan. We kunnen dus niet zeggen, dat er nu nooit meer storingen zullen zijn. Wel durven we te beweren, dat de beschikbaarheid van bea's en gea's straks op 99,5 procent ligt.' 'Nu worden alleen de bea- en gea-trans- acties centraal gefiatteerd', aldus Kremers. 'Eind volgend jaar kan de plaatselijke bank een bankgiro intoetsen op KTS/KIK en cen traal meteen kijken of er voldoende saldo is om de opdracht uit te voeren. Over een jaar of vijf moet het zo zijn, dat elke mutatie die plaatsvindt op een Betaalrekening centraal gecontroleerd kan worden. De nieuwe uitwijk mogelijkheid is dus ook met het oog op de toekomst een goede investering.' Gepland De hardware in Zeist is klaar. In de nacht van 15 op 16 juni wordt in Best en Zeist nieuwe software geïnstalleerd. Dan is de uitwijkfaciliteit een feit. Drabbels: 'We doen dat op een maandag nacht. Dat Is de rustigste tijd wat transacties betreft. Maandagnacht doen we wanneer nodig ook het re guliere onderhoud, van poetsen tot het installeren van nieuwe software of hardware. Tijdens het on derhoud ligt de apparatuur stil en zijn een paar uur geen transacties mogelijk. Vanaf 16 juni kunnen we tij dens onderhoud overscha kelen naar Zeist. Dat noe men we een geplande uit wijk. Dat kan in een half uur.' Ongepland Calamitei ten en storingen kunnen lei den tot een ongeplande uit wijk. 'Als de operator ont dekt, dat er wat mis is, probeert hij het pro bleem te analyseren', vertelt Drabbels. 'Daarvoor heeft hij maximaal 15 minuten de tijd. Komt hij er niet uit, dan moet hij sys teembeheerders van Betaaldiensten en Tan demcomputerdiensten op piepen. Die moeten binnen een half uur reageren. Zij hebben thuis een draagba re PC en kunnen dus vanaf hun nachtkastje in de Tan demcomputer kijken wat er mis is.' Uitwijkteam Is het een ernstig probleem, dan wordt het Uitwijkteam bij een geroepen. Drabbels: 'Dat zijn technici van ver schillende afdelingen. Zij komen voor onderzoek en overleg naar Zeist en be slissen of er moet worden uitgeweken. Zo ja, dan moet de uitwijk binnen een uur zijn geregeld. Dat is de tijd die nodig is om de apparatuur aan de praat te krijgen. In totaal duurt het twee tot drie uur voor Zeist bij een storing het werk van Best overneemt.' Kremers: 'In het begin zullen de bea- en gea-transacties dan moge lijk wat langer duren, maar 24 uur na de om- J J et systeem, dat verantwoordelijk is voor de juiste verwerking van de I bea- en gea-transacties draait op een Tandemcomputer', aldus informatie-ana- lyst Harry Drabbels. 'Die is speciaal ontwik keld voor transactie-gewijze verwerking. Het is een zeer gebruiksvriendelijke machine, die een beschikbaarheid garandeert tussen de 95 en 100 procent. Als bij een gewone com puter iets mis gaat, staat de verwerking stil. Er zouden dan geen transacties meer kun nen plaatsvinden op gea's en bea's.' Alles dubbel In een Tandemcomputer is, zoals de naam al zegt, alles dubbel uitge voerd. Tot het kleinste ventilatortje aan toe. Drabbels: 'Tandem is gespecialiseerd in ap paratuur die 7x24 uur beschikbaar moet zijn. Als een onderdeel van de hardware van de ene unit uitvalt, wordt automatisch de an dere unit ingeschakeld. Het zijn intelligente systemen.' Uitwijk Toch was de dubbele zeker heid nog niet voldoende. Produktmanager Bankpas Betaaldiensten Wim Kremers: 'Een aantal risico's, zoals brand of een aardbe ving, was nog niet afgedekt. Bovendien lig gen beide computercentra in de aanvliegrou te van een militair vliegveld. Statistisch ge zien is de kans dat er iets gebeurt klein, maar toch wilden we alle risico's uitsluiten. Daarom is er voor gekozen in Zeist een com- Drabbels: 'Met deze uitwijkmogelijkheid kunnen we een beschikbaar heid van bijna 99,5 procent garanderen.' pleet tweede Tandemsysteem te installeren, dat de apparatuur in Best in geval van nood volledig kan vervangen. Daar had de organi satie veel geld voor over. Alleen de exploita tie van het tweede systeem kost al ruim f 10 miljoen per jaar.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 5