Dit jaar Rabo Tele bankieren bij vijfhonderd banken Rabo band Vijf banken hebben vier maan den lang telebankieren voor par ticulieren getest. De helft van de medewerkers van de testban- ken bankierde zelf per PC of Minitel. En daarnaast ook nog zo'n vijfhonderd cliënten. 'Uit evaluatie-gesprekken kwam een aantal problemen naar voren', vertelt Harry de Greef van Elek tronische Bankdiensten Particu lieren, 'maar de algemene con clusie is, dat het een goed sys teem is en dat we er de markt mee in kunnen.' Nummer 11/9 juni 1992 Vorige maand werd met een bijeen komst in Eindhoven de testperiode afgesloten en het groene licht gege ven om Rabo Telebankieren als produkt te gaan afzetten. Medewerkers van de vijf proefbanken, alle projectmedewerkers en de hoofden van de bij Rabo Telebankieren betrokken produktgroepen waren uitgeno digd. Prof. Douben, lid van de Raad van Be heer van Rabobank Nederland en vanaf het begin betrokken bij de ontwikkelingen rond elektronische dienstverlening, hield een in leiding over de perspectieven van elektroni sche dienstverlening. Directeur Particulie ren Vullings sprak over de distributiestrate gie van de Rabobank in de particulieren- markt. Valutering In de testperiode kwamen zo'n tweehonderd problemen en probleem pjes naar voren. De Greef: 'Niet alles is op korte termijn op te lossen. Een voorbeeld is de valutering. Wij hebben als organisatie besloten de valuteringsdagen af te schaf fen. Rabo Telebankieren maakt gebruik van bestaande systemen. Daarin kost een over boeking van de eigen spaar- naar betaalre kening via Rabo Telebankieren twee valuta- dagen. En als er een weekend tussen zit zelfs vier. Dat vinden we te lang.' OLA's Een ander probleem zijn ac ceptgiro's. 'Als iemand via telebankieren een overboeking doet, verschijnt er een bankgiroscherm', legt De Greef uit. 'Daarop moet alle informatie worden ingevuld. Maar veel mensen krijgen acceptgiro's. Dan is met één handtekening de zaak geregeld. Als je zo'n betaling via Rabo Telebankieren wilt doen, moet je een aantal gegevens overtikken. De oplossing zou zijn, dat bedrijven die zelf tele bankieren, hun cliënten via Rabo Telebankieren laten betalen. Als klanten hun PC of Minitel aan zetten, zouden ze een elektroni sche OLA op hun scherm moeten krijgen en alleen nog maar ja of nee in hoeven vullen. Maar dat is toekomstmuziek. Voor de tus sentijd komt er een speciaal OLA-scherm, dat nog gedeeltelijk moet worden ingevuld.' Fiattering Een derde pro bleem was de fiattering. De Greef: 'Dat is inmiddels opge lost. De betalingsopdrachten van bedrijven en particulieren komen bij de bank ongesplitst op één PC binnen. Dat gaf problemen, omdat de fiattering van de betalingen bij verschillende afdelingen moet gebeuren. Een automatiseringsmede werker van de bank Den Bosch heeft daar voor een oplossing gevonden, zodat de bin nenkomende opdrachten kunnen worden uitgesplitst.' Werkbijeenkomst Zo'n veertig ban ken zijn al bezig met Rabo Telebankieren. De Greef: 'Elke bank die deel gaat nemen, krijgt een zelfstudiepakket, een situationele balieopleiding en een aantal Minitels. Ook worden onmiddellijk de eerste gebruikers aangesloten op het systeem. Dat zijn de verantwoordelijke mensen binnen de bank. Daar werkt men een week of twee mee, als voorbereiding op een werkbijeenkomst.' De eerste werkbijeenkomst was op 19 mei. Per keer komen er drie mensen van 20 banken. Elektronische Bankdiensten Particulieren geeft informatie over het commerciële tra- De demobus kan worden ingezet om cliënten kennis te laten maken met Rabo Telebankieren. ject en Dienstverlening Informatica AB neemt het beheerstechnische deel voor haar rekening. De dag wordt afgesloten met een videoband. Die krijgen de banken ook mee om te gebruiken bij de instructie van het personeel. In de volgende zes tot acht weken worden medewerkers aangesloten op Rabo Telebankieren en worden de eerste klanten benaderd. De Greef hoopt, dat een bank binnen een maand of twee zo'n 50 tot 100 klanten op het systeem heeft. Bus Om cliënten kennis te laten ma ken met de telematicawereld in het alge meen en met Rabo Telebankieren in het bij zonder, is er een promotiebus. Daarin wor den demonstraties gegeven. De Greef: 'De banken hebben de mogelijkheid om de bus te huren. Dat kost ongeveer f 1.500,- per dag.' PTT/Primafoon 'We zitten in de eind fase van onderhandelingen met PTT/Prima foon', meldt De Greef. 'We gaan onze klan ten adviseren daar een modem aan te schaffen. Het nieuwste dat er is met f 100,- korting. Vorige week hebben we honderd mensen van PTT/Primafoon voorgelicht over Rabo Telebankieren. Men weet nu wat Rabo Telebankieren voorstelt en wat Rabo- bankklanten voor advisering verwachten. Het is niet ondenkbaar, dat PTT/Primafoon samen met een bank de demobus in wil zet ten. Zij hebben per slot van rekening ook be lang bij de verkoop. Overigens komt er ook een demonstratie van Rabo Telebankieren in de PTT/Primafoonwinkels.' Kosten 'We hebben gekozen voor lage abonnementskosten', zegt De Greef. 'Eén gulden per maand per Betaalrekening. En het eerste halfjaar telebankiert een klant gratis. De telefoonkosten liggen op het niveau van het interlokale tarief. We on derzoeken of dit lager kan, door meer ge bruik te maken van het Rabobank Telecom municatie Netwerk. Nu komt een klant via de telefoon bij Videotex Nederland, gaat dan het Datanet in en via RTN naar de com puter van de bank. We willen proberen een en ander buiten het Datanet om te doen. We streven naar een bedrag van tussen de 15 en 20 cent per minuut. De Postbank re kent 3 cent per minuut en f 5,- abonne mentskosten per maand. Dat komt in totaal ongeveer op hetzelfde neer. Maar wij zijn van mening, dat de kosten voor rekening moeten komen van de klant die belt.' Aansluitingen Eind deze maand zul len zo'n zestig banken zijn aangesloten op Rabo Telebankieren. 'In de zo mer maken we pas op de plaats en vanaf september willen we honderd banken per maand aan sluiten', stelt De Greef. 'Eind 1992 zitten we dan op vijfhon derd banken en hopelijk op zo'n 10.000 cliënten. Dat moet luk ken. Bij de Personeelsbank van Rabobank Nederland, één van de vijf testbanken, komen meer aan vragen binnen dan we kunnen bij- benen. De meer dan 200 accoun- tants van de organisatie willen bijvoorbeeld allemaal zo snel mo- gelijk kunnen telebankieren.' Aanbieding De Greef: 'We geven medewerkers de kans om goedkoop een videotexterminal aan te schaffen. De prijs bij PTT/Primafoon is nu f 495,-. Wij kunnen er eenmalig één aanbie den voor f 300,-. Cliënten kunnen die straks bij PTT/Telecom met een kortingsbon ko pen voor f 395,-. Het is belangrijk dat onze medewerkers zelf gaan telebankieren. Door met het systeem te werken, leer je het ken nen en kun je het veel beter naar de cliën ten overbrengen.' 'We overwegen of we medewerkers rechtstreeks van RTN-faciliteiten gebruik kunnen laten maken', vervolgt De Greef. 'Dan zou men vanaf de werkplek kunnen telebankieren. De meningen daarover bij de banken zijn verdeeld. Ik hoop dat het toch mogelijk wordt, omdat dan iedereen er kennis mee kan maken. Ook adviseren we de banken om medewerkers de eerste twee jaar vrij te stellen van abonnementskosten. We moeten de drempel zo laag mogelijk houden.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 3