Met de computer leren, informeren, demonstreren Rabobank Nederland is overal anders De afdeling Computeronder steund Opleiden, COO, onder steunt opleidingen. Een COO-pro- gramma kan in de plaats komen van andere opleidingsmethoden. Het kan ook een onderdeel zijn van een lespakket. Naast oplei dingsprogramma's als het intro ductiepakket, maakt COO onder meer een informatief programma voor Cijfers en Trends. Ook wor den programma's ontwikkeld ter vervanging van overhead sheets. Nummer 10/25 mei 1992 UCB, regiokantoor, deelneming, ZL, BI, UM, buitenlandse vestiging: Rabobank Nederland kent vele gezichten. Raboband schenkt regelmatig aandacht aan één ervan. Deze keer Computerondersteund Opleiden. De afdeling Computeronder steund Opleiden bestaat bin nenkort acht jaar. Ontwikkelingen in Amerika, Zweden en Frankrijk leidden in 1984 tot een experiment met de ontwikke ling van COO-lessen. Dat resulteerde in de afdeling Computerondersteund Opleiden, nu onderdeel van de activiteit Personeels ontwikkeling. De mogelijkheden van de com puter leken onbegrensd. Automatisering, dus ook COO, zou dé oplossing zijn voor op leidingsproblemen. Men achtte de leereffec ten groot. Mensen zouden op de werkplek in heel korte tijd veel leren. Op kosten werd be spaard door het wegvallen van reistijden en reiskosten. En leegloop aan de balie zou nuttig worden gebruikt. Begin 'Bij de start gebeurde er iets dat wij het MilkyWay effect gingen noemen', zegt Joop Tulleken, hoofd Computeronder steund Opleiden. 'Volgens de slogan kon dat er altijd even tussendoor. Ten onrechte dacht men dat dat ook voor computeronder steund opleiden gold. Vijf minuten COO en dan een cliënt adviseren, dat levert geen re sultaten op. Voor studeren, dus ook voor computerondersteund opleiden, moeten al tijd condities worden geschapen. Een rus tige ruimte, geregelde tijden, voorbereiding van de docent. En voor computeronder steund opleiden een PC die COO als eerste prioriteit heeft.' Kostenbeperking Tegenwoordig is het kostenaspect één van de belangrijkste rede nen om computerondersteund opleiden in te zetten. Voor bepaalde opleidingen is COO de oplossing. Standaardcursussen met produkt- informatie, voor een grote doelgroep. Tulle ken: 'Noodgedwongen moetje bij COO soms wat concessies doen aan de kwaliteit van een les. Sommige onderwerpen, zoals de geschiedenis van de Rabobank, komen be ter tot hun recht als een docent erover zou vertellen. Maarzo'n les is moeilijker te orga niseren dan een COO-les. Ook zijn de kosten hoger. Er zijn ook opleidingen die, onderwijs kundig gezien, eigenlijk niet zonder COO kun nen. Het leren omgaan met nieuwe software Een detail uit een COO-programma, dat overhead sheets vervangt. of hardware, zoals bij LAURA en een cursus tekstverwerking.' Facilitair COO is een facilitair bedrijf. Ze krijgt voor de produktie van programma's specificaties van de opdrachtgevers van Rabobank Nederland, vaak opleidingsafde lingen. 'De taakverdeling tussen Computer- Ondersteund Opleiden en de opdrachtgevers is te vergelijken met die in de bouw', vervolgt Tulleken. 'De medewerker van de opleidings afdeling is de architect. Hij maakt het oplei dingshuis, het onderwijskundige ontwerp. COO is de aannemer en voert uit. Tussen ar chitect en aannemer wordt veel overlegd. In sommige huizen wil de aannemer meteen wonen, maar in andereSommige afdelin gen hebben geen architect. Dan doen wij het onderwijskundige werk. Daarnaast vinden we de gebruikersvriendelijkheid van het les materiaal belangrijk. Een gebruiker moet bij wijze van spreken vergeten dat hij achter een computer zit.' Pakket De diskette met de COO-les is Computerondersteund opleiden kan ook een onderdeel zijn van een les. Tulleken (m): 'COO is de aannemer en voert uit. Soms hoort daar ook onderwijskundig werk bij. vaak een onderdeel van een lespakket. Het COO-programma kan docentvervan- gend zijn, maar het kan ook als voorbereiding dienen voor een mondelinge cursus. 'Er is een tendens om meer nadruk te leggen op kennisverwerking dan op kennisoverdracht', merkt Tulleken op. 'De computer wordt stu diebegeleider. Een controlefunctie, met daar bij een oefenprogramma of een test. Niet al leen de produktkennis van de kandidaat wordt getoetst, maar ook of een advies aan een cliënt juist was. De PC kan ook examens afnemen.' De meeste opleidingsprogram ma's die COO produceert, zijn voor balieme dewerkers. Uit onderzoek blijkt, dat gebrui kers COO bruikbaar vinden en als een goed alternatief zien voor mondelinge lessen. Speciale projecten Computeronder steund Opleiden maakt ook programma's voor andere doelgroepen van plaatselijke banken en Rabobank Nederland en voor cliënten. De projecten variëren van een blik vanger op een beursstand tot een demon stratieprogramma over Telebankieren. Bij de Rabobank Export Toets kan de beursbezoe ker zijn kennis testen bij het internationaal zakendoen. Met de door COO ontwikkelde diskette voor Cijfers en Trends kan een on dernemer zijn bedrijfsgegevens vergelijken met het landelijk gemiddelde. Tulleken: 'Het programma dat losse overhead sheets ver vangt, is één van onze nieuwe projecten. Hiermee kunnen we grafieken laten ontstaan en een rekenmodel inbouwen. Relevante in formatie van toeschouwers kan worden inge voerd. Uitkomsten worden direct zichtbaar voor de zaal.' Produkten van COO worden tot nu toe aangeboden op een diskette. De invoering van LAURA geeft aanleiding tot een herover weging. De PC's hebben dan, omdat ze on derdeel zijn van een netwerk, meestal geen diskettestation meer. Tulleken besluit: 'We onderzoeken de toepassingsmogelijkheden van nieuwe technieken binnen de Rabobank. Die technieken maken het mogelijk dat com puterprogramma's worden uitgebreid met zo wel bewegende beelden als geluid.' Computer Ondersteund Opleiden lokatie EO-B 26 5 medewerkers 50 COO-lesprogramma's per jaar 15 speciale projecten per jaar.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 9