Met de computer leren, informeren,
demonstreren
Rabobank Nederland is overal anders
De afdeling Computeronder
steund Opleiden, COO, onder
steunt opleidingen. Een COO-pro-
gramma kan in de plaats komen
van andere opleidingsmethoden.
Het kan ook een onderdeel zijn
van een lespakket. Naast oplei
dingsprogramma's als het intro
ductiepakket, maakt COO onder
meer een informatief programma
voor Cijfers en Trends. Ook wor
den programma's ontwikkeld ter
vervanging van overhead sheets.
Nummer 10/25 mei 1992
UCB, regiokantoor, deelneming, ZL, BI, UM, buitenlandse vestiging: Rabobank Nederland kent vele gezichten.
Raboband schenkt regelmatig aandacht aan één ervan. Deze keer Computerondersteund Opleiden.
De afdeling Computeronder
steund Opleiden bestaat bin
nenkort acht jaar. Ontwikkelingen in
Amerika, Zweden en Frankrijk leidden in
1984 tot een experiment met de ontwikke
ling van COO-lessen. Dat resulteerde in de
afdeling Computerondersteund Opleiden,
nu onderdeel van de activiteit Personeels
ontwikkeling. De mogelijkheden van de com
puter leken onbegrensd. Automatisering,
dus ook COO, zou dé oplossing zijn voor op
leidingsproblemen. Men achtte de leereffec
ten groot. Mensen zouden op de werkplek in
heel korte tijd veel leren. Op kosten werd be
spaard door het wegvallen van reistijden en
reiskosten. En leegloop aan de balie zou
nuttig worden gebruikt.
Begin 'Bij de start gebeurde er iets
dat wij het MilkyWay effect gingen noemen',
zegt Joop Tulleken, hoofd Computeronder
steund Opleiden. 'Volgens de slogan kon dat
er altijd even tussendoor. Ten onrechte
dacht men dat dat ook voor computeronder
steund opleiden gold. Vijf minuten COO en
dan een cliënt adviseren, dat levert geen re
sultaten op. Voor studeren, dus ook voor
computerondersteund opleiden, moeten al
tijd condities worden geschapen. Een rus
tige ruimte, geregelde tijden, voorbereiding
van de docent. En voor computeronder
steund opleiden een PC die COO als eerste
prioriteit heeft.'
Kostenbeperking Tegenwoordig is het
kostenaspect één van de belangrijkste rede
nen om computerondersteund opleiden in te
zetten. Voor bepaalde opleidingen is COO de
oplossing. Standaardcursussen met produkt-
informatie, voor een grote doelgroep. Tulle
ken: 'Noodgedwongen moetje bij COO soms
wat concessies doen aan de kwaliteit van
een les. Sommige onderwerpen, zoals de
geschiedenis van de Rabobank, komen be
ter tot hun recht als een docent erover zou
vertellen. Maarzo'n les is moeilijker te orga
niseren dan een COO-les. Ook zijn de kosten
hoger. Er zijn ook opleidingen die, onderwijs
kundig gezien, eigenlijk niet zonder COO kun
nen. Het leren omgaan met nieuwe software
Een detail uit een COO-programma, dat overhead
sheets vervangt.
of hardware, zoals bij LAURA en een cursus
tekstverwerking.'
Facilitair COO is een facilitair bedrijf.
Ze krijgt voor de produktie van programma's
specificaties van de opdrachtgevers van
Rabobank Nederland, vaak opleidingsafde
lingen. 'De taakverdeling tussen Computer-
Ondersteund Opleiden en de opdrachtgevers
is te vergelijken met die in de bouw', vervolgt
Tulleken. 'De medewerker van de opleidings
afdeling is de architect. Hij maakt het oplei
dingshuis, het onderwijskundige ontwerp.
COO is de aannemer en voert uit. Tussen ar
chitect en aannemer wordt veel overlegd. In
sommige huizen wil de aannemer meteen
wonen, maar in andereSommige afdelin
gen hebben geen architect. Dan doen wij het
onderwijskundige werk. Daarnaast vinden
we de gebruikersvriendelijkheid van het les
materiaal belangrijk. Een gebruiker moet bij
wijze van spreken vergeten dat hij achter een
computer zit.'
Pakket De diskette met de COO-les is
Computerondersteund opleiden kan ook een
onderdeel zijn van een les.
Tulleken (m): 'COO is de aannemer en voert uit.
Soms hoort daar ook onderwijskundig werk bij.
vaak een onderdeel van een lespakket.
Het COO-programma kan docentvervan-
gend zijn, maar het kan ook als voorbereiding
dienen voor een mondelinge cursus. 'Er is
een tendens om meer nadruk te leggen op
kennisverwerking dan op kennisoverdracht',
merkt Tulleken op. 'De computer wordt stu
diebegeleider. Een controlefunctie, met daar
bij een oefenprogramma of een test. Niet al
leen de produktkennis van de kandidaat
wordt getoetst, maar ook of een advies aan
een cliënt juist was. De PC kan ook examens
afnemen.' De meeste opleidingsprogram
ma's die COO produceert, zijn voor balieme
dewerkers. Uit onderzoek blijkt, dat gebrui
kers COO bruikbaar vinden en als een goed
alternatief zien voor mondelinge lessen.
Speciale projecten Computeronder
steund Opleiden maakt ook programma's
voor andere doelgroepen van plaatselijke
banken en Rabobank Nederland en voor
cliënten. De projecten variëren van een blik
vanger op een beursstand tot een demon
stratieprogramma over Telebankieren. Bij de
Rabobank Export Toets kan de beursbezoe
ker zijn kennis testen bij het internationaal
zakendoen. Met de door COO ontwikkelde
diskette voor Cijfers en Trends kan een on
dernemer zijn bedrijfsgegevens vergelijken
met het landelijk gemiddelde. Tulleken: 'Het
programma dat losse overhead sheets ver
vangt, is één van onze nieuwe projecten.
Hiermee kunnen we grafieken laten ontstaan
en een rekenmodel inbouwen. Relevante in
formatie van toeschouwers kan worden inge
voerd. Uitkomsten worden direct zichtbaar
voor de zaal.'
Produkten van COO worden tot nu toe
aangeboden op een diskette. De invoering
van LAURA geeft aanleiding tot een herover
weging. De PC's hebben dan, omdat ze on
derdeel zijn van een netwerk, meestal geen
diskettestation meer. Tulleken besluit: 'We
onderzoeken de toepassingsmogelijkheden
van nieuwe technieken binnen de Rabobank.
Die technieken maken het mogelijk dat com
puterprogramma's worden uitgebreid met zo
wel bewegende beelden als geluid.'
Computer Ondersteund Opleiden lokatie EO-B 26 5 medewerkers 50 COO-lesprogramma's per jaar 15 speciale projecten per jaar.