Rabo band Uit de bank geklapt De SSR en Indonesië Naamloos i Eén pincode A-Formulieren Nummer 10/25 mei 1992 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. Kan de Stichting Steun door Rabobanken nog doorgaan met het geven van hulp aan projecten in Indonesië? 'Al sinds de oprichting van de Stichting Steun door «jk j-v Rabobanken wordt steun verleend aan ontwikkelings projecten in Indonesië', al dus Cees de Bekker van de SSR. 'Het gaat daarbij met name om de bestrijding van armoede door de bevordering van coöperatie ve initiatieven ter plaatse. Het opleiden van jonge mensen in diverse richtingen en de ont wikkeling van de agrarische sector vormen het grootste deel van onze hulp. Sinds een aantal jaren is - door detachering van ver schillende Rabobankmedewerkers - op grote schaal gewerkt aan de stimulering van een bancair kredietwezen in Indonesië. Dit project werd uitgevoerd met financiële middelen verstrekt door het Directoraat Generaal Inter nationale Samenwerking van het ministerie van Buitenlandse Zaken. De daarvoor geslo ten contracten kenden als einddatum 1 mei 1992. De politieke verwikkelingen rond de ontwikkelingshulp aan Indonesië zijn hierop dus niet van invloed. Daarnaast is duidelijk ge worden, dat de economische betrekkingen van Nederland met Indonesië niet zullen wor den verbroken. 'Slechts' de ontwikkelingshulp van particulieren dient te worden stopgezet. De angst dat ook de steun van de SSR hieron der zou vallen, is gelukkig ongegrond geble ken. De Indonesische overheid bedoelt met 'particulier' de organisaties, die indirect met middelen van de Nederlandse overheid wer ken. Wij vallen daar dus niet onder, want de middelen van de SSR komen volledig uit de ei gen Rabobankorganisatie. Onze hulp kan dus worden voortgezet, zoals dat ook tot op heden gebeurde.' Het contract met de Nederlandse overheid is inmiddels beëindigd. De Bekker: 'Maar de SSR heeft wel besloten middelen be schikbaar te stellen om ook na afloop van het overheidscontract de voortgang van het 'coö peratief spaar- en kredietproject' nog geruime tijd te blijven begeleiden.' Waarom staan er onder de artikelen in Raboband geen namen van de mensen die ze hebben geschreven? 'Daar zijn we een aantal jaren geleden mee ge- 4 stopt', antwoordt hoofd- redacteur Stan Pol man. 'Onder de langere artikelen in Raboband vermeldden we toen nog de initialen van de auteur. Dat was vooral aardig voor de schrijver zelf. De lezers hebben daar ech ter geen boodschap aan. In de artikelen Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. wordt immers niet de opinie van de redacteur weergegeven, maar die van mensen uit de or ganisatie die over een bepaald onderwerp iets te melden hebben. De mensen achter het onderwerp stellen wij centraal. Daar kun nen de lezers terecht voor nadere informatie.' Volgens de hoofdredacteur worden nagenoeg alle artikelen in Raboband geschreven door de redactie zelf. 'We hebben in het blad iede re veertien dagen zo'n vijftig artikelen en ru brieken. Die maken we met z'n allen. Het zou wat overdreven zijn om daarbij aan te geven wie wat geschreven heeft.' **"T Cliënten klagen wel eens dat ze voor hun Eu ropas en Rabocard twee verschillende pinco des moeten onthouden. Is het niet mogelijk voor twee passen één pincode te krijgen? 'Dat is inderdaad binnen- kort mogelijk'vertelt ir. Jos I «de Haas van Bankpas Be- f taaldiensten. 'En wel vanaf 15 juli. Dan begint de collec tieve vervanging van de hui dige passen. Tegelijkertijd gaan we dan over tot de in voering van de zogenaamde pin-synchronisa- tie, zoals het officieel heet. Belangrijk is dat de cliënt bij zijn Europas al een pincode heeft. Alleen dan kan hij diezelfde pincode ook bij zijn creditcard gebruiken. Bij een Europas zon der pincode kan dus nooit een Rabocard of Topcard mét pincode horen. Langs geautoma tiseerde weg wordt gekeken of cliënten naast hun Europas ook een creditcard hebben. Dat kan alleen als de tenaamstelling op beide kaarten hetzelfde is. Is dat niet zo, dan moet het handmatig worden verwerkt. Overigens krijgen alle cliënten bij de collectieve vervan ging van de passen nu de nieuwe versie van de Rabocard uitgereikt.' Kan de pincode van de Eurocard ook worden gesynchroniseerd? SSR en Indonesië: Kasuren van de coöperatieve spaar- i leengroep in 'Mulyo Sari' Oost Java. De Haas: 'Nee, dat is niet mogelijk. Cliënten met een andere creditcard dan een Rabocard of een Topcard zullen altijd een andere pinco de houden. Wellicht een extra reden om al leen creditcards van de eigen organisatie te verkopen...' In Raboband 3 las ik een artikel over Tele bankieren Buitenland. Daarin staat, dat het A-formulier, dat de afdeling Deviezenverant- woording gebruikt ter verantwoording van het buitenlands betalingsverkeer aan de Ne- derlandsche Bank, niet meer hoeft te wor den ingevuld. Klopt dat wel? 'Helaas niet in alle geval len', meldt Hoofd Deviezen- verantwoording Gerard Droog. 'In ruim 90 procent van de gevallen kan worden volstaan met de gegevens die een cliënt via Telebankie ren Buitenland aanlevert. In bepaalde gevallen moet wel een A-formulier worden overgelegd.' Hoe gaat de rapportage aan de Nederlandsche Bank in z'n werk? Droog: 'Iedere mutatie op een niet-ingezete- ne-rekening moet in het kader van de Wet Fi nanciële Betrekkingen Buitenland worden ver antwoord. Stel dat een klant van een plaatse lijke bank middels Telebankieren Buitenland een opdracht verstrekt ten gunste van een niet-ingezetene, die bankiert bij een binnen landse bank. Of dat de klant een opdracht verstrekt met de instructie dat die via een binnenlandse collegabank moet worden af gerekend. Dan betekent dat, dat er een mu tatie op de Nl-rekening bij een binnenlandse collegabank plaatsvindt. Die bank moet de betaling verantwoorden aan DNB en zal bij Deviezenverantwoording het A-formulier op vragen. Een tweede voorbeeld. Een klant maakt bij het inbrengen van deviezengege- vens binnen Telebankieren een fout. Wij vra gen de plaatselijke bank dan alsnog een A- formulier te leveren. Een derde voorbeeld: Ook bij een spoedopdracht wordt een A-for- mulier opgevraagd. Zo'n opdracht wordt apart verwerkt en dus niet op geautomati seerde wijze naar ons doorgeleid. Er wordt aan gewerkt om ook spoedop drachten binnenkort geautomatiseerd aan te leveren.' Wat betreft het eerste en het derde voorbeeld geldt, dat als een cliënt is aangemeld als gebruiker Tele bankieren Buitenland, hij gevrijwaard kan blijven van het invullen van A-formulieren. De bank kan zelf voor invulling en onder tekening zorgen. De gegevens worden af geleid uit de door de cliënt aangeleverde gegevens. Bij vormfouten tijdens de data-entry op cliëntniveau, blijft de cliënt verantwoordelijk voor de verstrekking van een A-formulier. 'Een ingewikkeld ver haal', besluit Droog, 'maar het in Rabo band 3 gestelde klopte dus inderdaad niet helemaal.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 6