Rabobank helpt jongeren bij stap naar zelfstandig wonen 'J Service Salon Rabo band Eindexamenkandidaten VWO, HAVO en MBO bereiden zich voor op hun toekomst. Voor velen betekent dat studeren én op kamers wo nen. De Rabobank en het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlich ting - het Nibud - springen daar op in. Volgende maand verschijnt voor de laatstejaars scholieren onder de titel 'Zelfstandig Wonen' een nieuw leermiddel. Nummer 10/25 mei 1992 e kunt jongeren met produkten be naderen via de traditionele relatie bank-cliënt', aldus Ferd Latour van Marketing Support Particulieren, 'maar ook langs andere wegen. Belangrijk daarbij is het onderwijs.' Bert Tielemans, medewer ker van Opleiding Particulieren/Onderwijs- contacten: 'Wij maken leermiddelen voor de jeugd- en jongerenmarkt. Begin dit jaar ver scheen 'Bewust omgaan met geld', dat zich richt op derde en vierde klassen van het voortgezet onderwijs. Voor de eindexamen kandidaten is gekozen voor het lespakket Zelfstandig Wonen.' Veel vraag Waarom dit onderwerp? 'De plaatselijke banken en het Nibud krijgen regelmatig vragen over zelfstandig wonen', weet Tielemans. 'Jongeren zijn duidelijk op zoek naar informatie. Als je vervolgens een leermiddel ontwikkelt, moet je rekening houden met de wensen van de doelgroep. En met de wensen van de docenten. Als een docent geen behoefte heeft aan een onder werp, dan kom je nooit bij de leerlingen met je materiaal, want de docent heeft een sluisfunctie.' Boodschap Latour: 'Wij kijken welke boodschap we kwijt willen en wat de scho len en de leerlingen willen hebben. Dat leg gen we op elkaar en dan valt een aan tal dingen samen. Zo kwamen we ook op zelfstandig wonen. Voor ons zijn stu denten een zeer belangrijke doelgroep. We verliezen veel jongeren als klant op het moment dat ze van school afgaan en in een andere stad gaan studeren. Een belangrijk moment is het ontvan gen van de bijdrage van de Wet Studie financiering. We moeten proberen dat op een rekening bij onze bank te krij gen. Dat is een puur commercieel tra ject.' Functioneel 'Via de school kun je op een andere manier contact opbou wen', vervolgt Latour. 'Daarmee bewij zen we het onderwijs en onszelf een dienst. We kunnen in een leermiddel als Zelfstandig Wonen een aantal pro dukten van de Rabobank neerzetten, hebben er bovendien baat bij om de jeugd kennis te laten nemen van bankzaken. Daar door kunnen ze op een verantwoorde manier met geld omgaan. En als ze dan naar een bank gaan, hopen we natuurlijk dat het de Rabobank zal zijn. We willen enerzijds een positief imago opbouwen en onderhouden. Anderzijds willen we zoveel mogelijk interes sante klanten binnenhalen. Potentiële stu denten horen daar zeer zeker bij.' Toepasbaar In welke les wordt Zelf standig Wonen behandeld? Tielemans: 'Dat laten we aan de docenten over. Sommigen zullen het bij maatschappijleer behandelen, anderen bij Nederlands. Een aantal scholen kent het vak verzorging. En grote scholen hebben vaak dekaanuren, waar dit soort za ken wordt behandeld. Doordat er informatie over financiën in staat, is het ook bij econo mie goed bruikbaar.' Met Nibud De Rabobank en het Nibud hebben het leermiddel gezamenlijk ontwik keld. Latour: 'Het Nibud heeft een goede naam als instituut, dat met geld en budget teren bezig is. Zelfstandig wonen is voor beide partijen interessant. Het Nibud wilde iets aan dit onderwerp doen en wij ook. Als wij vanuit de Rabobank een leermiddel aan bieden, dan kan dat in de ogen van de afne mer gekleurd zijn. Tielemans: 'Nu kunnen wij als het ware in de slipstream meerijden met het Nibud. Het is een co-produktie en dat komt er dan ook op te staan.' Met video Het lespakket bevat een videoband van ongeveer 20 minuten, ge maakt door de eigen Audiovisuele Dienst. Verder is er een werkgids van 24 pagina's, waarin de leerlingen informatie over zelf standig wonen vinden. Tielemans: 'Ze wor- Latour (I) en Tielemans: 'Zelfstandig gaan wonen belangrijke stap in het leven van een jongere. We den op een gevarieerde manier, met tek sten, tips en opdrachten, geconfronteerd met het onderwerp. De werkgids bevat zo veel informatie, dat één lesuur onvoldoende is om alles te behandelen. Dat betekent, dat de leerling het meeneemt naar huis en het ook gebruikt als naslagwerk. Ook is er een docentenhandleiding. Daarin staan on der andere lessuggesties.' Vier situaties Werkgids en de video zijn gebaseerd op vier woonsituaties: stu dentenhuis, etage, hospita en samenwo nen. Er zijn vijf personen gecreëerd, die steeds terugkomen. Het is een doorlopend verhaal, waarin alle aspecten van zelfstan dig wonen de revue passeren. Aan de orde komen zaken als het leggen van contacten, het zoeken van een kamer, de rechten en plichten als huurder en het plannen van de financiën. Natuurlijk is er ook informatie over de studentenrekening en de studen tenverzekering.' Inventarisatie Tielemans: 'Voor we aan het leermiddel begonnen, hebben we uitvoerig gesproken met studenten die al op kamers wonen, met leerlingen die op ka mers gaan wonen, met docenten en men sen van de Woonbond. Zij hebben ons dui delijk aangegeven wat belangrijk is voortoe- In de laatste Service Salon van dit seizoen, die op 27 mei wordt uitgezonden, wordt aandacht besteed aan Zelfstandig Wonen. Voorlichter Christine Groenewegen van het Nibud zal, samen met psychologe Ante Schmidt, het pakket toelichten. komstige zelfstandig-woners en met welke problemen ze worden geconfronteerd. Ook is een enquête gehouden bij scholen en do centen. Mede op basis daarvan is een aan tal onderwerpen, dat in de eerste fase bij ons als ontwikkelaars leefde, uiteindelijk niet opgenomen. Wat als belangrijk naar vo ren kwam was het socialiseren en het hele traject, waarin de studenten zich op hun nieuwe leefsituatie instellen. Wij geven daarvoor een aantal tips.' Publiciteit Het Nibud verzorgt de ex terne introductie van het leermiddel. Latour: 'Wij verzorgen via een artikel in Bank en Par ticulier van volgende maand de interne publi citeit. Daarin is ook de bestelprocedure ver meld. De distributie naar de scholen loopt via de banken. Enerzijds zullen de scholen er, als gevolg van de publiciteit, zelf om vra gen. Anderzijds kunnen de banken actief naar de scholen toe gaan om het aan te bieden. Het is een PR-instrument, waarmee de banken een betere relatie met de scholen kunnen krijgen.' Huren of uitlenen De banken kunnen het lespakket bij het Nibud be stellen en vervolgens verhuren of uit lenen aan de school. Het pakket heeft een levensduur van ongeveer drie jaar. Latour en Tielemans verwachten, dat in die periode zo'n 30.000 leerlingen de les zullen volgen. De werkgidsen kunnen tussentijds worden geactuali seerd. Tielemans: 'De video is zo ge maakt dat hij een aantal jaren mee- kan. Maar na drie jaar wordt hij echt een we' gedateerd. Daarom adviseren we ook om het pakket niet aan de scho len te geven. Dan loop je het risico, dat ze het over tien jaar nog gebruiken. We adviseren het te verhuren of uit te lenen en niet weg te geven of te verkopen.' Tielemans: 'Doel van Zelfstandig Wonen is het kweken van een goed imago én een afzet van diensten. In het leermiddel komen de studentenprodukten voor. Maar ze wor den er nooit met de haren bij gesleept. Het is altijd functioneel. Anders gaat het irrite ren. Dan bereik je het tegenovergestelde van wat je wilt.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 5