Rabobank helpt jongeren
bij stap naar
zelfstandig wonen
'J
Service Salon
Rabo
band
Eindexamenkandidaten VWO, HAVO en MBO bereiden zich voor op
hun toekomst. Voor velen betekent dat studeren én op kamers wo
nen. De Rabobank en het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlich
ting - het Nibud - springen daar op in. Volgende maand verschijnt
voor de laatstejaars scholieren onder de titel 'Zelfstandig Wonen'
een nieuw leermiddel.
Nummer 10/25 mei 1992
e kunt jongeren met produkten be
naderen via de traditionele relatie
bank-cliënt', aldus Ferd Latour van
Marketing Support Particulieren, 'maar ook
langs andere wegen. Belangrijk daarbij is
het onderwijs.' Bert Tielemans, medewer
ker van Opleiding Particulieren/Onderwijs-
contacten: 'Wij maken leermiddelen voor de
jeugd- en jongerenmarkt. Begin dit jaar ver
scheen 'Bewust omgaan met geld', dat zich
richt op derde en vierde klassen van het
voortgezet onderwijs. Voor de eindexamen
kandidaten is gekozen voor het lespakket
Zelfstandig Wonen.'
Veel vraag Waarom dit onderwerp?
'De plaatselijke banken en het Nibud krijgen
regelmatig vragen over zelfstandig wonen',
weet Tielemans. 'Jongeren zijn duidelijk op
zoek naar informatie. Als je vervolgens een
leermiddel ontwikkelt, moet je rekening
houden met de wensen van de doelgroep.
En met de wensen van de docenten. Als een
docent geen behoefte heeft aan een onder
werp, dan kom je nooit bij de leerlingen met
je materiaal, want de docent heeft een
sluisfunctie.'
Boodschap Latour: 'Wij kijken welke
boodschap we kwijt willen en wat de scho
len en de leerlingen willen hebben. Dat leg
gen we op elkaar en dan valt een aan
tal dingen samen. Zo kwamen we ook
op zelfstandig wonen. Voor ons zijn stu
denten een zeer belangrijke doelgroep.
We verliezen veel jongeren als klant op
het moment dat ze van school afgaan
en in een andere stad gaan studeren.
Een belangrijk moment is het ontvan
gen van de bijdrage van de Wet Studie
financiering. We moeten proberen dat
op een rekening bij onze bank te krij
gen. Dat is een puur commercieel tra
ject.'
Functioneel 'Via de school kun je
op een andere manier contact opbou
wen', vervolgt Latour. 'Daarmee bewij
zen we het onderwijs en onszelf een
dienst. We kunnen in een leermiddel
als Zelfstandig Wonen een aantal pro
dukten van de Rabobank neerzetten,
hebben er bovendien baat bij om de jeugd
kennis te laten nemen van bankzaken. Daar
door kunnen ze op een verantwoorde manier
met geld omgaan. En als ze dan naar een
bank gaan, hopen we natuurlijk dat het de
Rabobank zal zijn. We willen enerzijds een
positief imago opbouwen en onderhouden.
Anderzijds willen we zoveel mogelijk interes
sante klanten binnenhalen. Potentiële stu
denten horen daar zeer zeker bij.'
Toepasbaar In welke les wordt Zelf
standig Wonen behandeld? Tielemans: 'Dat
laten we aan de docenten over. Sommigen
zullen het bij maatschappijleer behandelen,
anderen bij Nederlands. Een aantal scholen
kent het vak verzorging. En grote scholen
hebben vaak dekaanuren, waar dit soort za
ken wordt behandeld. Doordat er informatie
over financiën in staat, is het ook bij econo
mie goed bruikbaar.'
Met Nibud De Rabobank en het Nibud
hebben het leermiddel gezamenlijk ontwik
keld. Latour: 'Het Nibud heeft een goede
naam als instituut, dat met geld en budget
teren bezig is. Zelfstandig wonen is voor
beide partijen interessant. Het Nibud wilde
iets aan dit onderwerp doen en wij ook. Als
wij vanuit de Rabobank een leermiddel aan
bieden, dan kan dat in de ogen van de afne
mer gekleurd zijn. Tielemans: 'Nu kunnen
wij als het ware in de slipstream meerijden
met het Nibud. Het is een co-produktie en
dat komt er dan ook op te staan.'
Met video Het lespakket bevat een
videoband van ongeveer 20 minuten, ge
maakt door de eigen Audiovisuele Dienst.
Verder is er een werkgids van 24 pagina's,
waarin de leerlingen informatie over zelf
standig wonen vinden. Tielemans: 'Ze wor-
Latour (I) en Tielemans: 'Zelfstandig gaan wonen
belangrijke stap in het leven van een jongere.
We
den op een gevarieerde manier, met tek
sten, tips en opdrachten, geconfronteerd
met het onderwerp. De werkgids bevat zo
veel informatie, dat één lesuur onvoldoende
is om alles te behandelen. Dat betekent,
dat de leerling het meeneemt naar huis en
het ook gebruikt als naslagwerk. Ook is er
een docentenhandleiding. Daarin staan on
der andere lessuggesties.'
Vier situaties Werkgids en de video
zijn gebaseerd op vier woonsituaties: stu
dentenhuis, etage, hospita en samenwo
nen. Er zijn vijf personen gecreëerd, die
steeds terugkomen. Het is een doorlopend
verhaal, waarin alle aspecten van zelfstan
dig wonen de revue passeren. Aan de orde
komen zaken als het leggen van contacten,
het zoeken van een kamer, de rechten en
plichten als huurder en het plannen van de
financiën. Natuurlijk is er ook informatie
over de studentenrekening en de studen
tenverzekering.'
Inventarisatie Tielemans: 'Voor we
aan het leermiddel begonnen, hebben we
uitvoerig gesproken met studenten die al op
kamers wonen, met leerlingen die op ka
mers gaan wonen, met docenten en men
sen van de Woonbond. Zij hebben ons dui
delijk aangegeven wat belangrijk is voortoe-
In de laatste Service Salon van dit seizoen,
die op 27 mei wordt uitgezonden, wordt
aandacht besteed aan Zelfstandig Wonen.
Voorlichter Christine Groenewegen van het
Nibud zal, samen met psychologe Ante
Schmidt, het pakket toelichten.
komstige zelfstandig-woners en met welke
problemen ze worden geconfronteerd. Ook
is een enquête gehouden bij scholen en do
centen. Mede op basis daarvan is een aan
tal onderwerpen, dat in de eerste fase bij
ons als ontwikkelaars leefde, uiteindelijk
niet opgenomen. Wat als belangrijk naar vo
ren kwam was het socialiseren en het hele
traject, waarin de studenten zich op hun
nieuwe leefsituatie instellen. Wij geven
daarvoor een aantal tips.'
Publiciteit Het Nibud verzorgt de ex
terne introductie van het leermiddel. Latour:
'Wij verzorgen via een artikel in Bank en Par
ticulier van volgende maand de interne publi
citeit. Daarin is ook de bestelprocedure ver
meld. De distributie naar de scholen loopt
via de banken. Enerzijds zullen de scholen
er, als gevolg van de publiciteit, zelf om vra
gen. Anderzijds kunnen de banken actief
naar de scholen toe gaan om het aan
te bieden. Het is een PR-instrument,
waarmee de banken een betere relatie
met de scholen kunnen krijgen.'
Huren of uitlenen De banken
kunnen het lespakket bij het Nibud be
stellen en vervolgens verhuren of uit
lenen aan de school. Het pakket heeft
een levensduur van ongeveer drie jaar.
Latour en Tielemans verwachten, dat
in die periode zo'n 30.000 leerlingen
de les zullen volgen. De werkgidsen
kunnen tussentijds worden geactuali
seerd. Tielemans: 'De video is zo ge
maakt dat hij een aantal jaren mee-
kan. Maar na drie jaar wordt hij echt
een we' gedateerd. Daarom adviseren we
ook om het pakket niet aan de scho
len te geven. Dan loop je het risico,
dat ze het over tien jaar nog gebruiken. We
adviseren het te verhuren of uit te lenen en
niet weg te geven of te verkopen.'
Tielemans: 'Doel van Zelfstandig Wonen
is het kweken van een goed imago én een
afzet van diensten. In het leermiddel komen
de studentenprodukten voor. Maar ze wor
den er nooit met de haren bij gesleept. Het
is altijd functioneel. Anders gaat het irrite
ren. Dan bereik je het tegenovergestelde
van wat je wilt.'