Cumulent: produkt Rabo bank, Robeco en Interpolis band Cumulent, Belastingvrij Kapi taal Plan, is het eerste geza menlijke initiatief van de Rabo bank en de Robeco Groep. Cu mulent is een kapitaalverzeke ring met mogelijkheden voor sparen en beleggen. De verhou ding sparen en beleggen wordt bepaald door de cliënt. Het ver- zekeringsdeel is minimaal. Dat werd mogelijk door de Wet Bre de Herwaardering, die sinds 1 januari van kracht is. Vooral door de beperkte overlijdensrisi- coverzekering van Interpolis zijn de kosten voor de cliënt laag. Met sparen en beleggen een belastingvrij vermogen opbouwen Nummer 10/25 mei 1992 In de zomer van 1991 begon het ernaar uit te zien dat de Wet Brede Herwaarde ring 1 januari van dit jaar zou ingaan. Dat was voor Produktontwikkeling van IRIS, de joint venture van de Rabobank en de Robeco Groep, aanleiding de mogelijkheden te on derzoeken, die de nieuwe wet zou gaan bie den. Een voorstel voor een kapitaalverzeke ring was het gevolg. Het produkt zou een combinatie moeten worden van sparen, be leggen en verzekeren. Vanaf september ver gaderde een projectgroep wekelijks. Naast Robeco, IRIS en de Rabobank nam ook Inter polis deel aan het overleg. Die treedt op als verzekeraar en is juridisch gezien de aanbie der van het produkt. Plannen Gert Kanters is produktma- nager van Creditgelden en was namens de Rabobank betrokken bij de ontwikkeling van Cumulent: 'Door die Brede Herwaardering gingen er overal lampjes branden. Niet alleen bij verzekeringsmaatschappijen, traditioneel de aanbieders van levens- of kapitaalverze keringen, maar ook bij banken. De Rabobank had op haar lijstje staan om één van de be staande produkten aan te passen, met een beperkter verzekeringsdeel dus. De combi natie sparen en beleggen was al eens aan de orde geweest. Dat was ook het geval bij de Robeco Groep.' Ontwikkeling Directeur Produktontwik keling IRIS mr. Pieter van Daalen: 'Een pro dukt met als combinatie sparen en beleggen bood goede mogelijkheden om kennis en er varing van beide partijen te bundelen. Het is een eerste Allfinanz-produkt, een soort inte gratie van meerdere produkten. Interpolis is de derde betrokken partij bij het produkt.' Kanters vult aan: 'Interpolis heeft de know how op verzekeringsgebied. Tijdens de ont wikkeling heeft ze voortdurend getoetst of Cumulent voldeed aan de eisen van de fisca le wetgeving. De naam Interpolis staat op het poliscertificaat. De wet eist dat een verzeke ringsmaatschappij formeel een kapitaalver zekering aanbiedt. En ze verzorgt het ver zekeringsgedeelte, de beperkte overlijdens- risicoverzekering.' Eigen gezicht 'We zochten naar een neutrale naam', vertelt drs. Anneke van der Meer van Produktontwikkeling IRIS. 'Rabo- bank-Robeco Groep Belastingvrij Kapitaal Plan leek ons niet geschikt. We willen dat het een zelfstandig produkt wordt. Na brain stormsessies met honderden namen kwa men we uit op Cumulent. Daar zit iets in van cumuleren, opstapelen, groeien. De uitgang 'ent' wekt associaties met rente, dividend. Cumulent heeft een eigen gezicht. Een eigen logo, een eigen lettertype.' Produktkenmerken Cumulent is één van de eerste kapitaalver zekeringen op de markt met een combinatie van sparen en beieggen en een beperkte overlijdens- risicoverzekering. De cliënt kan de stortingsmix, de hoogte van het spaar- en beleggingsdeel, zelf bepa len. Ook kan hij aangeven in welke Robeco-fondsen hij wil beleggen. Van Daal en: 'De beleggingsmoge lijkheden via verzeke ringsmaatschappijen zijn niet zo uitgebreid. Vaak kan er maar uit een paar beleggingsvormen wor den gekozen.' Van der Meer: 'Bij Cumulent is er een grote vrijheid in het storten en de hoogte van het te storten bedrag. Dan is er het switchen, het wijzigen van het opge bouwde vermogen in een andere spaar/be leggingsverhouding. Veel flexibiliteit dus. Wij denken datje de combinatie van flexibiliteit, ruime keus en de lage kosten niet terugvindt bij concurrenten.' Uitbreiding 'Het spaargedeelte van Cu mulent is een spaarrekening met een varia bele rente. De planning is dat we het produkt dit najaar gaan uitbreiden met een vastren- tende spaarrekening', aldus Kanters. Van Daalen: 'We zien het huidige produkt als een basis, een chassis. Het voldoet aan de wet- gevingseisen. Aan dit concept kunnen we ex tra zaken hangen. Bijvoorbeeld een arbeids ongeschiktheidsverzekering.' Aanvulling Kanters ziet het nieuwe pro dukt als een aanvulling op het bestaande as sortiment verzekerd sparen produkten. 'De markt voor de Rabobank Termijn Spaarpolis kan door Cumulent wat kleiner worden. Maar er zullen altijd mensen blijven die hechten aan een compleet verzekeringsgedeelte, om dat ze het belangrijk vinden dat de zorg voor hun nabestaanden goed is geregeld. We heb ben nu een aardig complete produktenrange: de Rabo Lijfrente Koopsompolis, de premie polissen en Cumulent. We kunnen praktisch de hele markt bedienen. En het spaargedeel te van Cumulent is goed voor de middelen werving.' Doelgroep Is er behoefte aan een pro dukt als Cumulent? 'Ja zeker. Veel mensen sluiten zo'n produkt al af bij verzekeraars', meldt Van der Meer. 'In december hebben we een marktonderzoek gehouden. Cumulent leek velen een aantrekkelijk produkt. Het be lastingvrije element en het rendement spre ken aan. Daarnaast is het door de relatief lage minimum storting per jaar geschikt voor verschillende doelgroepen. Van ouders die willen sparen voor hun kinderen tot tweever dieners. Bijna iedereen kan f50,- per maand missen. Vooral als mensen zien op welke be dragen ze kunnen uitkomen, worden ze en thousiast. Daarop hebben we ingespeeld door een speciale rekenschuif te ontwikke len, die bij de brochure wordt gevoegd. Op de rekenschuif is te zien wat het eindkapitaal is, afhankelijk van de hoogte van het rendement en de stortingen.' Advies belangrijk Uit het onderzoek bleek ook dat een persoonlijk advies belang rijk is. Veel mensen vinden dat ze onvoldoen de thuis zijn in produkten als sparen en be leggen. Zo hebben ze er moeite mee te kie zen uit de beleggingsmogelijkheden. In de brochure zijn drie voorbeelden van portefeuil les uitgewerkt. Van der Meer: 'Ook voor de adviseur zelf is Cumulent een interessant produkt. Door de vele mogelijkheden van het produkt, kan hij er zijn eigen invulling, zijn ei gen advies, aan geven.' Voor de adviseur op de plaatselijke bank komt er een PC-advies- diskette. Daarmee is het mogelijk een advies op maat te maken voor de cliënt, aan de hand van een persoonlijk rekenvoorbeeld. Al voor de introductie van Cumulent kwa men er vragen binnen bij IRIS, zowel van plaatselijke banken als van cliënten. Een te ken dat er veel belangstelling bestaat voor het produkt. De advertentiecampagne, zo wel landelijk als regionaal, is in volle gang. Deze week is de radiocommercial voor het eerst te horen. Met de slogan: 'Nu werkt de tijd in uw voordeel'. Cumulent moet een be kende produktnaam worden. Op de rekenschuif kan de cliënt zien wat het eindkapitaal kan worden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 3