De Spaar week, een stukje traditie dat leeft? urn band Als één van de weinige banken in Nederland heeft de Rabobank een vaste Spaarweek, in de herfstvakantie. Die is voor veel plaatselijke banken een van zelfsprekend hoogtepunt. Het accent ligt hoofdzakelijk op acti viteiten voor de jeugd. Bij andere banken is de Spaarweek een stukje historie. De kosten zou den niet opwegen tegen de ba ten. Een aantal banken ging over op een Spaardag. De overwegin gen van plaatselijke banken om met de Spaarweek door te gaan, verschillen. Het succes van de actie is sterk afhankelijk van het enthousiasme en de inzet van de medewerkers. Nummer 9/11 mei 1992 De Wereldspaardag van de toenmali ge Nutsspaarbank ontstond in de ja ren vijftig en werd eind oktober ge houden. Dat was uiteindelijk de aanleiding voor de Spaarweek van de Rabobank. De Raiffeisenbank begon de Raiffeisen-Spaar- dag en de Boerenleenbank volgde met Okto- ber-Spaarmaand. Na de fusie in 1972 werd de herfstvakantie de Rabobank-Spaarweek. Trouwe en nieuwe spaarders werden in het zonnetje gezet met premies en premiums. Geleidelijk trad er een verschuiving op van relatiewerving naar -onderhoud. Dat kwam omdat de spaarmarkt inmiddels was ver deeld onder de banken. Sommige Raboban- ken vinden dat de Spaarweek haar langste tijd heeft gehad. De belangstelling neemt af en de kosten en baten zijn niet in balans. Doel Hans Vossen en Daniëlle van der Vliet zijn produktmanagers bij Creditgelden Particulieren van Rabobank Nederland. Op de vraag wat nou precies het doel is van de Spaarweek, antwoordt Vossen: 'Oorspron kelijk lag het accent voornamelijk op relatie werving. Nu is dat verschoven naar relatie- onderhoud. Dat is geleidelijk zo gegroeid.' Van der Vliet vult aan: 'Voor liquide banken staat de werving van middelen niet direct voorop. Ze hebben geen acute behoefte aan spaargelden. Maar die banken vinden het belangrijk om een cadeautje te kunnen geven aan trouwe klanten. Uit de bestellin gen van actiematerialen blijkt, dat ruim drie kwart van de Rabobanken nog een Spaar week organiseert.' Tegenstander 'Sommige, minder li quide, banken maken een koele bereke ning. Wat zijn de kosten en wat levert het me op. Dat is dan niet in evenwicht. Of ze willen van het spaarbank-imago af. Dat is heel begrijpelijk. Maar een Spaarweek le vert natuurlijk ook publiciteit en goodwill op, en die kun je niet meten. Misschien is een alternatieve activiteit een oplossing', ver volgt Vossen. 'Als banken alleen middelen door kinderen wordt afgenomen. We zien ze toch al minder, omdat rente op spaarreke ningen automatisch wordt bijgeschreven. In de Spaarweek kun je, in een feestelijke en tourage, het kind belonen met een cadeau tje. Dan ervaart het kind de bank als een feestelijk iets. Vorig jaar is het succes weer gebleken. Al is de spaarmarkt vrijwel ver deeld met de concurrenten, toch hebben we 183 spaarrekeningen geopend. Voorwaar de voor zo'n evenement is wel dat de bank zelf enthousiast is om een Spaarweek te kunnen organiseren.' Periode Oktober is Spaarmaand. Van der Vliet van Creditgelden: 'Dat is historisch zo gegroeid. Niemand weet precies waarom het nou juist oktober is. Een aardige ge dachte is dat het te maken heeft met het hamsteren van dieren voor de wintervoor raad. We denken dat die periode goed is en we willen de banken dus adviseren aan ok tober vast te houden. Omdat dit jaar de Ne derlandse herfstvakantie voor het eerst is gespreid, beschouwen we de hele maand oktober als actieperiode, voor het Spaar- feest. Er is wel eens overwogen om de Spaarweek naar mei of juni te verplaatsen. Het vakantiegeld is dan uitbetaald. Maar mensen besteden dat liever aan een reis. Na de vakantie blijkt er nog wel eens wat over te zijn en dat kan worden gespaard.' Anders De Rabobank Cuijk hield vorig jaar in november een Kinderspaardag. De bank kwam op het idee door een soortgelijk initiatief van een collegabank. Cuijk vond een Kinderspaardag effectiever dan een Spaarweek, waarin ook volwassenen naar de bank komen. Er werd geadverteerd in een plaatselijk weekblad. De elf basisscho len in de gemeente Cuijk kregen voor de leerlingen aankondigingsformulieren met een kleurplaat en een rebus. Op de dag zelf trad een geldgoochelaar op. De bankhal was versierd en alle bezoekers kregen een cadeautje. De bank, maar ook kinderen en ouders, vonden de dag heel geslaagd. Materialen Sinds vorig jaar wordt er ongedateerd actiemateriaal aangeboden. Ook de affiches kunnen door de bank zelf worden aangekleed. Stickers met teksten als 'cadeautje' of 'premie' zijn daarvoor be schikbaar. 'Het premium is een moeilijk punt. Het is onmogelijk iets te kiezen wat iedereen leuk vindt. Het moet de doelgroep aanspreken en kostentechnisch verant woord zijn. De voordelen bij centraal aanbie den zijn, dat het goedkoper is en dat het past bij de actiematerialen', zegt Van der Vliet. 'Binnenkort wordt een keus gemaakt voor het premium van dit jaar. Wat het ge worden is, kunnen de banken zien in het marktbewerkingspakket, dat eind mei uit komt.' Vossen: 'Uit discussies met publiciteits- commissies is gebleken datje een verschil zou moeten maken tussen werven en on derhoud. In de Spaarweek zou je bestaande spaarders kunnen belonen. Een wervende actie in het voorjaar kan een goede aanvul ling zijn. Misschien moet je een ander uit gangspunt nemen. Niet alleen spaarders, maar alle particuliere cliënten in het zonne tje zetten. Veertig jaar geleden werd er hoofdzakelijk gespaard en geleend bij een bank. Sparen was en is nog steeds een kerndienst. Maar het aantal diensten is uit gebreid. Een feest voor alle particuliere re laties wordt wellicht de toekomst.' Spare" '"""t nu extra. bank voor jé gek) Voorde Rabobank uit het Limburgse Berghem was de Spaarweek 1991 geslaagd. Er was een rad van avontuur en een tekenfilm. Ook konden jeugdige klanten zich laten schminken door de plaatselijke toneelver eniging. willen werven, adviseren wij ze een gerichte actie. Bijvoorbeeld voor de Rabobank Ren dement Rekening. Dat laat de banken vrij zelf het tijdstip te kiezen, zodat ze daar ook met de personeelsbezetting op kunnen in spelen. Als je premie- of premiumjagers wilt uitsluiten, kan een actie met de Spaar-Vast- rekening een oplossing zijn.' Afschaffen De Rabobank Voorscho ten besloot de afgelopen twee jaar geen Spaarweek meer te houden. Door de drukte in de bankhal kwamen balie-adviesgesprekken in de verdrukking. De bank zag meer in een gerichte actie voor jon geren en wachtte op de introductie van de Jon- gerenRekening. Wel reikte ze van oktober tot december kalen ders en agenda's uit. Bert Westra, hoofd In terne Dienst: 'Er kwa men maar een paar ne gatieve reacties op het afschaffen van de Spaarweek. Van ou ders, die om het ca deautje voor hun kind vroegen. We willen wel wat voor de jeugd blijven doen. In regionaal verband bekijken we nu wat we vooral voor jongeren tussen vijftien en achttien jaar kunnen gaan doen.' Doorgaan De Spaarweek moet blij ven, vindt de Rabobank Westland Zuid- West. De bank vindt het dé gelegenheid om kinderen in contact te brengen met de Rabobank. Willem Buist van Marketing en Publiciteit: 'Sparen is de enige dienst die

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 7