Rabo band De Rabobank Best en de Beurscompetitie Nieuws uit de markt Balie- adviesmap particuliere betaaldiensten Fusie Boskoop muzikaal beklonken Hoofdkantoor Rabobank Rotterdam verhuisd Rabobank helpt Georgische dansgroep Nummer 9/11 mei 1992 Tien teams van de Rabo bank in Best doen tien weken lang met een fictief bedrag van f 300.000,- mee aan de landelijke Beurscompetitie '92. Kenners en beginners blij ken in Best niet veel voor el kaar onder te doen. De eerste resultaten zijn binnen. Voor sommige teams verrassend, voor andere een beetje teleur stellend. Drie teams stonden eind vorige maand op winst, zeven op verlies. In het eerste overzicht van de stand van zaken was voor 3.000 deelnemers, waaronder een paar teams van de bank in Best, een aantal orders niet uit gevoerd. Er was bij de organisa tie iets misgegaan. 'Dat bete kende dat de teams opeens een nieuwe strategie moesten bedenken', vertelt hoofd Parti culieren Rogier Aarts. 'En toen we dat allemaal op een rijtje hadden, kwam de organisatie met de mededeling dat de fou ten waren rechtgezet en kon den we dus weer ongeveer op nieuw beginnen.' Eind april stond het team van de kassiers/BTZ in Best er het beste voor. Met een totaalbe drag van f 335.438,- namen zij in de landelijke competitie de 867e plaats in van de 13.226 deelnemers. In de Rabobank- competitie betekende dat een 131e plaats van de 2.353 deel nemers. Zij scoorden erg goed met optie-contracten. Opties betekenden voor het team van de bijkantoren juist een giganti sche achteruitgang. Zij zakten zo'n 6.000 plaatsen in de lan delijke competitie. Ook de rela tiebeheerders Bedrijven (foto) moesten een dramatische da ling incasseren. Van de 1.050e naar de 7.801e plaats. 'Ach, het is een spel', relativeert Aarts. 'Wij zien het als een ken nismaking met beleggen. Met vallen en opstaan wordt ieder een er hopelijk een stukje wij zer van.' Informatie over activiteiten van concurrenten. Bijdragen aan deze rubriek zijn welkom via interne adrescode UCR 514 of faxnummer 030-901904. Bouwsparen Eén van de grootste Duitse 'Bausparkas- sen', Badenia AG, introduceert het systeem van bouwsparen in ons land. Bij dit systeem spaart een toekomstig huizen koper een bepaald bedrag bij een tegen een geringe rente. Het restant wordt bij aankoop van een woning als hypotheek verstrekt tegen een lage rente. Service-bankieren De NMB heeft een 'service-bankieren'- concept ten doop gehouden. Daarbij zal de bank aan iedere cliënt een accountmanager toe wijzen. Een persoonlijke aan pak staat daarbij centraal. Ook aan de inrichting van de kanto ren en de kleding van medewer kers, die contact met cliënten hebben, wordt aandacht be steed. Nalatigheid gestraft Van af 1 juli kunnen Belgische ban ken ongeveer f 1.800,- in reke ning brengen aan Belgische be zitters van een bankpas of cre ditcard, aan wie grove nalatig heid kan worden aangerekend. De schade blijft beperkt tot ruim f 350,- als er geen bezwa rende omstandigheden zijn. Dat blijkt uit een wettelijke re geling voor vaste tarieven bij misbruik van gestolen bank passen en creditcards. Tweeverdienershypotheek De Postbank introduceerde on langs de Tweeverdienershypo theek. Daarbij wordt het inko men van de partner voor 100 procent meegenomen bij de be paling van het maximale hypo theekbedrag. Voorwaarde is, dat beide partners van plan zijn voor onbepaalde tijd te blijven werken en de inkomens uit vast dienstverband worden verkre gen. Bundeling in reiswereld Vierentwintig kleine en middel grote reisorganisaties gaan de krachten bundelen in de Oran- ge Group of Travel. De groep streeft naar een gezamenlijke reisleiding en gaat samenwer ken op het gebied van inkoop, automatisering, het charteren van vliegtuigen en de verkoop via eigen reisbureaus. Men streeft naar een totaal van vijf tig aangesloten reisorganisa ties. Deze zomer verschijnt een handig hulpmiddel voor de par ticulierenbalie. In een losbla dige map worden op overzich telijke wijze alle produkten voor de particuliere cliënten beschreven en afgebeeld. Van rekeningafschrift en passen tot machtigingen en de Rabo- foon. 'De balie-adviesmap Betaal diensten Particulieren is een gebruiksvoorwerp, dat zo voor het grijpen moet liggen', vindt John Laumen van Bankpas Be taaldiensten. 'Heeft een cliënt een vraag over een produkt, dan komt de map op de balie en heeft de klant in één oogop slag alle informatie over dat produkt. Indien daar aanleiding voor is, komen er aanvullingen voor de balie-adviesmap, zodat die altijd actuele informatie be vat. De complete map gaat rond de veertig gulden kosten en een abonnement op de aan vullingen zo'n f 20,- per jaar. In het mei-nummer van Bank en Particulier wordt de balie- adviesmap aangeboden en in de zomer wordt hij uitgele verd.' De fusie tussen de twee Boskoopse Rabobanken werd vorige maand beklonken door het aanbieden van een carillon aan de gemeente. Burgemees ter Spros (m) en bestuursvoor zitter Van den Bosch (r) beves tigden vanuit een hoogwerker gezamenlijk de veertiende en laatste klok van het carillon aan de gevel van het gemeen tehuis. Vorige maand betrok de grootste bank van de organi satie, de Rabobank Rotter dam, een nieuw hoofdkantoor. Het gerenoveerde pand, aan de Blaak 333, was voorheen in gebruik bij verzekeringsmaat schappij 'Stad Rotterdam'. De huisvesting aan de Schie- damsedijk was door de groei van de dienstverlening in de af gelopen tien jaar te krap gewor den. Het volledig gerenoveerde pand aan de Blaak biedt vol doende ruimte. Naast de ver trouwde balies is er in de bank- hal een 'investment corner'. Daar kan de bezoeker onder andere informatie krijgen over beurskoersen. Maar de zelfbe diening gaat verder. Via Direct- Service kunnen cliënten geld opnemen, geld wisselen, infor matie over hypotheken en spa ren opvragen en een reisverze kering afsluiten. Rabobank Nederland stelde f 6.000,- beschikbaar als bij drage in de kosten van de te rugreis van de Georgian State Dance Company. De dansgroep had een tiental optredens in Nederland verzorgd en kon door financiële problemen de terugreis naar Tbilisi niet meer betalen. De optredens van de Georgiërs werden onder meer gesponsord dooreen plaatselijke Rabobank. Daardoor werd een relatie ge legd tussen de groep en de Rabobankorganisatie. Dat was de reden voor Rabobank Neder land om een 'coulancebijdrage' ter beschikking te stellen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 2