'Eerst je eigen mensen informeren, dan de rest' Rabo band Het gesprek rond de tafel Nederland heeft het geweten. De Rabobank voert tarieven in voor het particuliere betalingsverkeer. Kranten, het Journaal, buren, vrienden en familie, ledereen wist er wat over te vertellen. De plaatselijke ban ken werden door de berichten verrast, de klanten ook. Dat leidde tot discussies aan de balie en het opzeggen van ruim 25.000 rekenin gen. Nu is het tarief van f 25,- van de baan en de rust lijkt weerge keerd. Deze maand zullen de banken cliënten nader informeren. Een terug- en een vooruitblik met vier mensen die de strubbelingen rond de introductie van de maatregelen van nabij hebben meegemaakt. Nummer 9/11 mei 1992 Mensen uit de Rabobankorganisatie schuiven aan. Rond de tafel praten ze over allerlei onderwerpen. Deze keer praten vier heren van plaatselijke banken over het wel en wee rond de invoering van de maatregelen voor het particuliere betalingsverkeer. et is duidelijk dat de informatie ■I over de tarifering particulieren te I laat bij de banken was', steekt Soesbergen uit Culemborg van wal. 'We wis ten het pas toen iedereen al over ons heen denderde. Dat is vooral bij de balie niet goed gevallen. Het is heel vervelend als de buiten wereld alles al weet en wij zogezegd met de mond vol tanden staan.' Nieuws Van Butselaar uit Ede: 'We wis ten natuurlijk wel dat het eraan zatte komen, maar het kwam toch eerder dan verwacht. We hadden nog maar net TGT voor bedrijven achter de rug. Dat liep soms niet zo soepel, dus we dachten: Nu even rust. Vervolgens kwam de tarifering voor particulieren en dat kwam groot in het nieuws. Het was op een vrijdag. Ik kwam 's avonds thuis, de buren wisten het ai, ik niet. En kort daarna kwam de berichtgeving over de inkrimping in Best en Zeist. Dan moetje echt even slikken. Pro beer dan maar eens een goed verhaal rich ting klanten te hebben!' Informeren 'Het informeren van je eigen mensen, daar hangt het welslagen van zo'n actie vanaf', meent Van Butselaar: 'Eerst je eigen mensen, dan je eigen cliënten en dan pas de rest. Ik denk dat dat veel narigheid had kunnen voorkomen. Amsterdammer Huy- erman: 'Het terugdraaien was toch een soort nederlaag. Je moet toegeven datje het fout had.' Roest uit Amersfoort: 'Men is ontvan kelijk geweest voor geluiden uit de markt. Dat klinkt beter.' Van Butselaar: 'Er is vooraf overleg geweest met de consumentenorgani saties. Die vonden ook, dat het betalingsver keer kostendekkend moest worden. Vervol gens vielen de leden over hen heen: Wat zeg gen jullie nou? Jullie moeten onze belangen behartigen. Toen deugden de plannen van de Rabobank opeens niet meer.' Opheffen Roest: 'Wij hebben in een paar dagen zo'n honderd rekeningen moeten opheffen. En niet alleen tweede rekeningen. Er zijn ook P/E-klanten opgestapt, die effec tendepots en deposito's meenamen. En ze waren snel. Bij ons is een aantal kantoren op vrijdagavond open. Het was, meen ik, om zes uur op het Journaal en daar stonden de eer sten al. We hadden dus amper tijd om ons voor te bereiden. In het latere Journaal kreeg het ook volop de aandacht dus wisten we al dat we maandagochtend onze borst nat kon den maken.' Marktleider 'De Rabobank en Post bank zijn marktleider op het gebied van het betalingsverkeer', stelt Soesbergen. 'Ik denk dan ook dat het verstandig is om zelf tarieven in de markt te zetten. We moeten niet afhan kelijk zijn van de concurrent, maar het beleid zelf bepalen. Zij kijken nu naar ons.' Gesprek Veel mensen reageerden heel direct op de plannen. Als je tijd had voor een gesprek, dan waren mensen vaak wel te overtuigen van de noodzaak van kostendoor- berekening, vinden de vier rond de tafel. 'Ik vrees, dat veel mensen niet mondeling heb ben gereageerd, maar wél hun rekening heb ben opgezegd', vult Huyerman aan. 'En ik denk ook, dat er veel nieuwe slapende reke ningen zijn ontstaan. Mensen die elders een rekening hebben geopend, maar hun Rabo- bankrekening nog niet onmiddellijk hebben opgezegd.' Van Butselaar: 'We moeten dus goed kijken naar wat er op de rekeningen bin nenkomt. Dat kan naar aanleiding van de lijst onvoldoende creditering.' Vrije voeten Huyerman: 'Je moet de dingen scheiden. Enerzijds de abonnements kosten en anderzijds de vrije voeten. Voor de vrije voeten en het stukstarief bij overschrij ding hadden de cliënten wel begrip. Voor het abonnementstarief van f 25,- niet. Hoe net jes iemand ook bankiert, dat bedrag zou hij dan sowieso kwijt zijn, was de redenering. Eerlijk gezegd vinden wij in Amsterdam het best jammer dat er geen abonnementstarief wordt ingevoerd. We moeten nu het be talingsverkeer sturen met vrije voeten. Op een gegeven moment houdt dat op. Dan kun je de kosten niet verder meer drukken. Denk aan het aanmaken van nieuwe pasjes als die kwijt zijn bijvoorbeeld. Dat zijn kosten, die je altijd zult houden. Die zouden betaald kun nen worden uit de abonnementskosten.' Roest: 'Wij kregen vragen van klanten als Gert van Butselaar (48) is kantoorhouder in Ben nekom, een bijkantoor van de Rabobank Ede. Zi deze maand 25 jaar in het bankvak. Heeft binnei zijn kantoor zo'n 4.000 particuliere betaalreke ninghouders. Thieu Roest (45) werkt sinds een jaar bij d Rabobank Amersfoort als adjunct-directeur Part culieren. Zes kantoren met 45 medewerkers. I 20 jaar bij de organisatie. Amersfoort heel 14.000 particuliere betaalrekeningen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 12