Buitenlandse dienstver lening belicht op Floriade Rabo band Een paar weken voor de bezoe kersstroom op de Floriade op gang kwam, ontving het direc toraat Internationaal er direc teuren van plaatselijke banken. Tijdens de Buitenlanddagen werden zij in het Europa-pavil joen geïnformeerd over de mo gelijkheden die de Rabobank- organisatie biedt op het gebied van internationale financiële dienstverlening. 'Met onze bui tenlandse vestigingen én de sa menwerking met de strategi sche alliantie-partners zijn we in ieder geval een stap op de goe de weg', meldde drs. Rik Baron van Slingelandt de directeuren. Na afloop van de dagen waren de bezoekers een stuk wijzer: De Rabobank heeft op interna tionaal gebied meer in huis dan men aanvankelijk vaak dacht. Nummer 8/21 april 1992 Tijdens de Buitenlanddagen konden de bezoekers zich niet voorstellen, dat een paar weken later de bezoekers stroom voor de wereldtuinbouwtentoonstel ling zou losbarsten. Wegen in aanleg, vrachtauto's, modder... Een busje vervoer de de directeuren tussen de in aanleg zijn de parkeerterreinen en de royale Europa hal. Bleek de Floriade achteraf dichter bij haar voltooiing, ook het buitenlandbeleid van de Rabobank bleek een stuk verder op weg naar een volwassen dienstverlening dan de meeste bezoekers veronderstelden. Veranderingen 'De economische inte gratie in Europa heeft grote gevolgen voor het bedrijfsleven en daarom ook voor uw plaatselijke Rabobank', hield Van Slinge- landt, hoofd van het directoraat Internatio naal, de directeuren voor. 'U moet daarbij denken aan zaken als toenemend internatio naal betalingsverkeer door een groeiende internationale handel. En aan internationale financieringsconstructies door internationa le samenwerking. Ondernemers zullen wor den geconfronteerd met nieuwe vraagstuk ken. Bijvoorbeeld op het gebied van BTW-re- gelingen, keurmerken etcetera. Die vraag stukken zullen ze ook aan u voorleggen.' Niet toereikend De Rabobankorgani- satie is haar internationalisatie begonnen met het opzetten van een uitgebreid net van correspondent-banken in het buitenland. La ter zijn eigen kantoren buiten de Nederland se grenzen geopend. Het eerste kantoor werd elf jaar geleden operationeel in New York. Later bleek de dienstverlening door middel van de totaal vijfendertig eigen kanto ren, met name in Europa, niet toereikend. Samenwerking Cliënten willen ook in het buitenland bij voorkeur worden onder steund en bediend in de plaats waar zij za ken doen. Daarom zijn samenwerkingsover eenkomsten gesloten met een aantal voor aanstaande Europese banken. Van Slinge- landt: 'Daarmee beschikken we inmiddels in Engeland, Spanje en Frankrijk, en sinds kort ook in Italië, over een uitgebreid vesti- gingennet. Maar daarmee ook over kennis van de lokale markten en gebruiken. Dat is een aanvulling op de dienstverlening van onze eigen buitenlandse kantoren.' In Euro pa heeft de Rabobank inmiddels achttien vestigingen met ongeveer 460 medewer kers. Inclusief de alliantiepartners kunnen de cliënten een beroep doen op ongeveer 14.000 vestigingspunten met meer dan 170.000 medewerkers. Offensief Van Slingelandt wees erop, dat, als cliënten van de Rabobank zaken doen met het buitenland, ze daarvoor zou den kunnen overstappen naar een buiten landse bank waarmee de Rabobank geen bindingen heeft. 'Brengen we onze cliënten Eén van de stands op de Europamarkt: die van Uoyds Bank en Rabobank UK. onder bij onze alliantiepartners, dan blijft de relatie met de cliënt volledig behouden. Dat is vanuit defensief oogpunt van belang voor de organisatie', aldus Van Slingelandt. 'De groeiende vraag naar internationale dienst verlening kunnen we offensief benaderen met dienstverlening via onze alliantie partners.' Imago Aandacht voor de buitenlandse activiteiten lijkt noodzakelijk, ook om de bin nenlandse marktpositie niet uit te hollen. Uit onderzoek is gebleken, dat van de Rabo- bankcliënten slechts 40 procent vindt, dat de Rabobank een bank is om internationaal zaken mee te doen. Bij niet-cliënten is dat slechts 23 procent. 'Bij een redelijk grote groep banken komt buitenlandse dienstver lening nog te weinig voor om er echt goed in thuis te raken', stelde Hoofddirectielid drs. Paul Burghouts vast. 'Het lijkt daarom moei lijker dan het daadwerkelijk is. Omdat het relatief weinig voorkomt, denken wij dat we het niet goed kunnen. Dat stralen we ook uit naar onze cliënten. En die denken daarom dat we het niet kunnen. We moeten die vici euze cirkel doorbreken en méér volume ma ken om de kosten te drukken en als vol waardige marktpartij te kunnen optreden. Liaison officers Alle Europese vesti gingen van de Rabobank waren tijdens de Buitenlanddagen vertegenwoordigd op een informatiemarkt. De 'liaison-officers', dat zijn de contactpersonen van de buitenland se vestigingen zelf en hun collega's van de Eurodesk in Utrecht, gaven acte de présen- ce. Pierre van Hedel, hoofd Marketing en Produktontwikkeling Buitenland, maakte dui delijk op welke manier het contact met 'het buitenland' is georganiseerd. 'De plaatse lijke banken zijn vanuit Nederland gezien het startpunt van de internationale dienstver lening', meldde hij. 'Daar komt een bestaan de cliënt of een prospect terecht. Als de tussenkomst van een buitenlands kantoor of een alliantiepartner is gewenst, dan legt de bank contact met de Eurodesk in Utrecht.' Eurodesk De Eurodesk is het centrale aanspreekpunt voor plaatselijke banken in Nederland naar het buitenland. Het is ech ter ook de verbinding voor de cliënten van samenwerkingspartners die in Nederland zaken willen doen. Van Hedel: 'De liaison- officers in Utrecht en in Londen, Parijs, Milaan en Madrid zijn verantwoordelijk voor het onderhouden van de contacten ter plaatse. Zij beheersen de talen, kennen de cultuur en de wijze van zakendoen in het be treffende land en hebben vooral ook goede persoonlijke contacten met de alliantiepart ners. De Eurodesk of de liaison-officer kiest de meest geëigende route voor de afhande ling van de financiële dienstverlening van de cliënt. Dat kan het eigen kantoor zijn of de alliantiepartner.' Uitbreiding 'Met de huidige strategi sche allianties zijn we er nog niet', merkte Van Hedel op. 'Op dit moment worden on derhandelingen gevoerd met banken in Duitsland, België en Oostenrijk. De ge sprekken in België en Duitsland zijn in een vergevorderd stadium en zullen binnenkort worden afgerond. Het bouwwerk van inter nationale dienstverlening in Europa is dus zeker nog niet af.' De Eurodesk is onder deel van het European Banking Depart ment. Daarin zijn, naast productmanagers, De Europa-hal op de Floriade: een week lang Buitenlanddagen. ook commerciële adviseurs actief. Van He del: 'Die adviseurs kunnen door de plaatse lijke banken worden ingeschakeld voor rela tiebeheer en acquisitie als de plaatselijke bank capaciteit of deskundigheid mist.' Van Hedel moedigde de directeuren aan om de Europamarkt van de Buitenlandda gen te bezoeken en kennis te maken met de vertegenwoordigers van de Europese kantoren en de liaison-officers. 'Misschien wilt u individueel of collectief eens in het buitenland gaan kijken', zei hij uitnodigend. 'Geef bij de stands uw visitekaartje alvast af. Dan kunnen we samen ons visitekaartje afgeven in Europa.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 3