Rabo band Nummer 8/21 april 1992 Kunstenaar Goleszowski bezig met de opnamen van schildpad en schild. met een huis te maken? 'Een schild is een huis', vindt Van den Dungen. 'In de commer cial kruipt de schilpad uit zijn schild. Vervol gens keurt hij hetzelfde schild en vindt het een geschikt huis. Dat kun je niet realis tisch vinden. Maar wij denken dat het ver rassingseffect van deze aanpak groot is. Het valt op en dat is nodig om daadwerkelijk op het netvlies van de doelgroep te ko men.' Rabobank Nederland gaf Saatchi Saatchi uiteindelijk groen licht voor de uit werking. Proces Het reclamebureau ging op zoek naar een bedrijf dat de getekende schildpad tot leven kon brengen. Een aantal kunstenaars maakte een schets. Uitein delijk werd bureau Aardman Animations uit het Engelse Bristol geko zen. Van den Dungen: 'Kunstenaar Goleszows ki van Aardman is aan het werk gegaan met het maken van de modellen. De schildpad, een rub beren poppetje, vol met mechaniekjes. Alles moest wel kunnen bewe gen. Een klein schild, de toekomstige woning van de schildpad, en een groot schild, de Rabo bank. Ubachs en Van Velsen overlegden regel matig met Goleszowski. Zij waren verantwoorde lijk voor de uitvoering.' Produktie Aan de opnamen van de tv-com- mercial ging een pre-production meeting vooraf. Daarin werden afspraken gemaakt over zaken als bewegingen, geluidseffec ten, commentaarstem en de planning. 'Het opnameproces was vrij saai. Geen specta culaire decors of lokaties, geen acteurs, geen uitgebreide cameraploeg', aldus Van den Dungen. 'Aardman Animations filmde in een doodstille studio eindeloos veel beeld jes. Schildpad met handje omhoog, schild pad met kopje naar links, en ga zo maar door. Elke twee dagen zagen Ubachs en Van Velsen het materiaal. Zij konden zo het proces volgen en als het nodig was, bijstu ren.' Afwerking 'In de montage werden alle beeldjes versneden, zodat de bewegingen vloeiend werden. Toen kwam de volgende fase, het geluid', vervolgt Van den Dungen. 'In een Nederlandse geluidsstudio werden commentaar en geluiden opgenomen en af- gemixt. De technici hebben een niet be staand geluid moeten creëren. Dat van een schildpad, die uit zijn schild kruipt. Een tijd rovende klus.' Na de afmix ging de film naar een laboratorium, voor kleurcorrectie en ti tels. Ook werd het materiaal overgezet naar video. De commercial, die veertig seconden duurt, was klaar. Zowel Rabobank Neder land als Saatchi Saatchi waren tevreden over het resultaat. Goedkeuring Van den Dungen: 'Toen de produktie was afgerond, volgden twee belangrijke stappen. De media-afdeling van Saatchi kocht zendtijd in. Verder ging de tv- commercial naar de STER. Die bepaalt of wordt voldaan aan de eisen, die zijn vastge legd in de Regelen van het Advertentiewe zen. Zo mag een commercial niet aanstoot gevend zijn. Ook zijn superlatieven niet toegestaan. 'De voordeligste' hypotheek mocht niet, daar hebben we 'een voordeli ge' hypotheek van gemaakt. Het kan toch gebeuren dat, ondanks de goedkeuring van de STER, een kijker een klacht indient, na het zien van de commercial op tv. Als die klacht wordt gehonoreerd, moet de com mercial worden aangepast en opnieuw wor den gekeurd.' De nieuwe tv-commercial zal tot begin juli te zien zijn in STER-blokken en bij RTL-4. In mei zelfs bijna dagelijks. Van den Dungen besluit: 'We gaan onderzoeken of de cam pagne aanslaat bij de doelgroep. In ieder geval gaan we er in het najaar mee door.' spraken gemaakt voor de week daarop. Zelfs op maandag kregen we nog veel tele foontjes. Mensen die niet op de dag waren geweest, wilden ook een gesprek.' Evaluatie Het regiokantoor Bergen op Zoom heeft schriftelijk de meningen van de vijftig deelnemende banken gepeild. Vermeulen: 'We vroegen onder andere naar aantallen bezoekers, hypotheek-advies- gesprekken en positieve resultaten. Per bank was de gemiddelde score negentig be zoekers, terwijl er tussen de tien en vijftig gesprekken werden gevoerd. Dat heeft na tuurlijk met de grootte van de bank te ma ken. Ook speelt mee of er nieuwbouwpro jecten in de buurt zijn.' De verwachting is dat 75 procent van de gevoerde gesprekken zal leiden tot het afsluiten van een hypo theek. Aarzeling 'Er waren ook banken, die met enige aarzeling meededen. Achteraf merkten ze dat de dag een positieve uitstra ling had naar cliënten. Vaak wilde de helft van de bezoekers een adviesgesprek', meldt Vermeulen. 'Aan zo'n gezamenlijke dag zit trouwens ook een nadeel. Plaatselij ke banken kunnen qua tijdstip niet precies aansluiten op nieuwbouwplannen. Etten had de informatiedag eigenlijk vier weken eerder moeten houden. Voor Bergen op Zoom was drie weken later beter geweest.' Individueel De Rabobank Tilburg, die onder de regio Eindhoven valt, organiseerde zelf een hypotheek-informatiedag. Maarten Swinkels, onderdirecteur Vestigingen, ver telt: 'Na positieve verhalen over hypotheek informatiedagen van vorig jaar hebben wij De Rabobank Etten ontving honderdvijftig bezoekers. In de bankhal stond een maquette van een nieuwbouwproject. besloten er dit jaar ook één te houden. Het leek ons een goed idee dat op dezelfde dag te doen als de kringen Breda en Roosen daal. Wij hebben vooral de nadruk gelegd op hypotheken en minder op huizenverkoop.' De Rabobank Tilburg liet voor de dag een speciale radiocommercial maken. Die werd twaalf keer uitgezonden op Omroep Brabant. De commercial attendeerde zelfs ook men sen uit de kringen Roosendaal en Breda op de informatiedag in hun eigen woonplaats. De reacties van klanten waren positief. Binnenlopen op zaterdag, zonder afspraak, werd als drempelverlagend ervaren. Ook de cadeautjes vielen in de smaak. Een rol- maatje in de vorm van een huis, ballonnen voor de kinderen. En in Tilburg een Tilbur- ger, een plaatselijke koek. Alle deelnemen de banken denken aan een herhaling van de dag.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 13