Schildpad komt tot leven in tv-commercial 'S Hypotheek informatiedag in Brabant vatbaar voor herhaling Hypotheek informatiedag band Twee keer per jaar wordt een publiciteitscampagne woninghypothe ken gehouden. De actieperiodes zijn in het voor- en het najaar, om dat dan de meeste mensen op zoek zijn naar een huis. Voor de cam pagne zijn allerlei hulpmiddelen beschikbaar. Dit jaar is er een nieu we tv-commercial gemaakt, met een schildpad als hoofdpersoon. De commercial komt op Koninginnedag voor het eerst op televisie. Première tv-commercial woninghypotheken Een schot in de roos. Dat was de gezamenlijke hypotheek informatiedag van de kringen Breda en Roosendaal. Die werd eind maart op een zaterdag ge houden. Zo'n vijfduizend men sen bezochten de bijna vijftig banken. De hypotheekadviseurs voerden aan de lopende band gesprekken. zaterdag 21 maart van io.ootot 16.00 uur Rabobank. Aangenaam. Nummer 8/21 april 1992 tandaard zijn advertenties, etala gepakketten en affiches onder deel van een grote campagne', zegt Wim van den Dungen van Publiciteit Particulieren. 'Daarnaast zijn er actiemate rialen zoals folders, brochures en bijslui- Donderdag 30 april Tijd Zender 20.06 Nederland 1 en 2, zwevend STER-blok 22.10 Nederland 3, tussen journaal en sport 23.50 RTL-4, rond het laatste nieuws ters. Woninghypotheken is een belangrijke activiteit voor de bank. Het is een rendabel produkt. Daarom is ervoor gekozen deze campagne met een tv-commercial te onder steunen. Ook is de doelgroep groot: per maand sluiten gemiddeld 10.000 mensen een hypotheek.' Impulsen Van den Dungen: 'Bij een campagne wil je mensen, potentiële cliën ten, benaderen en beïnvloeden. Dat doe je door het geven van impulsen. Elk mens krijgt per dag ongeveer 3.500 reclameprik kels, beelden, op het netvlies. Daarvan wordt maar een klein percentage werkelijk waargenomen. Bij mensen die niet meteen een hypotheek nodig hebben, hopen we dat de boodschap blijft hangen: Rabobank, goe de en sterke bank, hypotheken. Voor de an dere groep, dat zijn de mensen die een hy potheek zoeken, luidt onze boodschap: We hebben het al eens verteld, maar u moet ze ker bij ons binnenkomen voor een hypo theek. Een commercial is een uiting van massacommunicatie. Daarmee bereik je een grote groep. Een commercial wordt wel een paraplu-medium genoemd. Daaraan hang je advertenties op, een persoonlijk contact, folders, enzovoorts.' Begin Hoe is deze publiciteitscam pagne ontwikkeld? 'In november vorig jaar hebben we met Saatchi Saatchi, ons re clamebureau, en de produktgroep Financie ring Particulieren een gesprek gehad, een briefingsgesprek', vertelt Van den Dungen. 'De produktgroep gaf aan wat ze wilde com municeren naar de doelgroep: De Rabobank heeft een voordelige hypotheek. En: Eén op de drie hypotheken wordt al bij de Rabo bank gesloten. Na ongeveer twee weken koppelde Saatchi Saatchi de briefing te rug. Als de partijen het eens zijn over de te rugkoppeling, gaan de creatieve mensen van het reclamebureau aan het werk. Dat zijn Wim Ubachs en Pieter van Velsen.' Presentatie Van den Dungen vervolgt: 'De creatieven gaven een presentatie van de voorstellen. Bij de hypothekencampagne zijn ze begonnen met de commercial, maar het kan ook anders. We kregen een story- board van de commercial te zien. Dat waren twaalf getekende plaatjes met tekst, waar door je een goed beeld van het geheel kreeg. Saatchi heeft gekozen voor een wo ningzoekende, schildloze schildpad. Die sluit een hypotheek bij een heel groot schild, de Rabobank. Verder werd een voor stel gedaan voor een advertentie met het schildpad-concept.' Schild Maar wat heeft een schildpad Vorig jaar hield een klein aantal ban ken in de regio Bergen op Zoom een gezamenlijke hypotheek-informatie dag. Dit jaar werd besloten het grootschali ger aan te pakken. Hierdoor waren de kos ten voor de deelnemende banken lager. Wil lem Vermeulen, adviseur Communicatie en PR van het regiokantoor Bergen op Zoom: 'Het idee werd geboren tijdens een vergade ring van de publiciteitscommissie kring Bre da. Door bundeling van krachten konden we meer publiciteit aan de hypotheek-informa tiedag geven. Die aanpak leek ons goed voor de uitstraling. Ook de kring Roosen daal was enthousiast.' Aanpak De piek in de verkoop van hy potheken ligt in april, mei en juni. We wilden daar net voor gaan zitten' vervolgt Vermeu len. 'In de week voor de informatiedag heb ben we, met de schildpad-advertentie, pagi nagroot geadverteerd in de grote Brabantse kranten. Daaraan voorafgaand hebben we 'teasers', kleine advertenties met een prik kelende tekst, op de voorpagina laten plaat sen. Op de zaterdag zelf verscheen een klei ne advertentie op de voorpagina, om de mensen aan de dag te herinneren. De plaat selijke banken hebben ook individueel ge adverteerd in lokale dagbladen, huis-aan- huis-bladen en op kabelkranten.' De ban ken kregen het advies makelaars, gemeen ten en notarissen uit te nodigen voor deel name aan de hypotheek-informatiedag. Ook waren er tips voor het inrichten van de bank- hal. Drukte De Rabobank Etten ontving tussen tien en vier uur honderdvijftig bezoe- kers. In de nieuwbouwwijk Groot Sander worden zeshonderd huizen gebouwd. Een maquette van het plan stond in de bankhal. Hans Leussink, financieringsadviseur Parti culieren, was verantwoordelijk voor de orga nisatie van de dag. Hij blikt terug: 'Vier ad viseurs hebben veertig hypotheek-advies- gesprekken gevoerd. Geïnteresseerden wil den eerst weten hoeveel ze konden lenen. Daarna gingen ze naar één van de drie ma kelaars, voor een huis. We hebben ook af- Door de gezamenlijke aanpak volstond één bij sluiter. Die was, net als het etalagepakket, voor zien van een schildpad.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 12