Beheer Buitenlandse Vestigingen: thuisfront voor het buitenland Rabo band Elke Rabobank een andere bank De Rabobankorganisatie heeft zo'n 46 vestigingen buiten de Nederlandse grenzen. Aan een besluit tot een vestiging in een land gaat een periode van on derzoek vooraf. Komt het tot een vestiging, dan moet die worden begeleid. Dit alles wordt gedaan door Beheer Bui tenlandse Vestigingen, afgekort tot BBV, in Utrecht. Nummer 8/21 april 1992 UCB, Regiokantoor, deelneming, ZL, BI, UM, buitenlandse vestiging: Rabobank Nederland kent vele gezichten. Raboband schenkt regelmatig aandacht aan één ervan. Deze keer Beheer Buitenlandse Vestigingen. J e voorbereiding en uitvoering U van het buitenlandse vestigings- beleid ligt bij ons', vertelt hoofd BBV drs. Charles Ruys, 'maar we beslissen niet over het wel of niet openen van een aan wezigheid. We adviseren de leiding.' Huiswerk Afhankelijk van een aantal criteria worden landen uitgezocht, waar BBV een vestigingsonderzoek gaat doen. Ruys: 'Deels komen die landen uit de commerciële behoefte van het directoraat Internationaal, waaronder wij vallen en deels uit onze eigen koker. We beginnen hier met ons huiswerk. Bij de commerciële collega's, de afdeling In ternationaal Onderzoek, de Bibliotheek, et- cetera. Ook informeert de leiding van het di rectoraat ons over haar ervaringen in een bepaald land.' Bezoek Ruys: 'Gewapend met de theoretische kennis gaan we op reis. Eerst praten we met een accountantsbureau, dat ter plekke bekend is. Zij weten alles van de regelingen in een land op fiscaal en juridisch terrein, bankwetgeving en de manier van za kendoen. Dan gaan we op bezoek bij collega bankiers, met name bij Nederlanders. Die zijn zeer informatiebereid. We stellen vragen over de markt, de tarieven, de marges, maar ook de leefgewoontes. Verder informeren we ons over de prijzen van onroerend goed. Wat kost een kantoorinrichting? Wat is mogelijk op automatiseringsgebied? Dan bezoeken we een paar Nederlandse cliënten en last but not least de centrale bank van het land, de ambassade en een aantal ministeries. Vooral die van Landbouw. Dat alles doen we in ongeveer een week. Je hebt dan zo'n der tig tot vijfendertig afspraken, 's Avonds wer ken we de gespreksverslagen uit. Alleen als een afspraak uitvalt, heb je tijd om wat te zien. Meestal blijft dat beperkt tot vliegveld, hotel en kantoren.' Rapportage Na het bezoek wordt een rapport gemaakt, waarin de mogelijkheden worden geschetst en een advies wordt uitge bracht. Dat gaat naar de leiding. Wordt het Ruys: 'BBV is een team. Men moet elkaar kun nen opvangen en vervangen. goedgekeurd, dan wordt gezocht naar een general manager. Het liefst iemand uit de ei gen organisatie. Ruys: 'In de startfase gaat hij met iemand van ons een paar keer op reis. We zoeken huisvesting, privé en zake lijk, nemen mensen aan en kopen systemen. Het gaat om heel veel praktische zaken. In het eerste jaar is er veelvuldig contact en ie mand van BBV gaat er minstens elke twee maanden een keer heen. Het duurt na de start van het onderzoek vaak een jaar tot de eerste deal wordt afgesloten.' Secretariaat Ruys en zijn team van zes onderzoekers hebben drie secretares sen. 'Dat lijkt veel, maar ze hebben naast het secretariaatswerk voor de afdeling veel andere klussen, die voortvloeien uit verzoe ken uit het buitenland. Ze regelen van alles. Van het maken van bezoek- en introductie programma's tot het verzenden van medicij nen voor een zieke hond. Soms lijken ze wel een helpdesk voor Hollanders in den vreem de. Daarnaast zijn ze nauw betrokken bij de organisatie van conferenties die op het hoofdkantoor worden gehouden voor mede- b Alle medewerkers van BBV hebben een aantal bestaande kantoren in portefeuille. p Afhankelijk van kennis en werkdruk worden de nieuwe vestigingen verdeeld. Q. werkers van buitenlandse kantoren, bijvoorbeeld de jaarlijkse general managers conferentie.' Allrounders 'De vestigingen rapporte ren ons elke maand. Ook de budgettering houden we in de gaten, net als de coördina tie van beleidsuitgangspunten. Bijvoorbeeld of we ons in land X wel of niet puur bezighou den met agribusiness. En moet er een dealingroom komen? Hoe ga je om met het renterisico? Uitzettingen en toevertrouwde middelen moeten in evenwicht zijn. Het huis houdboekje van de kantoren moet kloppen. Verder maken we het jaarverslag en hebben een signaleringsfunctie als er iets niet goed loopt. We zijn allrounders, manusjes van al les.' Groei De organisatie in het buitenland groeit nog steeds. In Athene is het vesti gingsonderzoek afgerond. Binnenkort valt een besluit. Hetzelfde geldt voor Shanghai en Mexico. 'Thailand is voorlopig aangehou den', aldus Ruys. 'De kosten daar zijn te hoog. We zijn bezig met onderzoek in Argen tinië en Turkije. De vestigingen in Spanje, Australië en Zwitserland willen we wellicht uitbreiden of omzetten. Wat Ierland betreft, is besloten dat we dat vooralsnog vanuit Londen regelen. In Scandinavië zien we nog weinig kansen. Moskou en Tokio zou leuk zijn voor op het visitekaartje, maar voorlopig zijn ze veel te duur.' Contacten Ruys zit wekelijks bij de Kredietcommissie Internationaal van Rabo bank Nederland. 'Daar zie je de aanvragen van de buitenlandse kantoren passeren. Ook zit ik in het Executive Committee van de UNICO. Een aantal buitenlandse beleggin gen van de Rabobank wordt bestierd vanuit BBV. Elke week is er overleg met andere af delingen, zoals Juridische Zaken, Betalings verkeer, etcetera. Eén van de medewerkers is secretaris van het Directiecomité. Door al deze contacten blijven we op de hoogte van alles wat er intern speelt. Dat is essentieel voor ons werk.' Als medewerkers uit het buitenland - hier de Europese treasurers - een plaatselijke bank bezoeken, begrijpen ze opeens wat voor or ganisatie de Rabobank is. Lokatie UCO 421 10 medewerkers 343 dagen in het buitenland 2.320 pagina's rapporten 35 buitenlandse vestigingen 846 medewerkers buiten Nederland.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 11