5KSS® Rabo band Gemeengoed J""r Je bent verstandig als je spaart en betaalt bij de Rabobank! Cursus Vergader technieken Gertia Bol opnieuw beste typiste van Nederland Klachtrecht voor medewerkers verbeterd Jubilea Mensen Nummer 8/21 april 1992 Kunnen «'ook a*. ...urnnen", aldus B Debank handhaaft namelijk de gerin ge renteve[gflediM--»^betaal.egoe. ^JeïT Voor alle 4 miljoen klanten gaat dat om 10 miljard gulden-Verder houdt -dft>ank op Wel étlkelrtfigen rente in- pikken over overgeboekte gelden. ..Een fenomeen uit het jaar nul 20 betitelde Rabo-topman Wijffels deze veel voorko mende praktijk. t Valuterin~ Hoezo gering? Dat is - volgens De Volkskrant - toch mooi f 2.500,- rente per persoon! M^CRlAND Bij de BKR kan een maand niet lang genoeg duren, meldt iemand uit Rijswijk. Dit seminar biedt mannen blijkbaar unieke kansen. De Rabobank Groot-Ammers ontving dit geboortekaartje: ta maart 11R3 GcbooricóaUmr 1'i11 1450 gram HLC.cw.chl ■50cm Lcagit- behandeling qo Sofinummer Rabobank nu. 3235JI'-' ^dclaatstc^lch,en van n,n vader .„ensenwebk m Ba3# „„dijk Aldus het mededelingenblad van de Eindhovense personeels vereniging. Maar je moet ook snel zijn. De mailing werd op 7 april 1992 verstuurd. ^3 invullen. J 'angs wi" datum*6" VaP P'an om °P -_dag krijg meteen de RaboDeskSi3!!95]6 aanwijzing voor de Rabo Jon^Z^t Op 1 en 2 juni wordt voor de eerste keer de cursus Verga dertechnieken voor leidingge venden van de plaatselijke banken gegeven. Tot nu toe kon het manage ment van plaatselijke banken de driedaagse themaconferen tie Werkoverleg volgen. Deze conferentie voldeed niet meer helemaal aan de eisen van deze tijd en is nu omgevormd tot een tweedaagse curcus Ver gadertechnieken. In de cursus aandacht voor het leiden van vergaderingen, maar ook voor het deelnemen aan vergaderin gen, zoals het overleg van het managementteam. Informatie bij de Vakgroep Management, telefoon (040) 346483. Bij Rabobank Nederland in Utrecht werkt de beste typiste van Nederland. Gertia Bol, da- tatypiste bij Administratie Geld- en Valutamarkten, werd eind maart voor de vierde keer Nederlands kampioen machi- neschrijven in de categorie praktijkkandidaten. Met behulp van een elektrische schrijfmachine legde de kam pioene een snelheids- en een accuratesseproef af. In de snelheidsproef van 30 minuten behaalde ze 498 aanslagen per minuut, met twee fouten. De accuratesseproef van 10 minuten leverde 472 aansla gen per minuut op, met maar één fout. De scores beteken den ook een verbetering van haar persoonlijke records. Zo haalde ze in de snelheidsproef ruim 30 aanslagen per minuut meer. De winnares kreeg een WV-bon, een medaille en een beker. Banken met meer dan 250 medewerkers zijn op grond van de CAO voor het Bankbe drijf verplicht een regeling In dividueel Klachtrecht in te voeren. De klachtenregeling voor Rabobank Nederland is dan ook onlangs verbeterd en er is een regeling Individueel Klachtrecht gekomen voor de plaatselijke banken. De herziene regeling Individu eel Klachtrecht voor Rabobank Nederland trad op 1 april in werking. Medewerkers kunnen bij problemen in de werksitu atie schriftelijk een klacht in dienen bij een klachtenadvies commissie. Bijvoorbeeld bij het niet toepassen van de regeling studiefaciliteiten terwijl een op leiding volgens de medewerker ook in het belang van de bank is of het niet krijgen van toe stemming om in de gewenste periode vakantie op te nemen. De regeling is gebaseerd op de gedachte, dat klachten zoveel mogelijk moeten worden voor komen. Ze gaat ervan uit, dat problemen meestal in onder ling overleg kunnen worden op gelost en het dus niet nodig is de commissie om advies te vra gen. Van management en medewer kers wordt verwacht, dat zij er alles aan doen om een formele klachtenprocedure te voorko men. Een formele klacht kan immers een ernstige verstoring van de onderlinge verhoudin gen betekenen. In de regeling is daarom bepaald, dat alleen in gevallen waarin een gesprek niet heeft geholpen, een uit spraak kan worden gevraagd. De commissie onderzoekt de klacht en geeft aan hoe die vol gens haar moet worden opge lost. Dit advies gaat naar de lei dinggevende, die over de klacht moet beslissen. Deze dient ter dege rekening te houden met het advies. Als ervan wordt af geweken, zal in de beslissing worden gezegd waarom dit ge beurt. Is een medewerker het niet eens met deze beslissing, dan kan het verantwoordelijke Hoofddirectielid om een bin dende uitspraak worden ge vraagd. Dit kan alleen voorzo ver de gegeven beslissing af wijkt van het advies van de commissie. Bij het opstellen van de klacht en de verdere af handeling ervan kan de mede werker de hulp inroepen van een door hemzelf aan te wijzen vertrouwenspersoon. De opzet van de aan plaatselij ke banken geadviseerde klach tenprocedure is hetzelfde als de procedure bij Rabobank Ne derland. Medewerkers met een probleem moeten dit eerst met hun leidinggevende of de direc teur bespreken. Helpt dat niet, Wie 40 jaar in dienst is van de organisatie, komt in aanmer king voor een gouden insigne, bij 25 jaar voor een zilveren insigne. 25 jaar in dienst: Op 15 april: J. Nieuwenhuis, Rabobank Texel. Op 16 april: T. Bakker, Rabo bank Nijkerk; T. Kingma, Rabo bank Kollum. Op 17 april: W. Hofma, Rabobank Oude- en Nieuwehorne; mw. T. Averdijk, Rabobank Borne; mw. P. Hoogendijk, Rabobank Bode graven; W. van Ark, Rabobank Loenen-Hoenderloo: E. Wijburg, Rabobank Nederland/ Utrecht; P. Wagemakers, Rabobank Ne derland/Utrecht. Gefeliciteerd! C. van Tiggelen, hoofd produkt- groep Betaaldiensten, heeft zijn functie als voorzitter van het Committee for Domestic and International Payments van de Unico Banking Group overge dragen aan R. Boursault, ge- neral manager van Crédit Agri- cole. Hij is twee jaar voorzitter geweest. Mr. C. van der Schoor is per 1 april benoemd tot directeur Gezondheidszorg binnen de divisie Interpolis Le ven. Hij zal deze functie uitoefe nen naast zijn functie van direc teur Leven Bedrijven. Dr. G. Haan is per dezelfde datum be noemd tot directie-assistent Gezondheidszorg bij Interpolis Leven. Begin april is D. Schuldink in Hamburg gestart als Rabobank-begeleider van Nederlandse agrariërs, die een bedrijf willen starten in Oost-Duitsland. Schuldink was directeur van de Rabobank De Krim. dan kan een klacht worden in gediend bij de door de bank op te richten klachtenadviescom missie. Nadat hij het advies van de commissie heeft ont vangen, is het de directeur die over de klacht beslist. Het be stuur van de bank is de be roepsinstantie. Banken met meer dan 250 me dewerkers zijn verplicht een re geling voor de klachtenbehan deling op te stellen. Ook kleine re banken kunnen zo'n regeling invoeren. Voor een bank met weinig medewerkers lijkt zo'n formele regeling echter niet zin vol.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 10