Rabo band Uit de media M e AOC's belangrijk voor organisatie Telefoonkaart centraal op affiche Apeldoorn sprak over arbeid en sociale zekerheid Nieuwe uitvoering advertentie 'De enige bank... Lokale zelfstandigheid in advertentie Het inkomen van onder nemers in de land- en tuin bouwsector nam vorig jaar toe met ongeveer 8 procent. Na aftrek van inflatie resul teert een reële inkomens verbetering van ruim 4 pro cent. Volgens het Landbouw- economisch Instituut was dat ongeveer genoeg om de teruggang van 1990 goed te maken. De ontwikkeling in Nederland steekt gunstig af bij die in de meeste andere EG-landen. Vooral dankzij de Amerika nen en bezoekers uit de voor malige DDR en andere Oos- teuropese landen zijn de Ne derlandse inkomsten uit het buitenlandse toerisme vorig jaar fors gestegen. De inkom sten stegen met 15 procent tot f 7,6 miljard. Zo blijkt uit cijfers in het kwartaalover zicht van de Nederlandsche Bank. De Nederlandse consu ment heeft vorig jaar meer geld geleend voor grote aan kopen dan het jaar ervoor. Dat ondanks een dalend ver trouwen in de economische ontwikkeling. Het Centraal Bureau voor de Statistiek, dat de cijfers presenteer de, spreekt van een verras sende ontwikkeling, waar men geen verklaring voor heeft. De inflatie dreigt volgend jaar ruimschoots door de grens van 4 procent te breken. Oorzaken zijn de scherp stijgende invoerprij zen, de loonontwikkeling, maar vooral overheidsmaat regelen. Daarnaast wordt het kabinet geconfronteerd met een verder stijgende werk loosheid, dalende winsten en investeringen bij bedrijven en een voor het eerst sinds ja ren weer oplopend financie ringstekort. Dit blijkt uit ra mingen van het CPB voor dit jaar en volgend jaar ten be hoeve van het kabinet. De winsten van de in Ne derland aan de beurs geno teerde ondernemingen zul len dit en volgend jaar met 11 procent resprectievelijk 17 procent stijgen. Na het teleurstellende 1991, waar in de winsten met 2 procent daalden, ligt er nu dus weer een duidelijke groei van het winstniveau in het ver schiet. Deze verwachting uit de ABN Amro. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie De directeuren van de eenen twintig Agrarische Opleidings Centra (AOC's) uit het hele land waren onlangs te gast bij Rabo bank Nederland in Utrecht. De AOC's zijn dé opleidingsinstitu ten voor jonge agrarische onder nemers. Tijdens het bezoek van de direc teuren werden verschillende in leidingen gehouden, onder ande re door Hoofddirectievoorzitter Nummer 7/6 april 1992 Wijffels. Ook was er een work shop, waarin computertoepas singen werden gedemonstreerd. De leerlingen van de AOC's zijn de toekomstige relaties van de plaatselijke banken. Er wordt dan ook door Rabobank Nederland en plaatselijke banken actief ge werkt aan het opstellen van re gionale relatieplannen om te ko men tot goede samenwerking met de AOC's. Bij Sectormanage ment Agrarisch van de Produkt- groep Bedrijfsfinancieringen in Eindhoven is de Contourennota AOC's verkrijgbaar. Op het nieuwe affiche voor de ondersteuning van de ver koop van Floriadekaartjes staat de telefoonkaart centraal. Bij aankoop van een toegangsbe wijs bij de Rabobank krijgt de klant zo'n kaart met vier 'tele foontikken' gratis. 'Gratis bellen bij de bollen', zegt het affiche. Telefoonkaarten kunnen worden gebruikt in tele fooncellen die niet op munten werken. Bovendien worden ze gespaard door verzamelaars. Gratis telefoonkaart als u hier een Fk>riade toegangsbewijs koopt. In de Apeldoornse schouw burg Orpheus kwamen eind maart zo'n vijfhonderd onder nemers - leden en niet-leden - en hun adviseurs bijeen tijdens de jaarlijkse Ondernemers avond. De Rabobank Apel doorn organiseert die sinds 1982. Er wordt over allerlei on derwerpen van gedachten ge wisseld en men kan informele contacten leggen. In de agenda, die de bank rond de jaarwisseling aan haar rela ties overhandigt, was de datum van de Ondernemersavond al gereserveerd. Onderwerp was dit jaar 'Arbeid en sociale zeker heid'. Over de drie subthema's 'De VUT met de VUT', 'Werklo zen gemotiveerd aan de slag' en 'De WAO-rekening gepresen teerd' werd, onder leiding van tv-presentator Paul Witteman, uitgebreid gediscusieerd. In het forum hadden zitting voor zitter Kamminga van het Ko ninklijk Nederlands Onderne- mersverbond, hoogleraar Eco nomie van de Publieke Sector prof. De Kam en CNV-secreta- ris Westerlaken. Ook was er een informatie-markt, waar men kennis kon maken met diensten die nog niet bij alle on dernemers even bekend zijn, zoals Rabobank Telebankieren Buitenland. Zo'n twintig advi seurs van de bank waren aan wezig om contacten te leggen en te verdiepen. De advertentie 'De enige bank in uw omgeving die werkt voor uw omgeving' is voortaan ook in een 'liggend formaat' te bestellen. Deze ad vertentie, die is geproduceerd in het kader van de campagne 'Rabobank. Aangenaam.', was eerder al beschikbaar in een 'staand formaat'. De bestelnummers van de lig gende versie van 'De enige bank in uw omgeving zijn 0021 voor zes koloms en 0022 voor vier koloms uitvoering. De prijs is f 10,- per stuk. De arti kelnummers van het staande model zijn 0033 voor het A5- formaat en 0034 voor het A4- formaat. In december werd een pagi nagrote advertentie geplaatst in De Telegraaf en de Volks krant waarin de zelfstandigheid van de plaatselijke bank cen traal stond. Deze week ver schijnt de advertentie in vier an dere landelijke dagbladen: Alge meen Dagblad, Trouw, NRC Handelsblad en Het Financieele Dagblad. De advertentie is nu ook voor plaatselijk gebruik be schikbaar. De volledige koptekst van de advertentie luidt: 'Als u bij ons geld wilt lenen voor een Merce des, hoeven wij geen hoofdkan toor te bellen voor een fiat.' Vervolgens wordt uitgelegd dat door de zelfstandigheid van de plaatselijke bank snel kan wor den beslist over een krediet aanvraag. Naast de adverten tie komt er ook een affiche met hetzelfde thema. Het formaat van dat affiche is 70 x 100 cm. 5nP£ï^;uUe' In het aprilnummer van Bank en Particulier: Schoolverlaters en studenten Informatie over twee belangrij ke commerciële acties. De marktbewerking van de instro mende student is een zaak die alle banken aangaat. Centraal daarbij staat het behoud van schoolverlaters in het voortge zet onderwijs als cliënt. De ren- tabiliteitsverwachtingen zijn gunstig. Reden om deze cliën ten voor de organisatie te be houden. Twee marktbewer kingspakketten geven informa tie voor een planmatige com merciële aanpak. Woninghypotheken Het markt aandeel voor woninghypothe ken is vorig jaar gegroeid van 28,9 naar 30,0 procent. Maar de concurrentie is hevig en het marktaandeel staat sinds de tweede helft van het vorig jaar behoorlijk onder druk. Geadvi seerd wordt marktbewerkings acties aan te scherpen en op te voeren. Verhuisproblematiek Er komt een verhuisprocedure, waarbij de overdracht van de cliënt tus sen de oude en de nieuwe bank zoveel mogelijk automatisch en veel sneller kan gaan verlopen. Men noemt het de 'verhangser- vice'.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 12