'Hard werken om studenten binnen de bank te houden' D Acties voor de studentenmarkt De Rabobank richt zich steeds meer op cliënten, die een steen tje kunnen bijdragen aan de ren tabiliteit. Er is veel aandacht voor de P/E-segmenten en voor de studentenmarkt. De studen ten van nu zijn de interessante cliënten van straks. De Rabo bank heeft een aandeel van 60 procent in de jongerenmarkt. Maar het marktaandeel van de Rabobank onder studenten en afgestudeerden is lager dan dat van de andere banken. 'We moe ten proberen de jongeren binnen de bank te houden', vindt Co de Bondt, hoofd Particulieren bij de Rabobank Woerden. Nummer 6/25 maart 1992 e Rabobank kent voor de jeugd een op levensfasen gebaseerde marktbe werking. Voor alle leeftijden zijn er toe gespitste produkten. Er is becijferd, dat per cliënt van de geboorte tot de studententijd zo'n f 500,- wordt geïnvesteerd aan kosten en cadeautjes. 'Het is dus heel jammer als we die jongeren kwijt raken, tegen de tijd dat ze volwassen zijn en een rendabele cliënt kun nen worden', stelt De Bondt. 'Dat kost de or ganisatie veel geld. Bij Rabobank Nederland is inmiddels becijferd, dat het huidige verlies doordat jongeren naar een andere bank gaan, op zo'n f 4 miljoen per jaar ligt.' Uitgebreid Het moment dat het mis gaat in het relatiebehoud is vaak als de jonge re 17 jaar is en moet overstappen van de spaarrekening naar een betaalrekening. Om daar op in te springen is een aantal acties ontwikkeld. De uitbreiding van de doelgroep voor de Studentenrekening is een belangrijke stap in de goede richting. Eerst bestond die doelgroep alleen uit studenten aan HBO of Universiteit. Nu kan al een Studentenreke ning zonder kredietfaciliteit worden geopend voor leerlingen van 17 jaar in de laatste jaren van Havo, VWO en MBO, waarvan het waar schijnlijk is dat ze door zullen stromen naar HBO of WO. Dezelfde groep kan een complete Studentenrekening openen als zij WSF krij gen. Komt de WSF eenmaal via de Rabobank binnen en is men tevreden over de service, dan heeft de jongere geen enkele reden om later naar een andere bank over te stappen. JongerenRekening Zo'n dertig procent van de aangeschreven 17-jarigen met een spaarrekening bij de Rabobank Woerden opent uiteindelijk een Betaalrekening. Bij de Tienerrekening gaat het eenvoudiger, die wordt min of meer automatisch omgezet in een Betaalrekening. De Bondt: 'De nieuwe Jongerenrekening is wat dat betreft een prachtig produkt. Jongeren zien dat al echt als Verhuizen Gaat een jongere die een re kening heeft bij de Rabobank Woerden elders studeren, dan wordt alles overgedragen aan de bank in de nieuwe woonplaats. De Bondt: 'De studentenbank kan die cliënten prima be dienen en heeft daarvoor speciale facilitei ten. Van daaruit moet de student - als hij is afgestudeerd - ook weer op een goede ma nier worden doorgegeven naar de bank in de volgende woonplaats. Het organisatiebelang moet in dit geval voor het belang van de eigen bank gaan. Elke klant die verhuist, moet vol ledig worden overdragen.' Gevaarlijk 'We merken dat collega-ban ken een goede klant wel eens vasthouden', vervolgt De Bondt. 'Dan heb je het gevaar, dat men in de nieuwe woonplaats tegen een aar dige bank aanloopt. Is dat geen Rabobank, dan ben je 'm kwijt. Ik zou het ideaal vinden als de verhuisprocedure automatisch verliep. Het is nu een hele klus en het gaat nogal eens mis. Dan heb je ontevreden klanten, want hun gegevens zweven een paar weken tussen twee banken en men kan nauwelijks aan zijn geld komen. Op dat moment dreigt cliëntverlies. Zeker bij kritische jongeren.' Circus De Rabobank Woerden doet veel voor de jeugd. De groepen acht van de zeventien Woerdense lagere scholen krijgen een rondleiding op de bank. En jaarlijks gaan zo'n 5.000 mensen naar circus Renz. De Bondt: 'Dat is vechten om Öe kaartjes. Het kost veel geld, maar als het enigszins kan, willen we ermee doorgaan. Dergelijke investe ringen doe je niet voor niets, je wilt er iets van terugzien. Reden te meer om echt moeite te doen om jongeren als cliënt te behouden.' Diplomap Het imago van de Rabobank in de studentenwereld is zwak. 25 Procent van de VWO-ers geeft aan, dat ze weggaan bij de Rabobank als ze gaan studeren. De Bondt: 'Er is een grote kennisachterstand. Daar moeten we wat aan doen. De Diplomap, die eindexamenkandidaten via de school kan worden aangeboden, is een goede aanleiding om met mensen in gesprek te komen. Ze moeten die op de bank afhalen. Komen ze aan de balie, dan heb je een mooi aankno pingspunt om te vragen wat ze gaan doen, eventueel een Studentenrekening af te zetten of de verhuizing te regelen. De rol van de balie is dus heel belangrijk.' Na de vakantie start actie 'AIO', een grootscheepse campagne om eerstejaars studenten kennis te laten maken met de spe ciale studentenprodukten. En reclamebureau Saatchi ontwikkelt momenteel een campagne voor de studentenmarkt voor de komende ja ren. Dat moet opvallend worden. De Rabo bank is een uitstekende bank voor studenten en dat moet verteld worden. Jaarlijks gaan 5.000 cliënten van de Rabobank Woerden naar circus Renz. Dat is een investe ring, waar de bank iets van terug wil zien. J16 J7 J8 AIO Doel: Omzetten JongerenRekening naar Studentenrekening Doelgroep: Jongeren 17 jaar en ouder Doel: Opening Betaal- en Studentenrekening c.q. WSF-boeking op Studentenrekening Doelgroep: Jongeren 17 jaar c.q. 17 jaar en 8 maanden Doel: Informeren over en verkoop van studentenprodukten Doelgroep: schoolverlaters voortgezet onderwijs Doel: Informeren over en verkoop van studentenprodukten Doelgroep: Aankomende eerstejaars studenten J7 en J16 zijn doorlopende acties. J8 en AIO zijn gepland voor juni tot en met september. een Betaalrekening. Omzetting gaat daarbij dus geruisloos.' Brieven In Woerden is baliemedewerk ster Suzanne Koerts verantwoordelijk voor de acties, waarbij jongeren van 17 jaar worden benaderd om een Betaal- of Studentenreke ning te openen. 'Via een doorlopend abonne ment krijgen we van Rabobank Nederland vier keer per jaar een lijst met namen van de be treffende cliënten. De geadresseerde brieven zitten erbij. Het is dus een kwestie van op de juiste dag versturen.' Signalering 'Op de dag dat de brief uit gaat, zet ik een code in KTS/KIK', vertelt Koerts. 'Komt een jongere aan de balie, dan vragen we of we de rekening kunnen omzet ten. Wie na twee weken nog niet geweest is, bel ik op. Dat ervaart men als heel positief. Sommigen zeggen dat ze langs komen, ande ren moeten er nog met hun ouders over pra ten en weer anderen laten helaas weten, dat ze al elders een rekening hebben geopend. Vooral de laatste maanden gebeurde dat nogals eens. Oorzaak waren de publica ties in de pers over het Stan daardpakket. Studenten wil len gratis bankieren en ko zen dus massaal voor de Postbank.' WSF Wie 17 jaar en 8 maanden is en nog geen Be taalrekening bij de Rabo bank heeft, krijgt ook een brief van de Rabobank Woerden. Wie naar school gaat, heeft vanaf zijn 18e recht op stu diefinanciering en moet daarvoor een eigen rekening openen. De Bondt: 'Wij sturen die cliënten het aanvraagformulier voor de WSF toe. We gaan er vanuit, dat het dan een logi sche stap is om naar de Rabobank te gaan voor een rekening.' Concurrentie De Woerdense bank on dervindt veel concurrentie bij de benadering van 17-jarigen. Vooral van de lokale Stichting Spaarbank Woerden, een zelfstandige bank. Die kent geen kostendoorberekening en geeft prachtige premiums weg. Ook het ca deau van de Postbank voor jongeren onder de 18, een electronische zakagenda, vindt veel aftrek. 'Maar wij hebben ook een mooi premium', vertelt Koerts. Bij alle brieven stu ren we een waardebon mee. Elke jongere die een Betaalrekening komt openen, krijgt een pennenset en een Betaalrekening-schrijf map.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 7