Rabo band Uit de bank geklapt Beeldschermen Coöperatief resultaat Het coöperatief resultaat Plastic bekertjes Nummer 6/25 maart 1992 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. 'In de krant las ik dat beeldschermwerkers hooguit vijf tot zes uur achter een scherm mogen zitten. Houdt de Rabobankorgani- satie zich daar ook aan?' 'Uit onderzoek van TNO bleek al jaren geleden, dat B het inderdaad niet verstan- W dig is om langer dan vijf of zes uur achter een beeld scherm te zitten', weet Ed Wijburg van de BGD Rabo. 'En ook werd geadviseerd, om steeds na twee uur een pauze van een minuut of tien in te lassen. Minister De Vries van Sociale Zaken heeft nu een be sluit van gelijke strekking om advies naar de Arboraad gestuurd. De minister wil daar mee inspelen op voorschriften van de Euro pese Gemeenschap om uiterlijk in 1995 zo veilig en gezond mogelijk met beeldscher men om te gaan. In Nederland schijnen meer dan een miljoen mensen met een beeldscherm te werken. Daarbij treden soms nek- en schouderklachten op, hoofd pijn en vermoeide ogen. Dat blijkt eerder te worden veroorzaakt door eentonig werk als tekstverwerking en invoerwerk en een hoge werkdruk, dan door echte lichamelijke oor zaken. Bij meer vrijheid om het eigen werk in te delen en door inderdaad regelmatig even iets anders te doen, nemen de klach ten af.' De Rabobank neemt de gegeven ad viezen over. Wijburg: 'Niet langer dan vijf of zes uur per dag achter een beeldscherm, re gelmatig iets anders doen en een zo goed mogelijke ergonomische opstelling. Dat wil zeggen een goede stoel, goede lichtval en het beeldscherm op de juiste hoogte en af stand. Het management is hiervoor verant woordelijk.' 'In de vorige Raboband las ik een uitspraak van hoofddirectievoor zitter Wijffels over het coöperatief resultaat. Wat bedoelt hij daar eigenlijk mee?' 'Het coöperatief re sultaat heeft be trekking op de ma te waarin we onze doelstellingen naar de leden hebben kunnen waarma ken', licht drs. Jos van Lange van Control Rabo- bankorganisatie toe. 'We zijn een kredietcoöperatie, die de leden-be drijven goede en wat prijs betreft attractieve financieringsprodukten wil aanbieden. Dat doen we met name met de variabele lening voor bedrijven, een typisch Rabobank- produkt. Concurrerende banken Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. hanteren zo'n produkt niet of nauwelijks. Omdat we daardoor de hoogte van de varia bele leningrente niet kunnen vergelijken met die van andere banken, hebben we ge zocht naar een andere meetlat om te kijken of we onze coöperatieve boodschap goed hebben vervuld. We kijken dan naar wat we méér vragen dan wat de minister van Finan ciën moet betalen om zijn financieringste kort te dekken. De minister van Financiën is in een welvarend land als Nederland de bes te debiteur die je je kunt wensen. Hij kan zich dan ook het allergoedkoopst financie ren. Het CBS houdt die tarieven bij. In het grafiekje kun je zien wat, op dagbasis geme ten, het gemiddelde verschil was tussen de rente die wij voor de variabele bedrijfslening adviseerden aan de plaatselijke banken en de gemiddelde kapitaalmarktrente, die in dat jaar door de minister van Financiën moest worden betaald. Naarmate je dichter zit bij het tarief van de minister, ben je dus eigenlijk coöperatiever. Rabobank Neder land adviseerde, over een lange reeks van jaren gezien, de plaatselijke banken een ren te te berekenen, die gemiddeld een half pro centpunt boven de kapitaalmarktrente lag. Van jaar tot jaar zijn er behoorlijke variaties. In 1990 waren we bij uitstek coöperatief, het verschil was toen 0. In dat jaar hadden we flinke incidentele boekwinsten. Verder kenden we dat jaar voor een belangrijk deel nog een normale rentestructuur, waarbij de geldmarktrente onder de kapitaalmarktrente lag. In 1991 was echter het gehele jaar spra ke van een omgekeerde rentestructuur. De deposito's waren toen heel duur. Dat maak te immers dat de middelen, die we al aan de posito's binnen hadden, duurder werden. Bovendien leidde dat tot verschuivingen van- 1,2 1,0 0,8 0,6 0,4 0,2 0,0 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 uit andere produkten naar deposito's. Daar door steeg de verkrijgingsprijs van de midde len en leken we op het eerste gezicht iets minder coöperatief. Het verschil tussen de rente voor de variabele bedrijfslening en de kapitaalmarktrente kwam uit op 0,7 pro cent. Maar als je je rekenschap geeft van het feit, datje te maken had met een omge keerde rentestructuur en dat het dus geen normale situatie was, dan was het wel dege lijk een goed coöperatief resultaat.' 'Ik hoorde dat bij Rabobank Nederland de plastic bekertjes na gebruik worden inge zameld. Wij overwegen om dat bij ons op de bank ook te doen. Is de actie tot nu toe een succes?' 'Nou en of', meldt Cees Tuip C' van het directoraat Verzor- ging en Gebouwen van Rabobank Nederland. 'Zo'n tachtig procent van de ge bruikte bekertjes wordt sinds november vorig jaar netjes in de speciale afval bakken gedaan. Daarvan staan er-verspreid over de verschillende vestigingen van Rabo bank Nederland in Eindhoven, Utrecht, Best en Zeist - ongeveer honderdvijftig. De mede werkers nemen dus echt de moeite om de bekertjes even mee terug te nemen naar de automaat als ze nieuwe koffie of thee halen. Dat hadden we ook wel verwacht. Voor de bakken er stonden kregen we van de kant van de medewerkers al veel kritische vragen over de milieu-aspecten van de plastic be kertjes. Heel wat mensen verzamelden ze al, zonder dat ze er iets mee konden. In Zeist was een kamer, waar de stapels al tot het plafond kwamen.' 'Maar nu willen we natuurlijk ook de twintig procent, die nog in de prullenbakken ver dwijnt, in de Tedecobakken krijgen', vervolgt Tuip. 'We zijn bezig met het ont wikkelen van een paar ideetjes om de mensen nog meer te sti muleren de bekertjes in de bak te doen. Graag wil ik ook nog even kwijt, dat peuken, kauwgom en ander afval niet in de beker tjes en dus niet in de bak horen. Netzomin als restjes koffie. Er zullen straks, verspreid over het land, heel wat tuinmeubels, stoepranden en kozijnen staan, die van onze bekertjes zijn ge maakt. Dat plaatselijke banken ook initiatieven in deze richting gaan ontplooien, lijkt mij een uit stekende zaak. Maar omdat het om veel kleinere aantallen gaat dan de bijna vijf miljoen beker tjes, die bij Rabobank Nederland jaarlijks worden gebruikt, moet de mogelijke invulling per bank worden bekeken.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 6