Opleidings coördinator levert maatwerk Rabo band Een aantal Rabobanken heeft, op gezamenlijke basis, een op leidingscoördinator in dienst. Daarvoor zijn verschillende re denen. Eén ervan is, dat de op leidingscapaciteit bij Rabobank Nederland niet groot genoeg is om alle opleidingsvragen van banken te beantwoorden. Ook wil men graag snel inspelen op de specifieke behoeften van de eigen bank. Management blijft verantwoordelijk Nummer 6/25 maart 1992 Tot vier jaar geleden had Rabobank Ne derland een directoraat Opleidingen. Daar zaten alle opleiders van de orga nisatie bij elkaar. In 1988 kwam er een re organisatie en de opleiders, die werken voor de plaatselijke banken, werden onder gebracht bij de eenheden Particulieren, Be drijven en Bedrijfsvoering. Ze kwamen dus dicht bij de activiteiten en produktgroepen, die nieuwe produkten ontwikkelen. Zo kan er, als er een nieuw produkt wordt voorbe reid, gelijktijdig worden gewerkt aan de bij behorende opleiding. Makelaar Een aantal banken koos sa men voor een andere vorm. Zij stelden een opleidingscoördinator aan, die zelf opleidin gen organiseert en uitvoert. 'Hij kan ook op treden als een makelaar tussen externe bu reaus, die een opleiding kunnen verzorgen, en banken die een opleiding geregeld willen hebben', vertelt hoofd Bedrijfsopleidingen Rabobank Nederland Walter Gerritsen van der Hoop. De coördinator weet welke bu reaus aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen en kan afspraken maken met een bureau. Vooral over de inhoud van een opleiding. Als een extern bureau een cursus ontwikkelt, treedt de opleidingscoördinator op als con tactpersoon. Hij kan sturen tijdens de ont wikkeling en achteraf de cursus evalueren.' Besparing? 'Banken gaan ervan uit, dat het aannemen van een eigen opleidings coördinator per definitie geld bespaart', meent Gerritsen van der Hoop. 'Of dat zo is, kan ik niet beoordelen. Een ander argument is, dat sommige banken graag rechtstreeks controle over het opleidingspakket willen hebben. Ze maken hun wensen kenbaar en daar wordt direct op ingesprongen. Overi gens veronderstelt dat enigszins, dat de opleidingsbehoefte per bank of groep ban ken zou verschillen. Ik denk niet dat dat al tijd zo is. Iedere bank verkoopt dezelfde pro dukten en heeft dus dezelfde soort opleidin gen nodig.' Den Haag Gerrie Kouwenhoven ver zorgt opleidingen voor de vijftien banken uit de kring Den Haag en zes andere banken. 'Een aantal banken begon hier ruim tien jaar geleden met samenwerking op oplei- dingsgebied. Deels omdat men ontevreden was met het aanbod van Rabobank Neder land en deels omdat men snel wilde kunnen inspringen op de plaatselijke actualiteit en behoefte. Bovendien schoten opleidingen er vaak bij in. Door het samen met andere banken te doen, kwam het er wél van. De in houd van de trainingen verzorgen we met Opleiden: inspelen op de behoeften van de banken een extern bureau. De logistiek, zaken als uitnodigingen en lokaties verzorgen, doen wij zelf. Als we een opleiding van Rabobank Nederland willen doen, dan vormen we een groep en vragen op een voor ons geschikte datum om een docent.' Studiegids Het opleidingsaanbod in de Studiegids van Rabobank Nederland is voor een groot deel toegespitst op Rabo- bankprodukten. Gerritsen van der Hoop: 'Die opleidingen worden vanuit de produkt groepen van Rabobank Nederland verzorgd. Ik vind dat je die opleidingen intern moet verzorgen. Het zou een slechte zaak zijn als commerciële bureaus dat zouden doen. An derzijds zou het niet goed zijn, als Rabo bank Nederland per se opleidingen zou wil len verzorgen, die je overal kunt inkopen. Een sprekerstraining of algemene verkoop technieken bijvoorbeeld. Daar ligt een be langrijke taak voor de opleidingscoördina tor. Dat is aanzienlijk beter dan dat individu ele banken zelf op zoek gaan, zonder de op- leidingsmarkt te kennen.' Rotterdam Dirk Ravenhorst is als full time opleidingscoördinator in dienst van vijf tien banken in de regio Rotterdam. 'We ma ken voor tien procent gebruik van opleidingen van Rabobank Neder land, de rest verzorgen we zelf. Het betreft vaak langlopende trajecten en geen korte opleidin gen. Ik geef zelf trainin gen, maar vaak gebeurt dat door bankmensen, die een docententrai ning hebben gevolgd. Voordeel daarvan is, dat de opleiding wordt gegeven door mensen uit de dagelijkse prak tijk.' Verantwoordelijk 'Bin nen het personeelsont wikkelingsbeleid van on ze organisatie is de manager primair verant woordelijk voor de opleiding van zijn mede werkers', meldt Gerritsen van der Hoop. 'Hij kan dat niet overdragen aan een opleidings coördinator. Wel kan die, nadat in overleg tussen manager en medewerker in de be- oordelings- en functioneringsgesprekken een opleidingsplan is opgesteld, meeden ken over de invulling daarvan. Maar de ma nager blijft de eindverantwoordelijke. Overi gens hebben we voor vragen over wat de meest geschikte opleiding op een bepaald terrein is ook een centrale faciliteit. Cicero in Eindhoven is de algemene vraagbaak over opleidingen, waar iedereen terecht kan.' Brabant De Rabobanken Volkel, Boe kei, Zeeland, Venhorst, Heesch en Uden hebben al enige tijd een samenwerkingsver band op het gebied van opleidingen. 'We hebben werkgroepen die zich in de verschil lende opleidingsbehoeften verdiepen', ver telt Rob Veldhuizen, hoofd Particulieren bij de Rabobank Uden en coördinator van het opleidings-samenwerkingsverband. 'De sa menwerking is ontstaan doordat we de praktische aansluiting tussen het geleerde en de praktijk van de eigen bank misten in de bestaande opleidingen. Daar leggen we nu de nadruk op.' Afschuiven 'We proberen onze eigen cultuur erin te leggen en combineren daarbij theorie en praktijk', vervolgt Veldhuizen. 'Meestal zijn bij onze opleidingen een spe cialist van één van de eigen banken en een externe opleider aanwezig. We denken er over om iemand aan te trekken, die zich full time met opleidingen bezighoudt. Maar daar zijn we nog niet uit. Opleiden blijft per slot van rekening de verantwoording van het management. We zijn bang, dat men zich misschien achter zo'n coördinator zal gaan verschuilen en de verantwoordelijkheid af schuift.' Maatwerk Voor sommige banken voor ziet een opleidingscoördinator in een be hoefte. Andere banken kunnen uit de voe ten met het aanbod in de Studiegids van Rabobank Nederland, contacten met Cicero en zo nu en dan een extern bureau. Gerrit sen van der Hoop: 'Over wat voor een bank de beste strategie is, kan ik niet adviseren. Opleiden vraagt om een stuk maatwerk, dat iedere bank anders invult.' 'De inhoud van de opleidingen moet al tijd passen bij het organisatiebeleid', vindt Gerritsen van der Hoop. 'Stel dat men een training wil voor managers over het voeren van beoordelingsgesprekken. De principes van de organisatie over personeelsbeleid moeten daar dan in naar voren komen. En niet alle coördinatoren moeten het wiel op nieuw uitvinden. Als in verschillende delen van het land dezelfde cursussen worden be dacht en opgezet, is dat geldverspilling. Goede onderlinge afstemming tussen de verschillende opleidingscoördinatoren is daarom noodzakelijk. Het is een éénmans- post en dat is heel kwetsbaar.' Ravenhorst: 'We komen regelmatig met vier coördinato ren bij elkaar en dat is echt heel zinvol.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 3