Opleidings
coördinator
levert
maatwerk
Rabo
band
Een aantal Rabobanken heeft,
op gezamenlijke basis, een op
leidingscoördinator in dienst.
Daarvoor zijn verschillende re
denen. Eén ervan is, dat de op
leidingscapaciteit bij Rabobank
Nederland niet groot genoeg is
om alle opleidingsvragen van
banken te beantwoorden. Ook
wil men graag snel inspelen op
de specifieke behoeften van de
eigen bank.
Management
blijft verantwoordelijk
Nummer 6/25 maart 1992
Tot vier jaar geleden had Rabobank Ne
derland een directoraat Opleidingen.
Daar zaten alle opleiders van de orga
nisatie bij elkaar. In 1988 kwam er een re
organisatie en de opleiders, die werken
voor de plaatselijke banken, werden onder
gebracht bij de eenheden Particulieren, Be
drijven en Bedrijfsvoering. Ze kwamen dus
dicht bij de activiteiten en produktgroepen,
die nieuwe produkten ontwikkelen. Zo kan
er, als er een nieuw produkt wordt voorbe
reid, gelijktijdig worden gewerkt aan de bij
behorende opleiding.
Makelaar Een aantal banken koos sa
men voor een andere vorm. Zij stelden een
opleidingscoördinator aan, die zelf opleidin
gen organiseert en uitvoert. 'Hij kan ook op
treden als een makelaar tussen externe bu
reaus, die een opleiding kunnen verzorgen,
en banken die een opleiding geregeld willen
hebben', vertelt hoofd Bedrijfsopleidingen
Rabobank Nederland Walter Gerritsen van
der Hoop. De coördinator weet welke bu
reaus aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen
en kan afspraken maken met een bureau.
Vooral over de inhoud van een opleiding. Als
een extern bureau een cursus ontwikkelt,
treedt de opleidingscoördinator op als con
tactpersoon. Hij kan sturen tijdens de ont
wikkeling en achteraf de cursus evalueren.'
Besparing? 'Banken gaan ervan uit,
dat het aannemen van een eigen opleidings
coördinator per definitie geld bespaart',
meent Gerritsen van der Hoop. 'Of dat zo is,
kan ik niet beoordelen. Een ander argument
is, dat sommige banken graag rechtstreeks
controle over het opleidingspakket willen
hebben. Ze maken hun wensen kenbaar en
daar wordt direct op ingesprongen. Overi
gens veronderstelt dat enigszins, dat de
opleidingsbehoefte per bank of groep ban
ken zou verschillen. Ik denk niet dat dat al
tijd zo is. Iedere bank verkoopt dezelfde pro
dukten en heeft dus dezelfde soort opleidin
gen nodig.'
Den Haag Gerrie Kouwenhoven ver
zorgt opleidingen voor de vijftien banken uit
de kring Den Haag en zes andere banken.
'Een aantal banken begon hier ruim tien
jaar geleden met samenwerking op oplei-
dingsgebied. Deels omdat men ontevreden
was met het aanbod van Rabobank Neder
land en deels omdat men snel wilde kunnen
inspringen op de plaatselijke actualiteit en
behoefte. Bovendien schoten opleidingen
er vaak bij in. Door het samen met andere
banken te doen, kwam het er wél van. De in
houd van de trainingen verzorgen we met
Opleiden: inspelen op de behoeften van de banken
een extern bureau. De logistiek, zaken als
uitnodigingen en lokaties verzorgen, doen
wij zelf. Als we een opleiding van Rabobank
Nederland willen doen, dan vormen we een
groep en vragen op een voor ons geschikte
datum om een docent.'
Studiegids Het opleidingsaanbod in
de Studiegids van Rabobank Nederland is
voor een groot deel toegespitst op Rabo-
bankprodukten. Gerritsen van der Hoop:
'Die opleidingen worden vanuit de produkt
groepen van Rabobank Nederland verzorgd.
Ik vind dat je die opleidingen intern moet
verzorgen. Het zou een slechte zaak zijn als
commerciële bureaus dat zouden doen. An
derzijds zou het niet goed zijn, als Rabo
bank Nederland per se opleidingen zou wil
len verzorgen, die je overal kunt inkopen.
Een sprekerstraining of algemene verkoop
technieken bijvoorbeeld. Daar ligt een be
langrijke taak voor de opleidingscoördina
tor. Dat is aanzienlijk beter dan dat individu
ele banken zelf op zoek gaan, zonder de op-
leidingsmarkt te kennen.'
Rotterdam Dirk Ravenhorst is als full
time opleidingscoördinator in dienst van vijf
tien banken in de regio Rotterdam. 'We ma
ken voor tien procent
gebruik van opleidingen
van Rabobank Neder
land, de rest verzorgen
we zelf. Het betreft vaak
langlopende trajecten
en geen korte opleidin
gen. Ik geef zelf trainin
gen, maar vaak gebeurt
dat door bankmensen,
die een docententrai
ning hebben gevolgd.
Voordeel daarvan is,
dat de opleiding wordt
gegeven door mensen
uit de dagelijkse prak
tijk.'
Verantwoordelijk 'Bin
nen het personeelsont
wikkelingsbeleid van on
ze organisatie is de manager primair verant
woordelijk voor de opleiding van zijn mede
werkers', meldt Gerritsen van der Hoop. 'Hij
kan dat niet overdragen aan een opleidings
coördinator. Wel kan die, nadat in overleg
tussen manager en medewerker in de be-
oordelings- en functioneringsgesprekken
een opleidingsplan is opgesteld, meeden
ken over de invulling daarvan. Maar de ma
nager blijft de eindverantwoordelijke. Overi
gens hebben we voor vragen over wat de
meest geschikte opleiding op een bepaald
terrein is ook een centrale faciliteit. Cicero
in Eindhoven is de algemene vraagbaak
over opleidingen, waar iedereen terecht
kan.'
Brabant De Rabobanken Volkel, Boe
kei, Zeeland, Venhorst, Heesch en Uden
hebben al enige tijd een samenwerkingsver
band op het gebied van opleidingen. 'We
hebben werkgroepen die zich in de verschil
lende opleidingsbehoeften verdiepen', ver
telt Rob Veldhuizen, hoofd Particulieren bij
de Rabobank Uden en coördinator van het
opleidings-samenwerkingsverband. 'De sa
menwerking is ontstaan doordat we de
praktische aansluiting tussen het geleerde
en de praktijk van de eigen bank misten in
de bestaande opleidingen. Daar leggen we
nu de nadruk op.'
Afschuiven 'We proberen onze eigen
cultuur erin te leggen en combineren daarbij
theorie en praktijk', vervolgt Veldhuizen.
'Meestal zijn bij onze opleidingen een spe
cialist van één van de eigen banken en een
externe opleider aanwezig. We denken er
over om iemand aan te trekken, die zich full
time met opleidingen bezighoudt. Maar
daar zijn we nog niet uit. Opleiden blijft per
slot van rekening de verantwoording van het
management. We zijn bang, dat men zich
misschien achter zo'n coördinator zal gaan
verschuilen en de verantwoordelijkheid af
schuift.'
Maatwerk Voor sommige banken voor
ziet een opleidingscoördinator in een be
hoefte. Andere banken kunnen uit de voe
ten met het aanbod in de Studiegids van
Rabobank Nederland, contacten met Cicero
en zo nu en dan een extern bureau. Gerrit
sen van der Hoop: 'Over wat voor een bank
de beste strategie is, kan ik niet adviseren.
Opleiden vraagt om een stuk maatwerk, dat
iedere bank anders invult.'
'De inhoud van de opleidingen moet al
tijd passen bij het organisatiebeleid', vindt
Gerritsen van der Hoop. 'Stel dat men een
training wil voor managers over het voeren
van beoordelingsgesprekken. De principes
van de organisatie over personeelsbeleid
moeten daar dan in naar voren komen. En
niet alle coördinatoren moeten het wiel op
nieuw uitvinden. Als in verschillende delen
van het land dezelfde cursussen worden be
dacht en opgezet, is dat geldverspilling.
Goede onderlinge afstemming tussen de
verschillende opleidingscoördinatoren is
daarom noodzakelijk. Het is een éénmans-
post en dat is heel kwetsbaar.' Ravenhorst:
'We komen regelmatig met vier coördinato
ren bij elkaar en dat is echt heel zinvol.'