Rabo band Nummer 6/25 maart 1992 Service-eenheden Adviezen Service-eenheid Bedrijven Momenteel zijn er verschillende concepten voor de inrichting van de bankhal voorhanden. Dit is er één van. ook in de rij moet staan, en het duurt te lang, dan loopje op een gegeven moment weg.' Kopje koffie 'Een cliëntenservice kan de oplossing bieden', zegt Meijer. 'De cliënt kan daar in eerste instantie terecht en wordt er vriendelijk ontvangen. Het kan zijn dat er op dat moment geen adviseur beschikbaar is. Dan kan hij met een kopje koffie even wachten of een afspraak maken voor een ge sprek op een ander moment. Tijdens het wachten kan de klant alvast informatie bekij ken of met een computer zich wat verdiepen in de mogelijkheden die de bank biedt.' Adviesdeel Naast de balies voor snel le diensten ziet Meijer een adviesbalie voor de standaardprodukten en reizen. Anders ligt het voor de andere, wat ingewikkelder produkten. 'De specialisten zullen in de toe komst, denk ik, gewoon een eigen kamer hebben. Nu gaan ze toch altijd een spreek kamer in. Zo'n adviseur zit dan aan zijn ei gen bureau en heeft alles bij de hand. Voor bedrijven zul je ook een dergelijke situatie aantreffen. Overigens zal er ook een aparte balie voor snelle handelingen moeten zijn waar de ondernemer terecht kan. Ook daar moet hij het gevoel krijgen dat hij de goede bank heeft gekozen.' Adviesbureau Om de problematiek van de bankhal goed aan te kunnen pakken is ge- Hef interieur van V&D in Amstelveen is door Keja/Donia ontwikkeld. zocht naar adviseurs, die de uitgangspunten goed kunnen vertalen naar de praktijk. Meijer: 'We hebben een bureau geselecteerd samen met Scan. Adviesbureau Scan is het zelfde bureau dat ook is ingeschakeld bij het zoeken naar een reclamebureau. Allerlei dis ciplines van Rabobank Nederland zijn bij de selectie betrokken geweest. Na een uitge breide evaluatie bleven er twee bureaus over, een Engels bureau en een Nederlands bureau. We hebben uiteindelijk voor het Ne derlandse bureau Keja/Donia gekozen.' Vroom en Dreesmann Wat is Keja/Do nia voor een bureau? 'Het ontwikkelt huis stijlen voor bedrijven en organisaties. Ze ma ken verpakkingen en ze verzorgen winkelin terieurs', licht Meijer toe. 'Het bureau ver zorgde bijvoorbeeld de nieuwe inrichting van de vestigingen van Vroom en Dreesmann in Zeist en Amstelveen, de huisstijl van de 'Het Station'-restaurants, PTT Telecom, Peek Cloppenburg en de winkels van ClOOO.' Design Architecten worden meestal in geschakeld bij het realiseren van nieuwe bankkantoren. Die architecten hebben over het algemeen een opleiding om een gebouw te kunnen maken. Maar het gaat om meer dan architectuur. Meijer: 'Keja/Donia heeft marketingmensen, die weten hoe je een pro- dukt over de toonbank moet krijgen. Daar naast hebben ze ontwerpers in huis die het creatieve stuk kunnen invullen. Dat samen noemen ze zelf strategy by design. Daarmee bedoelen ze, dat je design kunt gebruiken om je verkooppolitiek waar te maken.' Warenhuis Meijer is onder de indruk van het werk dat Keja/Donia voor V&D heeft gedaan: 'In Amstelveen vind je het nieuwe gezicht van V&D. Het ademt een heel andere sfeer, dan je gewend bent van het waren huis. De meeste grote warenhuizen hebben brede, rechte paden van de ingang naar de roltrappen. In Amstelveen is het anders. Daar kom je binnen en hebben ze paden in de vorm van diagonalen gemaakt. Je kijkt dan anders de winkel in en je hebt altijd over zicht. Daar tussenin zijn er eilanden van rust. De paden zijn niet alleen op de vloer maar ook op het plafond aangebracht. Ook als het druk is weetje waarje naartoe gaat.' Meer omzet 'De herenmode vind je in warenhuizen altijd op de begane grond. Inter nationaal vinden deskundigen dat heren niet bereid zijn naar boven te komen. Keja/Donia heeft bij V&D de mannenwereld gecreëerd. Ze hebben geadviseerd een hele etage met mannenkleding, maar ook met audio-visuele apparatuur en gereedschap, in te richten. Al les wat een man interesseert staat op één vloer. De omzet is voor die produkten fors ge stegen. Hetzelfde is ook gebeurd met artike len voor vrouwen en voor kinderen.' Geen verschil De Rabobankorganisa- tie wil zich in de toekomst meer onderschei den van de andere banken. Daarop zou, vol gens Meijer, de sfeer in de banken moeten aansluiten. 'De afgelopen twee maanden hebben we met de mensen van Keja/Donia zo'n twintig banken in het hele land bezocht en dat viel eigenlijk wel tegen. Je ziet het verschil niet tussen een balie waarje hon derd gulden op je rekening kunt storten of waarje een hypotheek kunt halen. Het zijn allemaal dezelfde loketten.' Voorbeeldbank 'We hebben nu de oriëntatiefase achter de rug', stelt Meijer vast, 'en nu gaat het bureau ons adviseren over wat we moeten doen om het juiste ka rakter aan de bankhal te kunnen geven. We beginnen met concepten over het neerzet ten van bepaalde produkten in de bank. En over de plaats van apparaten. Vervolgens gaan we kijken naar de sfeer die de bankhal moet uitstralen. Dat globale idee gaan we PTT Telecom ontvangt haar bedrijfsrelaties in een omgeving die is ontworpen door Keja/Donia. uitwerken in een voorbeeldbank. Dat doen we op een plaats waar de plaatselijke ban ken het zelf eens kunnen bekijken.' Een beetje trots 'Wij verwachten dat de bankhal in de komende jaren iets zal toe voegen aan het bankieren bij de Rabobank', concludeert Meijer. 'De klant moet op een feestje trots kunnen zeggen - en nu overdrijf ik misschien iets - 'Ik ben bij de Rabobank.' Maar dat gevoel moet er in ieder geval een beetje zijn. Nu is het soms nog andersom.' De inrichting van de eigen bank wordt nog steeds heel nadrukkelijk in verband gebracht met de eigenheid van de plaatselijke bank. 'Het zou zo moeten zijn, dat iedere bank ele menten uit de nieuwe opzet wil overnemen. Zo goed moet het zijn. En eigenlijk zou de bankhal een onderdeel van de huisstijl moe ten worden. Dat hoeft niet voor de volle hon derd procent, maar als je met je ogen dicht een bank bent binnengestapt, dan moet je, als je je ogen weer opendoet, meteen weten datje bij een Rabobank bent.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 13