Bankhal speelt in de toekomst een steeds belangrijkere rol Rabo band 'Als je nu een Rabobank binnenkomt, dan zie je alleen aan het logo dat het een Rabobank is. Verder is er geen enkele herkenning. Met het communicatiebeleid willen we het merk Rabobank sterker ma ken en eenheid creëren. Dat willen we op de een of andere manier ook in de bankhal voor elkaar krijgen. Maar dat is niet eenvoudig.' Dat zegt Adri Meijer van de activiteit Distributie tijdens een gesprek over de toekomstige rol van de kantoren in het distributiebeleid. Onderdeel huisstijl Nummer 6/25 maart 1992 holpen', vervolgt Meijer. 'Als je kijkt naar makelaars, reisbureaus en hypotheekwin kels, dan vind je daar vaak een receptie en een wachtruimte. Je kunt er documentatie materiaal inzien en vervolgens word je naar een keurig nette plek geleid, waar mensen met computers en alle mogelijke andere hulpmiddelen je van dienst zijn. Als ik bij de bank kom voor een hypotheek, dan wil ik op een bepaald niveau worden geholpen. Komt een bedrijfscliënt naar de bank, die iets over Telebankieren wil weten, dan geef je niet een folder mee, dan demonstreer je het produkt. Dat alles vraagt om een andere aanpak van de bankhal.' Zones Enkele jaren geleden is er een bankhal-concept ontwikkeld, dat is geba seerd op tijdzones. De vierentwintig-uurzone met de geldautomaat en in de toekomst misschien nog een mutatieprinter. 'We bekij ken nu of het mogelijk is ook de spaarreke ningen via de geldautomaat toegankelijk te maken', meldt Meijer. 'Misschien dat er ook nog een mogelijkheid komt om geld te stor ten. De twaalf-uurzone is eigenlijk het over gangsgebied van transacties naar adviester- minals. Twaalf uur per dag kan de klant daar zelf bijvoorbeeld een hypotheek uitrekenen op een adviescomputer. Dat betekent datje na sluitingstijd nog een aantal uren terecht kunt bij adviesapparaten. Ook op zaterdag morgen kun je dan voor reizen, persoonlijke leningen en dat soort zaken bij de bank te recht. Tenslotte is er de acht-uurzone. Daar vind je de persoonlijke advisering.' Concentratie In de toekomst zal vol gens Meijer de kwaliteit worden geconcen treerd op de grotere kantoren en de hoofdkan toren. 'De bijkantoren zullen een dusdanige omvang krijgen, datje overal over standaard- produkten goed kunt worden geadviseerd. Dat betekent concentratie van het kantoren net als het gaat om de advisering. Voor het geld moetje dicht bij de mensen blijven. Uit eindelijk zullen we wat minder vestigingen overhouden dan we nu hebben. Wellicht zijn er daarvan een paar honderd grotendeels on bemand en staan er alleen apparaten.' Thuis voelen 'Het gevolg van al die ontwikkelingen is, dat de grotere kantoren voor de klant zo aantrekkelijk moeten zijn, dat hij de moeite wil nemen er naar toe te gaan als hij advies nodig heeft. Hij moet daar een omgeving aantreffen waar hij zich thuisvoelt. Hij moet een bevestiging krijgen dat hij een goede bank heeft gekozen. Dan is de afstand geen probleem meer. Vanuit de bijkantoren kunnen we dan veel actiever de markt bewerken. Met telefoonacties en direct mail, want bij een geldautomaat kun je niets meegeven. Door de cliënt regelma tig een mailing over een bepaald produkt te sturen en eens telefonisch te benaderen, blijf je als bank toch dichtbij.' Bankhal De bankhal speelt een steeds belangrijkere rol in de distributie van bank diensten. Meijer: 'Bij het gedeelte voor kas handelingen moet je snel en efficiënt trans acties kunnen doen. Daar moeten de wacht tijden kort zijn. In de rest van de bank kom je voor het kopen van produkten. Dat duurt ge woon wat langer. Voor het openen van een spaarrekening of het afsluiten van een lening is meestal wat meer tijd nodig. Als je daar De inrichting van een bankhal is vaak afgestemd op de persoonlijke voor keur van de directie of het bestuur. 'Als je vroeger bij de directeur binnen was geweest, dan wist je hoe hij zijn bankhal in gericht wilde hebben', weet Meijer uit erva ring. 'Ik denk niet, dat de cliënten in het oosten van het land een ander idee hebben over een bankhal dan in de Randstad. Waar we naartoe willen is een inrichting, die met bepaalde elementen duidelijk maakt, datje bij een Rabobank bent.' Herkenbaar Mensen zoeken naar een stuk herkenbaarheid. Meijer: 'Omdat je lan delijk via de media met klanten communi ceert, moet dat op de een of andere manier worden teruggevonden in de bankhal. Waar om zouden de winkels van de Hema, Blok ker of V&D overal hetzelfde zijn, terwijl de klant alleen maar in die ene Blokker komt komst. 'Toen hebben we besloten professio nals voor advies binnen te halen. Dat is ge beurd en het is ons goed bevallen', zegt Meijer. 'We werden geconfronteerd met ideeën waar we zelf niet op zouden zijn gekomen.' Voorsprong De Rabobank loopt ach ter op de andere banken als het gaat om de inrichting van de kantoren? Meijer: 'Nee, we hebben als Rabobank met onze kantoren steeds een voorsprong gehad op de concur renten. De plaatselijke banken zijn namelijk doorlopend op zoek naar iets nieuws. Wij waren eigenlijk de eerste bank, die de ba lies opengooide en met servicegroepen ging werken. De snelkas was ook een uitvin ding van de Rabobanken. Iedere keer zie je dat de andere banken ons nadoen.' Gelijke aanpak Als de banken steeds weer innoveren, waarom moet er dan zo na drukkelijk naar de inrichting van de bankhal worden gekeken? 'Kijk je naar de bankhal van welke bank dan ook, dan blijkt dat het er allemaal hetzelfde uitziet. Of be ter gezegd, het nodigt niet meer uit omdat het vaak een transactiehal is geworden. Vlot naar binnen, snel je geld ha len en vlug weer naar buiten. En dat terwijl je juist probeert meer pro dukten te verkopen. Je moet eigenlijk als een winkel gaan werken. Daar zijn we vorig jaar over na gaan denken.' Hoogwaardiger Meij er geeft aan waarom het echt noodzakelijk is de bankhal eens grondig onder de loep te nemen: 'Er is de laatste jaren veel veranderd. De gea's houden veel mensen buiten de deur. Bij de DirectService in Tilburg en Den Bosch worden al reisverzekeringen verkocht via een automaat. Ook andere mogelijkheden met automaten komen beschikbaar. Daar door kunnen de medewerkers hoogwaardi gere produkten verkopen. De eenvoudige transacties verdwijnen aan de balie en uit de spreekkamer. Het wordt dus wat minder druk in de bankhal.' Andere behoefte 'Maar mensen wil len ook op een andere manier worden ge- Het nieuwe gezicht van Peek Cloppenburg. Elk modesegment heeft een eigen afdeling. en nooit in een andere. Toch zijn alle vesti gingen van die bedrijven overal op dezelfde manier uitgevoerd. Dat heeft niet te maken met het feit, dat het op die manier allemaal goedkoper is, maar het gaat vooral om het bevorderen van de verkoop, en dat bereik je dooreen stuk herkenbaarheid. Dat zie je bij alle landelijke winkelbedrijven en banken.' Direct Service Twee jaar geleden werd de proef met DirectService bij de Raboban ken Den Bosch en Tilburg voorbereid. Op dat moment moest er ook worden nagedacht over de inrichting van de bankhal van de toe-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 12