Bibliotheek Documentatie geeft antwoord op vragen Rabo band Rabobank Nederland is overal anders Mensen die op hun tenen lopen. Bijna doodse stilte. Alleen fluis teren is toegestaan. Een stoffi ge omgeving? De werkelijkheid is anders. Kilo's papier, dat wel. In de vorm van boeken, kranten en tijdschriften. Die worden niet alleen bewaard, maar er wordt ook iets mee gedaan. Nummer 6/25 maart 1992 UCB, Regiokantoor, deelneming, ZL, BI, UM, buitenlandse vestiging: Rabobank Nederland kent vele gezichten. Raboband schenkt regelmatig aandacht aan één ervan. Deze keer Bibliotheek Documentatie. Overeem (I), De Vos en Van Dijk (r): 'We geven met alle plezier een rondleiding. Veel werk 'Er zit veel werk en tijd in het documenteren', vertelt Lieneke van Dijk, hoofd Documentatie. 'We maken selecties uit en beschrijvingen van boeken, kranten en tijdschriften. Dat is onze produktie. Ook het maken van de rubriek 'Uit de media' op de achterpagina van Raboband hoort daarbij. Het is niet zo, dat we alleen dingen bewaren en er verder niets mee doen. We zorgen voor actuele informatie.' Medewerkers die de knipselkrant 'Berichten uit de pers' maken, beginnen om zeven uur 's morgens. Zeven kranten worden doorgenomen, een cursus snellezen in de praktijk. De selectie uit het nieuws ligt om tien uur in de postbakjes bij Rabobank Nederland. Elektronisch 'We streven ernaar de gi gantische hoeveelheid informatie die op ons afkomt elektronisch beschikbaar te stellen', aldus De Vos. 'Onze bibiiotheekvestigingen hebben een databank van boeken en artike len, waarin je onder andere kunt zoeken op trefwoord. Afdelingen van Rabobank Neder land kunnen een abonnement nemen. Op de werkplek raadpleegt men dan de databank en per computer kunnen zelfs artikelen en boeken bij ons worden aangevraagd. Het is niet ondenkbaar dat, na de implementatie Elke dag wordt het actuele krantenieuws in gevoerd in MIRA. Bibliotheek Documentatie, on derdeel van de Stafgroep Econo misch Onderzoek, heeft drie loka- ties: Utrecht, Eindhoven en Zeist. De drie plaatsen hebben alle een bibliotheekfunc tie. Zeist heeft zich daarnaast gespeciali seerd in documentatie op informaticage- bied. Utrecht heeft, naast de centrale docu mentatie, nog andere taken. Intermediair Mensen lopen in en uit en stellen vragen aan de informatiebalie. Wat doet Bibliotheek Documentatie? Piet de Vos, hoofd van de eenheid, antwoordt: 'Po pulair gezegd kun je stellen dat we te maken hebben met vragen, uitlenen en bezoeken. We zijn een intermediair tussen informatie vragers van Rabobank Nederland en plaatse lijke Rabobanken en beschikbare informa tie.' Tussen Bibliotheek Documentatie en collega's van de Stafgroep Economisch On derzoek bestaat een wisselwerking. 'De eco nomen zijn vaak als eersten op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen', meldt De Vos. 'Omdat we regelmatig overleg plegen, weten wij ook wat er speelt.' De werkzaamheden voor afdelingen van Rabobank Nederland ne men een belangrijk deel van de tijd in beslag. Centraal wordt onder meer literatuur aange schaft en gezorgd voor knipselkranten en de circulatie van tijdschriften. Nog meer De Vos: 'Voor de plaatselij ke banken verzorgen we ook knipselkran ten. Resumé, dat dagelijks uitkomt, en de wekelijkse brancheberichten HID en Agra risch. We voorzien MIRA elke dag van actu eel krantenieuws en we houden historische valutakoersen van de afgelopen tien jaar bij. Banken krijgen veel vragen van bedrijfs- relaties over oude koersen.' Voorheen ging de historische koersinformatie telefonisch. Deze MIRA-toepassing bespaart veel tijd. De Vos vervolgt: 'Plaatselijke banken kun nen ook boeken lenen. Verder beantwoor den wij specifieke vragen. Meer en meer is er behoefte aan informatie over regionale ontwikkelingen. Schiphol, of de Rotterdam se haven bijvoorbeeld.' 20.000 boeken, met de nadruk op bancaire onderwerpen. van LAURA, deze mogelijkheid er ook komt voor plaatselijke banken. Maar dat zal nog wel een paar jaar duren. De be doeling is uiteindelijk dat we van een breng- naar een haalfunctie gaan.' Bibliotheek 'Ik noem mezelf manusje van alles', zegt Jopie Overeem, eerste mede werker bibliotheek. 'Naast het uitlenen, doen we ook de centrale aanschaf van literatuur. Daar horen contacten bij met andere bedrijfs bibliotheken in Nederland. Dan zijn er abon nementen op achthonderd tijdschriften. De meeste laten we circuleren. Het gevolg van alles is een omvangrijke financiële admini stratie, die ook moet worden gedaan.' De medewerkers van Bibliotheek Documenta tie hebben niet allemaal een vakgerichte op leiding gedaan. Een aantal heeft een admini stratieve achtergrond. Bij toerbeurt vervullen ze twee uur lang de zogenaamde leeszaal functie. Van achter de informatiebalie beant woorden ze alle voorkomende vragen. Collectie Overeem: 'We hebben in to taal 20.000 boeken. De nadruk ligt op ban caire onderwerpen, maar we hebben ook veel op informaticagebied. Naar algemene naslagwerken, zoals woordenboeken en en cyclopedieën, is dagelijks vraag.' De Vos ver volgt: 'We zijn trots op onze collectie boeken over het coöperatiewezen. We vinden dat we het een beetje verplicht zijn aan onze achter grond. Als één van de weinige bedrijfsbiblio theken in Nederland hebben we ons erop toegelegd.' De bibliotheek bestelt niet al leen op aanvraag boeken en tijdschriften. Elke vier weken vindt een interne boekbe spreking plaats. Nieuw uitgekomen boeken komen aan de orde. Als een boek nuttig is voor de organisatie, wordt het besteld. Bibliotheek Documentatie wil meer bekendheid. Daarom is vorig jaar een PR- plan opgesteld. Van Dijk: 'We geven met alle plezier een rondleiding. We hebben meer mogelijkheden dan algemeen wordt aangenomen.' De Vos: 'We willen voorko men dat iemand zegt: Als ik dat eerder had geweten Bibliotheek Documentatie lokaties UC-B 143/EN-B 10/ZL-G 105 16 medewerkers 60 vragen per dag 14.000 bezoekers per jaar 3.000 uitleningen per jaar 1.500 bestellingen per jaar.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 11