Kano band 'Het coöperatieve resultaat stemt tot tevredenheid' Nummer 5/9 maart 1992 vinden in het elektronisch betalingsverkeer. Op een termijn van vier, vijfjaar zal dat leiden tot een aanzienlijke verschuiving van de wijze waarop betalingen plaatsvinden. De struc tuur van het betalingsverkeer zal zeer sterk veranderen. Wij willen een efficiënt gebruik van het betalingsverkeer stimuleren met een tariefsysteem. Die ontwikkeling zal leiden tot druk op de werkgelegenheid.' Economie bepalend 'De mate waarin de totale werkgelegenheid bij onze bank zal afnemen, hangt onder andere af van de ont wikkeling van de economie', stelt Wijffels. 'Als de economie over een paar jaar weer zou gaan groeien met drie, vier procent, dan ziet het plaatje er heel anders uit dan wanneer we nu een aantal jaren zouden krijgen met een veel gematigder groei. Een ander punt, waarvan we heel afhankelijk zijn, is onze re- latieve positie. Zien wij kans om commer cieel het laken steeds wat verder onze kant op te trekken, dan levert dat natuurlijk werk gelegenheid op. Maar daar zeg ik dan wel bij, dat het laatste sterk afhangt van de mate waarin wij de efficiency bij onze bank kunnen verhogen.' Ongemakkelijker De werkgelegenheids situatie bij de Rabobankorganisatie wordt, zoals Wijffels dat formuleert, 'wat onge makkelijker'. 'Niet omdat ik de totale werk gelegenheid zeer snel zie teruglopen, dat niet. Wel door de kwaliteitsverschuiving en omdat de aard van het werk van de oude en nieuwe functies zover uit elkaar ligt. Dat maakt het oplossen van de problemen moei lijker. We moeten echter niet uit het oog ver liezen, dat we te maken hebben met natuur lijk verloop. Dat is tamelijk omvangrijk en be draagt zo'n 2.500 a 3.000 mensen per jaar. Daarin kun je veel van die verschuivingen in functies opvangen. Wel zal er wat meer be reidheid moeten zijn om nieuwe dingen te le ren en op andere plekken te gaan werken. Dat geldt ook voor mensen bij plaatselijke banken.' Plaatselijke banken Wijffels verwacht dat het aantal medewerkers bij de plaatselij ke banken enigszins zal afnemen. 'Vorig jaar is het aantal medewerkers in de organisatie nog flink gegroeid. Dat zit met name bij de plaatselijke banken. Mijn verwachting is, dat de groei ook daar nu zal ophouden. Een even tuele teruggang zal heel geleidelijk gaan. Administratief-uitvoerend werk zal afnemen. Banen die erbij komen, zijn bijvoorbeeld die van relatiebeheerders. Het gaat dan om men sen met heel andere vaardigheden. Je moet dus toch verwachten, dat er individuele ge vallen zullen zijn, waarin echt de vraag moet worden gesteld of er op termijn nog wel pas send werk is.' Provisie-opbrengst Terug naar de re sultaten van vorig jaar. De stijging van de pro visie-opbrengst. Wijffels: 'Over een wat lan gere periode gezien, hebben we een deel van de afname van de rentemarge kunnen com penseren door een toename van de provisie marge. Dat is inmiddels opgelopen tot 0,6 procent van het balanstotaal. Vooral de invoering van TGT heeft het afgelopen jaar gezorgd voor aanmerkelijk hogere provisie-in komsten dan het jaar ervoor. Alles bij elkaar zijn de provisie-inkomsten met zo'n 15 pro centgestegen. Dat zit 'm helemaal in het be talingsverkeer.' Betalingsverkeer Er is veel te doen geweest rond het betalingsverkeer particulie ren. Wijffels: 'Het is eerder een emotioneel onderwerp, dan iets dat je rationeel met de klanten kunt bespreken. Dat blijkt in de prak tijk. Men is kennelijk bereid om zonder slag of stoot afstand te doen van de rentevergoe ding op de betaalrekening. Maar men is niet bereid om hetzelfde bedrag te betalen in de vorm van kosten. Dat is niet rationeel. Of je die vijfentwintig gulden nu kwijt raakt door ze niet aan rente te ontvangen of je raakt ze kwijt als bedrag voor het hebben van de be taalfaciliteit, dat maakt rekenkundig niets uit. Die emotionele reacties zijn zodanig over heersend, dat we toch overwegen wat veran deringen in het pakket aan te brengen. In de komende weken zullen we de knopen defini tief moeten doorhakken.' Pad met doornen Wijffels denkt dat op langere termijn een systeem, waarbij de klant belang heeft bij het bewust kiezen van minder kostbare betaalvormen, het meeste toekomstvast is. 'De klant en de bank zijn be ter uit met meer efficiënte betalingen. Dat kan worden gekoppeld aan een behoorlijke rente voor de saldi op die rekeningen. Maar we hebben nu te maken met reacties van klanten en je hebt te maken met concurren tie. Op dat terrein zullen we onze weg verder moeten zien te vinden. Het is een pad, dat niet zonder doornen is.' Buitenland Hoe gaat het met de bui tenland-activiteiten van de Rabobank? Wijf fels: 'Wij voeren een beleid van beheerste in ternationalisatie en doen geen grote acquisi ties in het buitenland. Wij proberen ook geen geforceerde groei in het buitenland na te streven. Geleidelijk aan proberen we een net werk op te bouwen dat zich in organische zin kan ontwikkelen. De inspanning die je daar voor moet leveren is groot. Zowel in termen van menskracht als van financiën. Als je het op die manier doet en je begint steeds zelf er gens een kantoor, dan teken je in voor een aantal jaren, waarin de aanloopkosten nog behoorlijk groot zijn. Gemiddeld duurt het tussen de drie en de vijf jaar voor zo'n kantoor rendabel is. Pas dan levert een kan toor een bijdrage aan het organisatieresul taat. Maar alles bij elkaar ontwikkelt het re sultaat in het buitenland zich naar tevreden heid.' Triple-A-rating Onlangs verloor een Zwitserse bank z'n triple-A-rating. Zal de Rabobank de laatste zijn met zo'n rating? Wijffels verwacht dat niet. 'De banken, met van alle grote instituten een triple-A-waarde- ring, zullen in de jaren negentig wel eens een uitstervend ras kunnen worden', zegt hij. 'Het zullen er nog minder zijn, niet omdat de individuele banken er slechter voor zouden komen te staan, maar omdat het hele bank wezen internationaal gesproken in steeds moeilijkere situaties terecht komt. Je ziet dat zelfs gebeuren in het bastion van het krachti ge bankwezen, in Zwitserland. Onze postie is in 1991 zodanig overeind gebleven, dat er geen enkele aanleiding is om wijzigingen in onze rating aan te brengen. Maar er wordt ook gekeken naar het verslechteren van de Triple-A-rating: 'Wij staan er nog steeds sterk voor en dat moeten we zo houden. Nederlandse economie. Wij zullen niet de laatste bank zijn met zo'n hoge rating. Dat zou best eens de Deutsche Bank kunnen zijn. Maar wij staan er nog steeds sterk voor en dat moeten we zo houden.' Andere distributiekanalen Terug naar Nederland. De drie grote banken hebben sa men zo'n 75 tot 80 procent van de markt in handen. 'Dan blijft er 20 procent over voor een heleboel kleintjes', stelt Wijffels vast. 'Dat zijn er alles bij elkaar meer dan honderd. Lokaal kan de concurrentie best eens hevig aanzetten, als een kleine bank plaatselijk een redelijk sterke positie heeft. Toch denk ik dat, vanuit de Rabobank gezien, de concur rentie komt van de grote financiële conglo meraten. Daarbij speelt de concurrentie zich niet alleen af tussen banken onderling, maar ook andere distributiekanalen voor financiële diensten zoals verzekeringsagenten zullen een rol gaan spelen.' 'De concurrentie tussen de grote banken wordt er één over de hele linie', voorspelt Wijffels. 'Op onderdelen wordt dat aangevuld met specifieke concurrentie op aantrekkelij ke produkten. Een instelling als Spaarbeleg bijvoorbeeld zal proberen aantrekkingskracht uit te oefenen op grote creditrelaties. Dat is één van de redenen, waarom onze rentemar ge de komende tijd zo onder druk komt te staan. We hoeven ons weinig illusies te ma ken over terugkeer naar tijden waarin de ren temarge weer wat beter wordt. Dat zit er naar mijn idee niet in. De tijd van het goedkope spaargeld loopt in heel snel tempo af en wij zullen onze hele bank moeten aanpassen aan die omstandigheden.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 9