Rabo band Uit de bank geklapt Iedere Rabobank een gea? Papierstroom groter of kleiner EG Informatiecentra Personeelsadvertenties niet altijd intern? Banktermen Voorziening Algemene Risico's (VAR) Nummer 5/9 maart 1992 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. 'Hebben alle Rabobanken een eigen gea?' 'Nee', zegt Wim Kremers van Bankpas Betaaldien sten. 'Op dit moment zijn er nog zo'n negentig Raboban ken zonder gea. De ver wachting is dat driekwart daarvan de komende jaren tot aanschaf zal overgaan. Ongeveer twintig tot vijfentwintig Raboban ken zullen uiteindelijk geen gea aanschaf fen. Niet omdat ze het niet zouden willen, maar omdat het gebruik niet rendabel is te maken. Het betreft dan kleine Rabobanken, typologie 1 of 2, die nogal afgelegen op het platteland zijn gevestigd in een gebied waar ook weinig mensen van buitenaf komen. Ze hebben zelf te weinig particuliere cliënten om de aanschaf van een gea te rechtvaardi gen. Naar verwachting zal ook zelden of nooit sprake zijn van gastgebruik. Vrijwel altijd is er een buurbank in een wat grotere plaats, die wél over een gea beschikt.' 'Banken die zelf geen gea hebben, verstrekken wel pas sen met pincode', vervolgt Kremers. 'Dus elke Rabobankcliënt kan in principe gebruik maken van onze geldautomaten. We hebben er, over het hele land verspreid, nu al 1.305. Daarbij zijn de 29 Olga's geteld. Een behoor lijk aantal banken heeft dus al meer dan één gea geïnstalleerd.' 'Rabobank Nederland was van plan de pa pierstroom naar de aangesloten banken in te perken. Uit de reeks nieuwe bladen, zo als Bank en Bedrijf en Bank en Particulier, die de laatste tijd verschijnen, blijkt het te gendeel. Hoe zit dat?' 'Vorigjaar is de hele interne communicatie van de orga nisatie doorgelicht', vertelt drs. Peter de Munck Mor tier van Communicatiebe leid en -onderzoek. 'Daaruit bleek dat er ruim 30 soor ten, voornamelijk schriftelij ke, informatiedragers de organisatie ingin gen. Van circulaires tot het blad InFormatie en van koerslijsten tot Resumé. Er is toen besloten om te streven naar compacte en doelgroepgerichte infor matie. We moeten ervoor zorgen, dat iedereen wordt voorzien van de juiste informatie. Te weinig is niet goed, maar teveel ook niet. Vandaar dat de interne communicatie nu is ge stroomlijnd naar doelgroepen. We hebben de bladen Bank en Particu lier, Bank en Bedrijf en Bank en Be drijfsvoering. Binnenkort verschijnt ook Bank en Bestuurder en in de loop van het jaar Bank en Manager. In aan- Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. vulling daarop zijn Bank in Beeld en Rabo band de algemene media voor iedereen. In die vakbladen en algemene media moet de hoofdmoot van de berichtgeving worden on dergebracht.' Het blad InFormatie wordt op geheven en het aantal circulaires is de laat ste jaren behoorlijk afgenomen. De Munck Mortier: 'En dat aantal zal nog verder terug lopen de komende tijd. Je moetje afvragen of alle informatie die we op papier naar de banken sturen wel nodig is. We kunnen het ook in elektronische vorm beschikbaar stel len. Nu al via Mira en straks via Laura bijvoor beeld. In plaats van het informatie brengen naar de banken, kunnen ze het straks zelf er gens halen.' 'Van een bedrijfsrelatie hoorde ik over een EG Informatiecentrum. Daar zouden onder nemers informatie kunnen krijgen over de Europese Gemeenschap en de interne Euro pese markt. Wat kan zo'n informatiecen trum en waar vind ik ze?' De interne Europese markt, zonder binnengrenzen, biedt ondernemers nieuwe kan sen. Om die kansen te kun nen benutten heeft de on dernemer goede informatie nodig. 'Daarvoor kan hij on der andere bij de plaatselij ke Rabobank te rade gaan', aldus Jan van der Horst van het Commercieel Adviesteam Buitenland. 'Bij het Informatiecentrum van het directoraat Buitenland zijn veel gege vens over de EG voorhanden, waarop de plaatselijke banken een beroep kunnen doen. Bijvoorbeeld over invoerbepalingen en voorwaarden voor vestigingen in andere EG- landen. Uiteraard zijn er allerlei onderwer pen, waarin andere instanties zijn gespecia liseerd. Bijvoorbeeld de Europese steun maatregelen voor bepaalde regio's en open bare aanbestedingen. Maar ook de juridi sche wet- en regelgeving of de wetenschap pelijke en technische onderzoeksprogram ma's van de EG. Om aan die informatiebe hoefte tegemoet te komen, heeft de Europe se Gemeenschap in de twaalf lidstaten zo genaamde EG Informatiecentra (EIC) opge richt. In Nederland zijn er momenteel acht. Die zijn meestal gevestigd bij bestaande or ganisaties voor het midden- en kleinbedrijf, zoals de Kamers van Koophandel. De mede werkers van deze informatiecentra weten snel relevante informatie voor een onderne mer te vinden. Ook zijn zij in staat de ambte lijke EG-taal om te zetten in duidelijke onder nemerstaai. De EIC's hebben een duidelijke toegevoegde waarde. Wij hebben ze dan ook uitgenodigd om aanwezig te zijn op informa tiemarkten tijdens evenementen, zoals de Buitenlandmanifestaties die op de Floriade zullen worden georganiseerd.' 'Ik zie vaak personeelsadvertenties van de Rabobank in kranten of tijdschriften, die niet intern zijn gepubliceerd. Hoe kan dat?' 'De procedure bij plaatselij ke Rabobanken is anders dan die bij Rabobank Neder land', zegt mr. Rinus van Woezik, hoofd Rabobank In terne Arbeidsmarkt RIA. 'De plaatselijke banken kunnen eerst in het bestand van Personeelsbemiddeling kijken naar geschik te kandidaten. Als die er niet zijn, is de vol gende stap een advertentie in het interne vacatureblad, Vacatures Rabobankorganisa- tie. Die kunnen we meerdere keren plaatsen. De eventuele derde stap is een externe ad vertentie, dus bijvoorbeeld in een krant. Deze gang van zaken is een advies. Sommi ge plaatselijke banken geven er de voorkeur aan personeelsadvertenties rechtstreeks ex tern te plaatsen.' Bij Rabobank Nederland zit het ingewikkelder in elkaar en is het advies niet vrijblijvend. Iemand die al binnen de ei gen eenheid werkt heeft voorrang. Daarna komt een kandidaat die bij Personeelsbemid deling staat ingeschreven in aanmerking. Van Woezik: 'Vervolgens mensen waarvan de baan is vervallen of die terugkomen uit een WAO-situatie. Dan een advertentie in Vacatu res Rabobankorganisatie. Tenslotte de exter ne werving.' 'We hebben ook nog advertenties van Rabobank Nederland voor functies met een opleidingstraject. Die komen rechtstreeks in krant of tijdschrift. De doelgroep bestaat dan voornamelijk uit net-afgestudeerde HBO-ers of aca demici en die vind je intern meestal niet', besluit Van Woezik. RIA streeft centrale melding van alle vacatures na. Dat is vaak goedkoper. Kosten voor externe werving kunnen worden uitgespaard als er een geschikte in terne kandidaat is. Ook bevordert het de uniformiteit. Vorm van voorziening bij banken voor het opvangen van ver liezen uit hoofde van bijvoorbeeld kredietverlening. De ban ken zijn niet verplicht de VAR afzonderlijk op hun balans te vermelden en nemen deze op onder de post crediteuren. Het deel van de VAR, waartegenover niet direct aanwijsbare risi co's staan, behoort tot de zogenaamde geheime reserve. Bron Nibe Banklexicon

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 6