Effecten is nu ook een basisprodukt D Rabo band IRIS, de joint venture van de Rabobank en de Robeco Groep, be staat ruim één jaar. Vorig jaar is veel aandacht besteed aan de in terne organisatie en aan de samenwerking met de Robeco Groep. Gerichte ondersteuning naar de plaatselijke banken begon in de tweede helft van het jaar goed op gang te komen. Er kwamen on der andere brochures, opleidingen en nieuwe research-bulletins. Naar een omzet van f 1 miljard Nummer 5/9 maart 1992 ditgelden aan de ontwikkeling van een nieuw produkt. Het is een combinatie van sparen, beleggen en verzekeringen. Verder wil IRIS het fiscale aspect van de effectenprodukten verder uitdiepen. Gedacht wordt aan een cliëntenbrochure over de fiscale kant. Ook komt er een PC-programma, het expert-sys teem, als opvolger van de Adviesmap Beleg gingsfondsen. Cliëntenbehoud Marktbewerkingsacti viteiten op het gebied van effecten zijn ook belangrijk voor het behoud van cliënten. Nefkens: 'Uit onderzoek blijkt, dat 60 pro cent van de Rabobankklanten die beleggen, dat niet bij hun eigen Rabobank doen. Ze e afzet in Robeco-fondsen via de Rabobank was in januari f 124 miljoen. Dat is zes keer die van ja nuari 1991', vertelt Emile in 't Zand, hoofd Marketing Planning Services van IRIS. 'In februari was dat rond de f 100 miljoen. Als we zo doorgaan, bereiken we eind 1992 de f 1 miljard. Dat zou een geweldig resultaat zijn. Die toename is een teken dat IRIS, en dus de samenwerking tussen de Rabobank en de Robeco Groep, niet meer in de stei gers staat. We denken ook dat het onder steunende materiaal dat er nu is, invloed heeft. Natuurlijk speelt mee, dat het met de fondsen beter gaat dan vorig jaar. Toen wa ren er problemen met Rodamco.' Basisprodukt De Centrale Kringverga dering ging in november akkoord met het voorstel om van effecten een basisprodukt te maken. Iedere plaatselijke bank zou dat moeten gaan voeren. De banken betalen voor ondersteuning f 6.500,- per jaar. In 't Zand: 'Dat bedrag is een bijdrage in de kos ten voor een aantal voorzieningen, waarvan de banken gebruik kunnen maken. Ze wor den niet per dienst doorbelast. Tot de voor zieningen behoren onder andere research- informatie, de Regionale Beleggingsadvies teams en het geven van inlichtingen door de Infolijn. Ook landelijke publiciteit is er een on derdeel van. Daarnaast betaalt de bank een opslag, die afhankelijk is van het belegd ver mogen.' Reacties IRIS kreeg veel reacties van In 't Zand: 'In elk werkgebied zijn voor de afzet van effecten volop mogelijkheden. banken over de kosten. Er was be grip voor het meebetalen aan de dienstverlening door alle banken. Maar banken die nauwelijks actief zijn in de effectendienstverlening, lieten weten er ook moeite mee te hebben. 'Ik kan me dat goed voor stellen', stelt In 't Zand. 'Het is veel geld. Maar, tegenover kosten staan baten. In elk werkgebied zijn op het gebied van effecten vol op mogelijkheden. Dat blijkt iede re keer weer bij marktbewerkings acties. Bovendien denk ik dat elke bank, ook de kleinere, nu met ef fecten kan beginnen. We hebben de basiscursus Beleggen, de Ad viesmap Beleggingsfondsen en onze dienst verlening.' Knelpunt Veel klachten waren er in het begin over de bereikbaarheid van de Infolijn. In 't Zand: 'Rond de jaarwisseling liepen de wachttijden weer op, door de enorm toegeno men activiteit. De record-wachttijd was drie kwartier. Dat is volstrekt onacceptabel. Door extra krachten hebben we die nu gelukkig kunnen terugbrengen tot ongeveer één mi nuut.' De Infolijn wordt ook ontlast door nieu we toepassingen in het Eftel-systeem. De posities van Rabobankcliënten met aandelen in Robecofondsen kunnen worden geraad pleegd. En het doorgeven van verkooporders is nu mogelijk. Voorheen ging dat voorname lijk via de Infolijn. Over enkele maanden kan een plaatselijke bank via Eftel ook wijzigin gen aanbrengen in rekeninggegevens en aankooporders doen. Provisie In 't Zand: 'Een ander knel punt was de provisiestructuur. We hadden eerst een plaatsingsvergoeding van 1 pro cent over de netto cash flow, het verschil tus sen aan- en verkoop in Robeco-fondsen, per bank. Dit betekende dat, als er méér verko pen dan aankopen werden gedaan, de bank niets verdiende. Sinds 1 december is de pro visie 0,5 procent over zowel aan- als ver koop. Dat is een beter systeem, omdat elke transactie werk en dus kosten met zich mee brengt.' Plannen Ingeborg Nefkens is, als me dewerker Marketing Planning Services van IRIS, ook verantwoordelijk voor marktbewer kingsactiviteiten. 'We zijn dit jaar veel van plan. De imago-campagne, de Rabobank als beleggersbank, is één van de belangrijkste activiteiten. De campagne begint waar schijnlijk nog dit voorjaar en zal het hele jaar gaan duren. Dan organiseren we op de Flo- riade twee seminars over beleggen. We moeten af van onze ondergeschikte positie op effectengebied.' IRIS werkt samen met de Robeco Groep en de produktgroep Cre- De wachttijd van de Infolijn is teruggebracht tot een minuut. gaan daarvoor naar de concurrent. Meestal zijn het heel rendabele cliënten, die ook een hypotheek en spaarrekeningen hebben. Het is dus jammer als je die kwijtraakt.' Van de P/E-cliënten heeft zelfs 75 procent het idee, datje niet bij de Rabobank moet zijn voor ef fectendiensten. 'Veel plaatselijke banken geven de voorkeur aan sparen, als het om middelenbehoud gaat. Over effecten be staan veel vooroordelen. Denk maar aan het gokelement. Dat hoeft echt niet. Met bijvoor beeld het Divirente Fund loop je weinig risi co', aldus Nefkens. Onduidelijkheid Vaak wordt IRIS ver ward met Robeco. In 't Zand stelt met na druk: 'We zitten fysiek in het gebouw van de Robeco Groep, maar we zijn heel nadrukke lijk ook een produktgroep van Rabobank Nederland. Daarom komen we in april met een actie naar de banken om de dienstverle ning van IRIS nog eens onder de aandacht te brengen.' Ook Safe, het magazine van de Robeco Groep voor cliënten, zorgt voor ondui delijkheid. 'Door advertenties van concurren ten en het rechtstreekse telefoonnummer van de Robeco Groep ontstaan er irritaties. We bekijken momenteel hoe we dat kunnen oplossen', zegt In 't Zand. 'Uitgangspunt van de benadering naar de klant is: de Rabobank voor effectendienst verlening', vindt Nefkens. In 'tZand vult haar aan: 'De bank is gewoon de supermarkt, die naast een huismerk nu ook een ander merk heeft. Het huismerk is Rabobank, met pro- dukten als vermogensbeheer, orderbemidde ling en het bewaren en beheren van effecten. Het andere merk zijn de beleggingsfondsen van de Robeco Groep.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 5