Rabobank en Banco Popular Espanol Secretaresse: een zelfstandige baan Kijk van Wijffels op resultaten '91 Deelnemersraad SPR ruim een jaar actief Bedrijvenmarkt centraal op AV Nominatie voor Rabocards Gezinskalender '93 kijkt over de gren zen: buitenlandse activiteiten centraal Centrale Kring praat over betalingsverkeer particulieren Intern communicatieblad voor de Rabobankorganisatie Om cliënten ook over de gren zen te bedienen heeft de Rabo bank eigen buitenlandse vesti gingen. Daarnaast wordt samen gewerkt met grote banken in ver schillende Europese landen. De strategische alliantie met de Spaanse Banco Popular Espanol is er één van. Pagina 3. Eén van de leukste banen binnen de Rabobankorganisatie. Dat vinden vier secretaressen van hun functie. Rond de tafel spraken zij met elkaar over de vele facetten van het secretares se-vak. Pagina 12. Op een aantal belangrijke on derdelen is 1991 voor de Rabo bank een succesvol jaar ge weest. Zeker op commercieel gebied. De groei van de kosten is echter een zorg. Hoofddirec tievoorzitter Wijffels geeft zijn re actie op de resultaten. Pagina 8. De deelnemersraad van het Pensioenfonds SPR behartigt inmiddels ruim een jaar de be langen van de deelnemers van het fonds. Wat is hun taak en welke resultaten boekten zij? Een gesprek met voorzitter Van den Ban en secretaris Ruiter. Pagina 10. kOMZÊTSTIJSINS BUITEfJLANbS/ BËTAulN6SveRK:ËER.i„ Nummer 5/9 maart 1992 Voor intern gebruik Op 11 juni wordt in Utrecht de Algemene Vergadering van de Rabobankorganisatie ge houden. Het thema van de ver gadering én van de informatie markt is de bedrijvenmarkt. Tijdens de vergadering zullen de hoofddirectieleden Burghouts en Schreve in woord en beeld la ten horen en zien wat de Rabo bank doet in de bedrijvenmarkt. Op de informatiemarkt, die tij dens de Algemene Vergadering en ook de volgende dag wordt gehouden, zal in zo'n 60 pro cent van de stands de bedrijven markt centraal staan. Daar wordt informatie gegeven over de ondersteuning die Rabobank Nederland de plaatselijke ban ken in de bedrijvenmarkt kan bieden. Dat loopt uiteen van op leidingen tot seminars en van persoonlijke ondersteuning tot geautomatiseerde systemen. Met fraaie foto's van mooie plekjes, gemaakt in twaalf lan den over de hele wereld, doorbreekt de Rabobank-gezinskalen- der van 1993 een trend. Tot nu speelden uitsluitend foto's ge maakt in Nederland een rol. Volgens Jan Olthuis, die al jarenlang verantwoordelijk is voor de creatieve aanpak van de kalender, heeft de verdere ontwikkeling van de buitenland-activiteiten tot deze stap geleid. Volgende maand zal de kalender aan de plaat selijke banken worden aangeboden. Bij die aanbieding wordt ook een première-exemplaar van de kalender meegestuurd. Vorige maand kregen de cards van de Rabobank een no minatie voor het beste ontwerp van een 'familie' van kaarten. Dat gebeurde tijdens de vijfde Internationale Bankcard Confe rence in het Duitse Frankfurt. De conferentie werd georgani seerd door Datacard Europe, een bedrijf dat wereldwijd plas tic cards produceert. Voor het eerst werden prijzen uitgereikt voor de beste cards. De Rabo bank kreeg een nominatie, om dat volgens Datacard Europe de ontwerpen van de verschillende cards uitstekend op elkaar zijn afgestemd. Winnaar voor de beste kaarten werd de Kansallis Osake Panki Bank of Finland. Ook kende Datacard Europa prij zen toe aan de Engelse Midland Bank en aan de Pamule Bank of Turkey. De voorgenomen maatrege len voor het particuliere beta lingsverkeer zijn onlangs op nieuw in de belangstelling ge komen. Via een uitgelekte brief van Rabobank Nederland aan de plaatselijke banken werd be kend, dat de hoofddirectie vooral de vaste vergoeding voor de be taalrekening in heroverweging heeft genomen. Vanwege de re acties uit de markt én om de concurrentiepositie van de Rabo bank niet aan te tasten, zal wor den voorgesteld de oorspronke lijke plannen aan te passen. Daarmee moet aan de kritiek te gemoet worden gekomen. De Consumentenbond heeft inmid dels positief gereageerd op de gedachte de vaste vergoeding te heroverwegen. De Centrale Kringvergadering, het parlement van de organisatie, zal op 18 maart over dit onderwerp spre ken en een advies uitbrengen. Vervolgens zal de raad van be heer besluiten over een aange past advies aan de plaatselijke banken. Tot dat moment zal de interne en externe communica tie worden beperkt. Daartoe is besloten omdat voortijdige publi citeit opnieuw zal kunnen leiden tot verwarring en onduidelijk heid. Daardoor kan de relatie tussen de cliënten en de Rabo bank worden geschaad. De plaatselijke banken zijn van de procedure op de hoogte gesteld.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 1