m Rabo band Uit de media M e Leasevisie over rijgedrag Pensioen memo 1992 Schildpad in de hoofdrol Voor tW voordeligst hypotheek ga je L. ».-,„-L^ naar de rechtstreeks naar Rabobank. Media-activiteiten naar Saatchi Geld lenen in NIBUD folder De premiedruk op extra loon, de zogenaamde margi nale druk, is voor alle loon trekkers samen gedaald van 60,5 procent in 1985 tot 54,5 procent in 1990. De la gere en de hoogste inkomens profiteerden het meest van het beleid van lagere sociale premies en de belastingher vorming Oort. De marginale druk voor belastingplichtigen met een nettoloon tussen 40.000 en 70.000 gulden ging nauwelijks omlaag. Dit blijkt uit een studie van het CBS. De aard van de kosten en de baten van het betalingsver keer vormen volgens minister Kok voor de banken inderdaad een argument om over te gaan tot het instellen van tarieven voor dat betalingsverkeer. Dat valt op te maken uit een brief van de minister aan de vaste commissie voor Financiën van de Tweede Kamer. Het aantal mensen met een werkloosheidsuitkering is in het vierde kwartaal van 1991 opnieuw gestegen en wel met 14.000, tot 565.000. Daarmee is de daling, die in de eerste helft van vorig jaar optrad, vrijwel geheel teniet gedaan, aldus cijfers van het CBS. Nederland heeft geen ach terstand op het gebied van elektronisch betalen. Aanwij zingen daarvoor bestaan niet. Dat zegt minister Andriessen van Economische Zaken op vragen van kamerleden. De voorstellen, die voorzit ter Delors van de Europese Commissie heeft gedaan om de EG-uitgaven de komende jaren fors te verhogen, kos ten de Nederlandse schatkist op jaarbasis f 1,7 miljard. Ambtelijke bronnen wijzen er op, dat meer geld voor econo mische en sociale samen hang, de prijs is die voor de Economische en Monetaire Unie moet worden betaald. Het marktaandeel van ons land op de wereldmarkt is ta nende. De oorzaak van de ver slechtering van de concurren tiepositie ligt niet aan de kos tenkant, maar veeleer in de te geringe toepassing van nieu we technieken en het vertalen van die technieken in produk- ten, die aantrekkelijk zijn voor steeds veeleisender klanten. Dit stellen twee onderzoekers van het TNO in het blad ESB. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie Deze week verschijnt het nieuwste nummer van Lease visie, het glossy magazine van De Lage Landen Translease. Thema van dit nummer is het rijgedrag in Nederland. In Leasevisie interviews met automobilisten, onderzoek naar verkeersovertredingen en wat de overheid eraan doet om auto- Nummer 5/9 maart 1992 mobilisten op te voeden. Het Nederlandse wegennet is niet meer in staat het verkeer ade quaat te verwerken, zegt hoog leraar Tilanus in een interview. Techniek komt aan bod in artike len over kreukelzones en over een antiblokkeersysteem voor middenklasse-auto's. Voorts in Leasevisie onder meer de nieu we VW Golf, de Volvo 850 en de Lancia Delta. Leasevisie wordt gezonden aan relaties van DLL Translease. Eind februari verscheen bij uitgeverij Kluwer voor de vijfde keer in successie het Pen sioenmemo. In de volledig geactualiseerde uitgave worden kort en zakelijk de wettelijke regelingen weer gegeven op het gebied van pen sioen, lijfrente en levensverze keringen, inclusief de Brede Herwaardering. Het Pensioen memo is mede samengesteld door mr.G. Dietvorst van Inter polis. Alle plaatselijke banken hebben inmiddels van Interpo lis een gratis exemplaar van het Pensioenmemo 1992 ont vangen. Meer exemplaren zijn verkrijgbaar in de boekhandel. Het boek kost f 25,-. Deze week verschijnt de eer ste advertentie van de nieuwe campagne voor woninghypothe ken, waarin een schildpad een ander onderkomen zoekt. De regionale bladen bijten de spits af, volgende week gevolgd door De Telegraaf en het Alge meen Dagblad. In de week van 21 maart kunnen de plaatselijke banken in de lokale dagbladen adverteren. Momenteel wordt druk gewerkt aan de bijbehoren de televisie-commercial, die half april voor het eerst zal worden uitgezonden. Ook daarin speelt de woningzoekende schildpad de hoofdrol. Naast de advisering over de reclamecampagne is reclame bureau Saatchi Saatchi nu ook verantwoordelijk voor de media-activiteiten van de Rabo bank. Dat wil zeggen voor de planning van het uitzenden van commercials en de plaatsing van advertenties. Saatchi zorgt voor het kopen van zendtijd en adverten tieruimte, sluit contracten af en verzorgt de orderadministra tie. Bed rijfsvoe""® Bank en Het aprilnummer van Bank en Bedrijfsvoering brengt onder andere: Bankhal Langzaam maar zeker moet een bankhal veranderen in een bankwinkel. Een ruimte voor de dagelijkse boodschap pen op financieel gebied. Draagbare PC's Krachtige, draagbare PC's zijn beschik baar. De plaatselijke bank kan ze gebruiken bij de commercië le ondersteuning naar de klant. Efficiency-Drive Een artikel over een proefproject bij een aantal plaatselijke banken. Bu reau McKinsey is ook betrok ken bij het project. De bedoe ling is dat verwerkingsproces sen doelmatiger verlopen. Minder bewaren De afdeling Administratieve Organisatie heeft nieuwe bewaaradviezen opgesteld. Met juridische rand voorwaarden en efficiency overwegingen is rekening ge houden. «ACriFvfR/^°''NO STAND VAN In de budgetreeks van het NIBUD is een folder versche nen, waarmee consumenten kunnen nagaan of de aflossing van een lening wel in het eigen budget past. Ook geeft de fol der informatie over de verschil lende kredietvormen. Het NIBUD brengt de folder uit omdat het aantal kredietvor men snel toeneemt. Steeds meer wordt door consumenten gebruik gemaakt van plastic geld, leasen of krediet gekop peld aan de betaalrekening. Ook de inwerkingtreding van de nieuwe Wet op het Consumen tenkrediet was reden om het onderwerp opnieuw onder de aandacht te brengen. De folder kost f 3,50 en kan worden be steld door dit bedrag over te maken op bankrekening num mer 3000.51.816. rUÜSJ In Bank en Particulier van maart onder meer: Studentenmarkt Het thema-ar tikel van dit nummer gaat over de bewerking van de studen tenmarkt. Benadrukt wordt, dat de doelgroep studenten van be lang is voor alle plaatselijke Rabobanken. Consumptief Krediet De actie Consumptief Krediet, bekend onder F2, is bij honderd banken geëvalueerd. De resultaten worden op een rijtje gezet. Seminars IRIS Op de Floriade organiseert IRIS twee semi nars over beleggen. Trans Go 25 Het reisassorti- ment van de Rabobank is uitge breid met Trans Go 25, een NS- produkt voor jongeren tussen 15 en 25. Zij kunnen geredu ceerde treinkaartjes kopen naar 120 bestemmingen in Eu ropa.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 16