Floriade grootste sponsor evenement van Rabobank Op 9 april opent Koningin Beatrix het grootste evenement, dat dit jaar in Nederland zal plaatsvinden: de Floriade. Gedurende 185 da gen zullen vele duizenden bezoekers uit binnen- en buitenland dit unieke evenement bezoeken. De organisatoren hopen zo'n tweeën eenhalf miljoen mensen te mogen verwelkomen. De Rabobank is als superhoofdsponsor nadrukkelijk aan de Floriade verbonden. Met de voorverkoop van toegangskaarten, seminars en andere ma nifestaties. Met een eigen ontvangstruimte en een geldautomaat. Een blik achter de schermen van wat bovendien de grootste spon soractiviteit uit de geschiedenis van de Rabobank is. Ontvangstcentrum Rabo Nummer 4/24 februari 1992 Nu begint het pas echt zichtbaar te worden. Letterlijk en figuurlijk schiet alles uit de grond. De contouren wa ren er wel, maar daar bleef het voor de opper vlakkige belangstellende voorlopig bij. Alleen de uitkijktoren steekt al een jaar lang hoog boven de grond uit. Maar de afgelopen maan den begint de Floriade in snel tempo echt vorm te krijgen. Grote paviljoens, kassen, een monorail... En natuurlijk alles wat groeit en bloeit. De Floriade maakt zich op voor de opening over anderhalve maand. Op 10 april om precies te zijn gaan de poorten voor het publiek open. Hoofdsponsor De Rabobank heeft zich gepresenteerd als één van de hoofdspon sors van wat de organisatoren hebben ge doopt tot 'wereldwondertuin'. Waarom heeft de Rabobank zich zo nadrukkelijk met dit evenement verbonden? 'De belangrijkste overweging om een sponsorovereenkomst met de Floriade aan te gaan, is onze verbon denheid met de tuinbouwsector', meldt drs. Odette Moeskops, hoofd Marketing Public Relations. 'Die verbondenheid is ervan ouds her. Het ligt dus voor de hand dat, als de tuin bouwsector zich door middel van de Floriade gaat profileren, de Rabobank daarbij is. Daarom zeiden we ook als eerste hoofdspon sor 'ja' tegen de Floriade.' Elf hoofdsponsors Naast de Rabobank zijn er nog tien andere hoofdsponsors. Het zijn allemaal bedrijven met klinkende namen zoals KLM, PTT Nederland, DAFen Sony. Dor- De uitkijktoren op de Floriade is nu Rabobanktoren. Niet alle gebouwen op de Floriade zijn toegankelijk voor het grote publiek. Het han delscentrum is uitsluitend bestemd voor za kelijke doeleinden, zoals het ontvangen van relaties. In dat handelscentrum heeft Rabo bank Nederland een eigen ontvangstcen trum. Dat is speciaal bestemd voor plaatse lijke banken, die met cliënten naar de Floria de komen en daar bovendien een mini-se minar willen organiseren. Voor vermogende relaties zijn er twee seminars beschikbaar over beleggen. Ze worden verzorgd in samenwerking met IRIS. Voor agrarische re laties is er een seminar over het automati seren van de administratie met Ricardo en Telebankieren. Vanaf juni is er bovendien een standaardseminar beschikbaar over de Europese dienstverlening van de Rabo bank. rith Zijdeveld, projectleider van alle Floriade- activiteiten bij de Rabobank: 'De Rabobank- organisatie is als sponsor heel sterk verte genwoordigd op deze wereldtuinbouwten toonstelling. Naast de Rabobank zelf zijn ook De Lage Landen en Interpolis een sponsor overeenkomst met de Floriade aangegaan. Naast de elf hoofdsponsors zijn er nog gewo ne sponsors en is er een groot aantal sub sponsors.' Teveel sponsors? Waarom zijn er zoveel sponsors bij de Floriade betrokken? Gaat dat nietten koste van de herkenbaarheid? En kun je je als bedrijf wel optimaal profileren? Spon sor-deskundige Moeskops: 'Dat is bij hele grote projecten zoals de Floriade tegenwoor dig zeer gebruikelijk. Bij evenementen als Sail en de Olympische Spelen zie je dat ook. Het zijn enorme projecten, die zulke grote bedra gen vergen, dat er wel zoveel sponsors bij no dig zijn. Dat betekent dus, datje niet exclusief bent. Dat is één kant van het verhaal. De an dere kant is, datje tegenwoordig als sponsor méér moet doen dan alleen je naam aan een project verbinden. We willen de Floriade inzet ten vanuit het perspectief van geïntegreerde communicatie. Met andere woorden, we wil len de Floriade zoveel mogelijk in onze activi teiten gebruiken.' Geïntegreerd De Floriade is dé wereld tuinbouwtentoonstelling. Wordt daardoor niet teveel versterkt, dat de Rabobank een bank voor agrarische bedrijven is? Moes kops: 'We willen een moderne bank voor par ticulieren en ondernemers zijn. Maar je kunt er niet omheen dat eenderde van onze bedrij vigheid uit de agrarische sector komt. Dan gaat het niet alleen om tuinders en boeren, maar om de hele business er omheen. Denk aan de verwerkende bedrijven, de voedings industrie en de distributiesector. Het is dus logisch, dat de Rabobank er aanwezig is. Aan de andere kant gaat de Floriade zich positio neren als het leukste dagje uit van het jaar. Daarmee is het een belangrijk publiekseve nement.' Publieksevenement De Floriade wordt dit jaar concurrent van de Efteling, Ponypark Slagharen en dergelijke publieksevenemen ten. Daarbij richt men zich op het massale 'dagjes-uit'-publiek. De Floriade verwacht 2,5 miljoen mensen te ontvangen. Daarvan zijn er 400.000 zakelijke bezoekers. Moeskops: 'Als wij kans zien, om daarin de associatie tussen Floriade en Rabobank neer te zetten, zijn we op een goede manier bezig. Dan be- De natuur bereidt zich voor op de opening van de Fioriade.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 7