Rabo band Uit de bank geklapt Meer informatie op MIRA Waarom alleen 'hij'? Chipcard-proef Woerden Banktermen Valuterlngsdagen Wat is Bouwsparen? Nummer 4/24 februari 1992 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werkje bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. 'Waarom wordt MIRA niet ingeschakeld als er belangrijk nieuws te melden is, zoals de afname van werkgelegenheid?' 'Er is geen enkele reden om MIRA in dat soort gevallen niet in te schakelen', zegt Bert ten Bruggencate van Voorbereiding Technische Faciliteiten. 'Maar dat is niet onze verantwoordelijkheid. Je kunt ons vergelijken met de PTT. Wij zorgen dat de lijnen er liggen en dat de klanten kunnen bellen. Maar wat je aan iemand kwijt wilt, zul je zelf moeten ver tellen. Wij bieden de mogelijkheden. De invul ling daarvan ligt bij de informatieleveranciers. De betreffende leverancier had dus zelf een bericht in MIRA kunnen inbrengen. Als zij vin den dat er een bericht naar de banken moet, dan zorgen ze daar dus zelf voor. Wel melden ze het even bij ons. Wij zorgen er dan voor, dat de gebruikers na het inloggen zien dat er een bijzonder bericht is. De afdeling Voorlichting en Externe Betrekkingen heeft bijvoorbeeld op 21 januari een bericht ingebracht, dat er een goed gesprek had plaatsgevonden tus sen Rabobank Nederland en de bonden. Ove rigens kan ook in het elektronische mailsys teem Sprinter een signalering worden inge bracht, dat er een belangrijk bericht in MIRA zit. Dat signaal komt dan binnen in KTS/KIK.' Ten Bruggencate: 'Een ander voorbeeld is Best. Daar kan men ook zelf berichten inbren gen. De banken weten dat ze niet hoeven bel len als de postauto te laat is. Ze kijken dan in MIRA en vinden op een vaste pagina de reden van de vertraging. Van die mogelijkheid is ge bruik gemaakt, toen door de werkonderbre king in Zeist en Best er helemaal geen post kon worden rondgebracht.' Bijna alle banken kunnen MIRA raadplegen, bij Rabobank Ne derland zijn de gebruikers bijna op twee han den te tellen. 'Maar daar zal in de toekomst zeker verandering in komen', aldus Ten Brug gencate. 'In Raboband wordt in artikelen meestal de mannelijke vorm ge bruikt. Is de emancipatie bij het blad nog niet doorgedrongen?' Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. vorm, maar ik denk dat zo'n aanpak al snel tot misverstanden leidt. Dat kom je eigenlijk nergens tegen. We waren het er als redactie helemaal over eens dat dit de beste manier van communiceren is. Vrouwen hebben in dat overleg een belangrijke stem gehad, want de redactie bestaat uit drie vrouwen en één man. 'Waarom is de chipcard-proef in Woerden stopgezet en hoe gaat het nu verder met de chipcard?' 'Om te beginnen, is de proef nog niet gestopt. Dat ge beurt pas op 1 mei', stelt ir. Theo van Brunschot, hoofd Bankpas Betaaldiensten. 'De chipcard-proef is een project van de Stuurgroep Chipcard-proef Woerden, waarin onder meer winkeliers en banken zit ten. De proef zou twee jaar duren. Dat zullen er uiteindelijk twee-en-een-half worden. De Stuurgroep heeft besloten dat 1 mei de eind datum is. We wilden ervaring opdoen met de praktische toepasbaarheid. De chipcard zo als die in Woerden wordt gebruikt, is een soort elektronische cheque, die regelmatig automatisch met een bepaald bestedingsbe drag wordt geladen. Ook moest blijken of technisch gezien alles goed werkte.' De deel nemende winkeliers en consumenten waren redelijk enthousiast. Toch valt het aantal chip- card-betalingen tegen. Dat ligt rond de 4 pro cent, terwijl de verwachting was dat dat per centage 15 zou zijn. Maar mensen hebben tijd nodig om te wennen aan nieuwe betaal- vormen. Ook duurt een chipcard-betaling lan ger dan met contant geld, maar weer net zo lang als met een cheque. Van Brunschot: 'Het eerste klopt, het tweede niet', zegt hoofdredacteur Stan Polman. 'We hebben ervoor gekozen om 'hij/zij' en 'mede- werk(st)er' niette ge bruiken als we het hebben over personen in het alge meen. Doen we dat wel, dan ontstaat er een wat gekunsteld, minder lees baar verhaal. Natuurlijk zou je ook kunnen kiezen voor de vrouwelijke De termijn die nodig is om bedragen van de ene naar de andere rekening over te schrijven. Vanaf het moment dat een bedrag van de ene rekening wordt afgeschreven tot het bij een andere rekening wordt bijgeschreven, wordt geen rente vergoed. Bij het overmaken van een bedrag van de ene Rabobankrekening naar de andere is sprake van één valuteringsdag. Bij het overmaken van geld van een bank rekening naar een rekening bij de Postbank zijn dat er drie. Bij de introductie van het standaardpakket voor particulie ren worden bij de Rabobank de valuteringsdagen afge schaft. Eerder werden, bij de introductie van TGT, de valu teringsdagen voor bedrijfscliënten ook al afgeschaft. 'Aan de snelheid van het systeem moet dus nog wel wat gebeuren, maar ook de beveili ging, zoals het doorgeven van gegevens over gestolen en verloren cards, moet beter en ef ficiënter. De manier waarop dat in Woerden ge beurde, is absoluut niet geschikt voor landelij ke invoering. Wij zien de chipcard wel degelijk als opvolger van de kaart met magneetstrip. Maar daarvoor moeten ook de kosten en de infrastructuur, bijvoorbeeld het gea-gebruik in binnen- en buitenland, worden bekeken. De Nederlandse banken zijn al bezig met een on derzoek naar een elektronische portemon nee. En in Europees verband wordt gewerkt aan standaardisatie. Over een jaar of vijf zul len we hopelijk massaal van start kunnen gaan met de invoering van chipcards.' 'Een Duitse spaarbank zou bouwsparen wil len introduceren in Nederland. Wat is bouw sparen?' 'Bouwsparen volgens het Duitse systeem is een com binatie van sparen en le nen. Het wordt voornamelijk gebruikt als een aanvullen de financiering voor een huis, naast een eerste hy potheek', meldt ir. Han Ver hoeven van de produktgroep Financiering Particulieren. 'Eerst spaart men de helft van het financieringsbedrag. De spaarperiode duurt in het algemeen acht jaar. De rente is vast en laag, 3 procent. Na deze fase wordt de spaarsom uitgekeerd en heeft men recht op de lening. Die wordt in meestal twaalf jaar lineair afgelost, met een vaste rente van 5 procent.' In Duitsland geven de werkgever en de staat een premie voor bouwsparen. Het bedrag wordt alleen in de spaarfase uitge keerd en kan oplopen tot zo'n DM 1.000 bru to per jaar. Nederland heeft weer andere voordelen. De hypotheekrente, dus ook de rente van de bouwspaarfinanciering, is fis caal aftrekbaar. Door een gemeentegarantie is 100 procent financiering van een huis mo gelijk. Ook is sparen interessanter. Verhoeven: 'Sparen in Nederland le vert meer op dan sparen met een bouwspaarvorm. De rente is hoger en we hebben een gunstige rentevrijstel lingsregeling. De lage financierings rente van bouwsparen lijkt aantrekke lijk, maar er zijn dus ook nadelen. We zien het niet als een concurrerend, maar meer als een aanvullend pro- dukt.' Bouwsparen is vooral een pro- dukt voor Nederlanders uit de grens gebieden, die in Duitsland werken. Deze groep kan waarschijnlijk nog dit jaar via de Rabobank bouwsparen. Met Bausparkasse Schwabisch Hall in Duitsland worden afspraken gemaakt over samenwerking. Meer informatie over bouwsparen binnenkort in Bank en Particulier.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 6