Rabobank Q Rabo band Boek helpt bepalen kostprijs bank- produkt Interpolis wint Assurantie- Bridgetoernooi Huisstijlbloempjes Er is geen eigen alfabet... Activiteiten journaal Onlangs ver scheen het boek 'Prestatiemeting en prestatiebeheersing bij banken'. Hierin beschrijft dr. ir. Bert Bruggink van Control Werk gebied Aangesloten Banken in Eindhoven hoe binnen een bank de kostprijs en de resultaten per gevoerd produkt kunnen Het boek is verkrijgbaar bij het NIBE en in de boekhandel en kost f24,50. worden bepaald. Hoofddirec tielid Van Rijn schreef het voor woord van het boek. Daarin staat onder meer: 'Het verzamelen en analyseren van de benodigde gegevens leidt tot de - soms verrassende - constatering, dat bepaalde pro- dukten en produkt- vormen slechts konden worden ge voerd, doordat (stil le) kruissubsidië ring tussen be paalde produkten plaatsvond. Een voorbeeld van on rendabele produk ten is te vinden in het betalingsver keer, dat op dit moment zo zeer in de belangstelling staat nu het bank wezen ertoe lijkt over te gaan om prijskaartjes te hangen aan de verschillende betaalvor- men.' Aan Van Rijn (r) werd vori ge week het eerste exemplaar van 'Prestatiemeting en presta tiebeheersing bij banken' over handigd. Nummer 4/24 februari 1992 Op het tiende Assurantie- Bridgetoernooi heeft het team van Interpolis de maatschappij- prijs gewonnen. Amev werd tweede en VVAA derde. Het toernooi werd in het hoofd kantoorvan Interpolis in Tilburg gehouden. Veertig verzeke ringsmaatschappij en assurantiekan toren deden mee, met in totaal het record aantal van honderd paren. Ook de Rabobank viel in de prijzen. De vierde plaats in het parenklasse ment was voor het paar Lindenhovius- Winkel van de Rabo bank Winterswijk. Prof. Wim Crouwel ontwierp in 1972 de huisstijl voor de Rabobank. Hij koos voor een vormgeving die zorgde voor een snelle herkenning van de roep naam Rabobank. Er ontstond een 'woordmerk'. Een uniek beeld, gevormd door het woord Rabobank, dat snel door ieder een en overal op en aan (fol ders, auto's, gevels) zou wor den herkend. De gekozen vorm zelfwas karak teristiek door de schuine hoe ken en had te maken met de identiteit, die we toen wilden uit stralen. Solide en krachtig, vriendelijk/toegankelijk en vertrouwd, coöpera tief. Of dat echt gelukt is, laten we even in het midden. Je mag zo'n woordmerk ook logo noemen. Maar wat te denken van 'handteke ning'? En nou zijn we er: De Rabobank had een eigen gezicht, dat zijn stempel drukte op alles wat we deden. En hoe langer en consequenter je dat gebruikt, hoe sneller de herkenning tot stand komt. Enhoe unieker je positie in bankenland! Totdat er iemand aan onze 'handteke ning' begon te morrelen. Crou wel heeft zich er lang tegen ver zet, maar opdracht is opdracht en Rabobank Nederland werd geboren. Er ontstond een nieuwe 'handte kening'. De Rabohypotheek- bank kwam erbij en toen waren we met z'n drieën... Wie is nou wat en waar hoort welke bij? Verwarring? Op zijn minst ondui- delijkheid. Zo is het niet bedoeld geweest. Inmiddels zijn er tallo ze varianten. De herkenbaar heid van onze eigen oorspronke lijke roepnaam lijdt er zwaar on der. We zijn minder snel herken baar. De huisstijlregels voorza gen niet in het voorkomen van dit soort ongewenste vervormin gen. Als het de bedoeling was geweest varianten op 'Rabo bank' te componeren, dan had Crouwel ons destijds wel een volledig uitgewerkt alfabet aangereikt. Het is er niet en het moet er ook nooit komen, als we hechten aan een blijvende, snelle herkenbaarheid van onze organisatie-roepnaam. Of het logo en het vignet zullen veran deren, zal nog even moeten worden afgewacht. Maar het uitgangspunt zal onverkort gehandhaafd blijven: zorg met elkaar voor een blijvende snelle herkenbaarheid van onze totale organisa tie. Nieuwe huisstijlre gels zullen straks ef fectief moeten voor zien in verantwoorde variaties. Jan Olthuis Hattem Vijfhonderd men sen bezochten de themadag Boer en (Euro)consument in Hattem. De Veluwse Raboban- ken organiseerden de dag, sa men met agrarische instan ties. Eén van de sprekers was hoofd Financiering Noord van Rabobank Nederland Radema kers. Zijn inleiding ging over de consequenties van toekomst gericht investeren. Nijkerk Een estafetteloop was het startsein van de acti viteiten rond het 75-jarig be staan van de Rabobank Nij kerk. Ajax-keeper Stanley Men zo en violiste Emmy Verheij zijn in maart en april onderdeel van de feestelijkheden. Die gaan het hele jaar door, tot de jubileumdatum in december. Alkmaar De Rabobank Zui- velbank Alkmaar schonk vijf duizend gulden aan de Stich ting Bobshop. De stichting stelt videorecorders en video banden ter beschikking aan het Emma Kinderziekenhuis en het kinder-AMC in Amster dam. Giessenburg De Raboban- ken uit de Alblasserwaard, Vijfheerenlanden en Werken dam ondersteunden de regio nale CBTB/CPB bij de organi satie van de Boerinnendag 1992. Het thema was Agra risch ondernemen in een Euro pa zonder grenzen. Apeldoorn De mens staat centraal in de expositie van kunstenares Coosje van 't Hul. Haar acrylschilderijen en mo noprints zijn in maart te zien in de bankhal van de Rabobank Apeldoorn. Baarn De Stichting Steun door Rabobanken bood de 25- jarige Vereniging Spierziekten Nederland een nieuwe te lefooncentrale aan. De Baarn- se Rabobankdirecteur Erfte- meijer verrichtte de opening. Berghem De Rabobanken in Maasland organiseerden, samen met de KVO en NCB, een bijeenkomst over geauto matiseerd betalingsverkeer en elektronisch bankieren. On danks de zware mist waren er 325 leden van beide organisa ties gekomen. Rouveen De Rabobank Rouveen geeft bloemen aan alle klanten die dit jaar 75 wor den, dezelfde leeftijd als de bank. Tot ljuli ontvangen Rou- veense pasgeborenen, waar voor een spaarrekening wordt geopend, een inleg van f 75,-. Elke maand wordt een evene ment georganiseerd.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 4