lï 'Elke Rabo bank is in principe een studenten- bank' D band De Rabobankorganisatie is sinds vier jaar actief in het bewerken van de studentenmarkt. 'Er was sprake van een langzame start', aldus Arnold Tak van Marketing Services Particulieren, 'maar de inspanningen beginnen duidelijk effect te sorteren. Steeds meer studenten blijven na hun afstude ren bankieren bij de Rabobank. Bij oudere afgestudeerden was dat 21 procent, bij recent afge studeerden is dat al 31 procent. En dat is per slot van rekening waar het ons om gaat. Studen ten van nu zijn de rendabele klan ten van straks.' Nummer 4/24 februari 1992 e studentenmarkt is dit jaar, met de bewerking van de P/E-segmenten en de verbetering van de verhuisproce- dure, speerpunt in de particulierenmarkt. Studentenbanken Begin december wa ren er in de organisatie 85.000 Studenten rekeningen, eind december 175.000. 'Die 90.000 zijn er bijgekomen door omzettin gen van Betaal- naar Studentenrekeningen', weet Tak. 'Veel banken, die eerst geen Stu dentenrekeningen hadden, hebben ze nu dus wel. De veertig zogenaamde studenten- banken - in de steden met een onderwijsin stelling voor HBO of WO - hebben in totaal minder student-cliënten dan de overige 750 Rabobanken samen.' Tarifering Waarom die grootscheepse omzetting? Tak: 'Zo blijven studenten deels gevrijwaard van tariferingsmaatregelen. Ze betalen geen f 25,- voor het Standaardpak ket, maar wel het tarief voor gebruik van fa ciliteiten boven de gestelde vrije voeten. Misbruik kan worden uitgesloten. Vorig jaar hebben we een systeem geïntroduceerd, waarmee de banken rekeningen kunnen traceren, waarop vorige maand wel en deze maand geen WSF binnenkwam. Al ruim hon derd banken doen er aan mee.' Alle banken Tak: 'Tot de omzetting waren er veel banken die het produkt Stu dentenrekening niet voerden. Het argument was vaak, dat men zo'n jonge groep geen krediet wilde aanbieden. Maar je praat over mensen die ouder zijn dan achttien jaar met Havo of VWO. Die kunnen prima zelf bepa len of ze een Studentenrekening willen heb ben. Veel banken denken nog steeds dat ze geen student-cliënten hebben, omdat er geen onderwijsinstelling is in hun werkge bied. Maar ze vergeten dat vooral veel HBO- ers thuis blijven wonen en heen en weer rei zen naar school.' Klankbordgroep Twaalf van de veertig studentenbanken zijn vertegenwoordigd in een klankbordgroep. Tak: 'Wij toetsen in die groep onze ideeën aan de kennis van de markt bij die banken. Ook geven zij aan waar de knelpunten in ons beleid zitten en hebben ze een voorzet gedaan welke activi teiten Rabobank Nederland zou moeten ont wikkelen. Dat werkt prima.' Onderzoek Onlangs is een uitgebreid onderzoek gedaan. Zeshonderd aanstaande studenten, studenten en net afgestudeer den namen daaraan deel. Voornaamste doelstelling was het ontdekken van de ster ke en zwakke punten van de Rabobank in de studentenmarkt. Tak: 'De Postbank wint tot nu toe. De girorekening scoort zeer hoog. Uit het onderzoek blijkt, dat men over de Post bank en ABN Amro zeer tevreden is. Wij scoren minder. Eén en ander is een bevesti ging van wat we al wisten. We gaan er nu mee aan het werk. Het feit, dat studenten geen f 25,- voor het Standaardpakket beta len, is bijvoorbeeld gebaseerd op de onderzoeksresultaten. Studenten vinden gratis bankieren namelijk heel belangrijk. Het onderzoek maakt de besluitvorming dus makkelijker.' Imago 'We scoren op veel gebieden vrij laag', vertelt Tak. 'We moeten dus aan ons imago en onze kwaliteit gaan werken. voor je produkt. Bij de studentenmarkt ligt dat moeilijk.' Lange termijn 'We zullen steeds actie ver moeten zijn in de richting van de studen ten, om er op termijn rendabele klanten aan over te houden', aldus Tak. 'Wat dat betreft hebben we de stroom tegen. De nadruk komt steeds meer te liggen op directe renta biliteit, terwijl wij zeggen: Vergeet het korte termijn denken en kijk naar de toekomst. Wij zijn bezig met diepte-investeringen.' Edukatief Krediet 'Iets dat wij wel heb ben en de andere banken niet, is het Eduka tief Krediet', meldt Tak. 'Dat wordt steeds belangrijker, omdat studenten vaker over aanvullende bronnen zullen moeten beschik ken. Bij ons kan men vijfjaar lang f 2.500,- lenen. Het is een prima produkt, dat inspeelt op de behoefte. We hebben er echter met z'n allen pas tweeduizend van verkocht. Dat getal kan omhoog.' Verhuisprocedure Er is voor dit jaar een vrij ambitieus activiteitenplan opge steld. Primair staat de verhuisprocedure. In de komende Centrale Kringvergadering komt daar een voorstel over. Tak: 'Als je bij de Postbank verhuist, is het een kwestie van een verhuisbericht. Je blijft bij hetzelfde juri dische lichaam. Bij ons heeft men een over eenkomst met een specifieke bank. Er moet dus een nieuw contract worden afgesloten. We willen nu komen tot een systematiek, waarbij alle produkten die een klant heeft in één handeling overgaan naar de nieuwe bank. Eén en ander wordt hopelijk in 1993 geïmplementeerd. Overigens is het een alge meen probleem van de Rabobank, niet al leen voor de studentenmarkt.' Studenten denken dat ze bij de Rabo bank de WSF later binnenkrijgen dan bij an dere instellingen. Dat is niet zo, maar men Het complete onderzoek naar de studenten markt is voor f 50,- te bestellen bij de activi teit Marketing Services Particulieren, tel. (040) 347962. Studenten willen ge woon makkelijk over hun geld kunnen be schikken. Uit het on derzoek blijkt, dat de Rabobank betutte lend overkomt. De persoonlijke bedie ning scoort bij deze groep helemaal niet, terwijl dat juist één van onze sterke pun ten is. Als je koste loos en makkelijk bent, scoor je. Je scoort niet als een student bij verhuizing vier weken niet bij zijn eigen geld kan! pe Rabobank Utrecht is elk jaar actief in de introductieweek voor nieuwe Rood staan Bij studenten. de Postbank en de Rabobank mag een student f 1.000,- rood krijgt bij ons niet onmiddellijk een rekening- staan, bij ABN Amro f 2.000,-. Tak: 'Dat gaat afschrift. We zullen goed moeten communi- problemen geven. Sinds 1 januari is er de ceren dat het saldo altijd op de gea is te Wet op het Consumentenkrediet. Dat houdt raadplegen. In de publiciteit willen we gaan in, dat elke betaalrekening zonder kredietfa- werken aan ons imago, door middel van een ciliteit van f 5.000,- of hoger elke drie maan- merkcampagne én met produktadverten- den een keer een positief saldo moet verto- ties. We gaan meer aansluiten bij wat stu- nen. Dat moeten we duidelijk gaan commu- denten belangrijk vinden. We zijn bezig met niceren. Verder hebben wij voor studenten het ontwikkelen van een premium voor eer geen creditcard. De Postbank en ABN Amro stejaars studenten. Wij hebben net zoveel wel. Studenten blijken daar, bij buitenlandse cliënten die gaan studeren als de andere stages bijvoorbeeld, wel behoefte aan te banken, al hebben we eigenlijk altijd ge- hebben. En bij ons kost de Europas f 17,50, dacht dat wij er minder hadden. Samen moe bij de Postbank niks. Volgens ons huidige ta- ten we die groep extra aandacht geven. Het riferingsbeleid moetje een reële prijs vragen is in ons eigen belang.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 3