Gemeenten bijzonder aantrekkelijk als cliënt 'G m Rabo band Nederland is opgedeeld in 643 gemeenten. 'In feite heeft elke Rabobank dus zo'n beetje een gemeente in haar werkgebied', zegt mr. Lucas van der Drift, sectormanager Overheid en In stellingen. Vanuit Eindhoven adviseert hij plaatselijke ban ken bij het werven van een ge meente als cliënt of het onder houden van zo'n relatie. 'Onze banken hebben over het alge meen goede contacten met ge meenten, maar de zakelijke contacten zijn vaak nog be perkt. De concurrentie van de BNG, de Bank voor Nederland- sche Gemeenten, is daarvoor een belangrijke reden.' 'We kunnen de concurrentie met de BNG aan' Brochure 'De Rabobank en de gemeenten' Nummer 4/24 februari 1992 emeenten vormen een aantrek kelijke markt voor banken', stelt Van der Drift. 'Als je krediet ver leent aan een gemeente, dan loop je geen risico. De overheid is een eerste klas debi teur. Dat betekent anderzijds natuurlijk wel, dat de marges niet al te hoog zijn. Wij stel len, dat een zakelijke relatie met de ge meente minimaal kostendekkend moet zijn.' Uitstraling Van der Drift: 'De plus van het zaken doen is de uitstraling. Als het rekeningnummer van de bank op het brief papier van de gemeente staat, heeft dat een uitstraling naar de markt. En goede contacten met de gemeente leveren ook weer verdere contacten op. Als er projecten op stapel staan, dan zit de bank daar vlakbij. En ook bij gemeentelijke instellingen en be drijven, zoals scholen of het vervoerbedrijf, komt de bank dan makkelijker binnen.' BNG De grootste concurrent van de Rabobanken is de BNG, de Bank voor Ne- derlandsche Gemeenten. 'De BNG is voor 50 procent in handen van de Nederlandse gemeenten en voor 50 procent van de staat', vertelt Van der Drift. 'Ze heeft een zeer dominante marktpositie. Vrijwel alle ge meenten kiezen voor de BNG, het is hun bank. De BNG heeft alleen overheden en in stellingen als cliënt. Geen bedrijven of par ticulieren. Ze is gevestigd in Den Haag, met één kantoor, zo'n 275 medewerkers en een balanstotaal van f 80 miljard. De werk zaamheden zijn sterk geautomatiseerd. De BNG is door de rijksoverheid aangewezen als verrekeninstituut voor geldstromen van en naar de ge meenten. Negentig procent van de in komsten van de ge meente komt van het Rijk en dat loopt alle maal via de BNG. Onze banken zijn in toenemende mate in staat om met de BNG te concurreren. Wij kunnen vrij goedkoop aan middelen komen uit de plaatselijke spaarmarkt.' Faciliteiten Van der Drift: 'De komen de tijd gaan steeds meer betalingen van burgers direct naar de gemeenten. Bijvoorbeeld de onroerend goed belasting. Het zou zeer interessant zijn als de inning daarvan via de Rabobank kon lopen. En verder is er de bevoorschot- ting van het kasverkeer. Een gemeente heeft een kredietfaciliteit nodig, omdat ze uitgaven moet doen waar op dat moment nog onvoldoende inkomsten tegenover staan. Dat moet in evenwicht worden ge bracht. Hier en daar doen we ook al wat in verzekeringen. Maar met name de krediet verlening en het beleggen van creditgelden zijn interessant.' Bezuinigen Van der Drift ziet een ge meente als een bedrijf. 'Meteen specifieke bedrijfsvoering natuurlijk, die niet te verge lijken is met een commercieel bedrijf. Ge meenten zijn in toenemende mate genood zaakt om hun hele huishouding bedrijfseco- llllllt. nomisch beter in te richten. Ze moeten steeds meer op de kleintjes letten, want de centrale overheid bezuinigt steeds meer. Men moet proberen de kasstromen beter op elkaar af te stemmen.' Lokale betrokkenheid De Rabobank heeft een goede uitgangspositie. 'We zijn bekend in de lokale gemeenschap', aldus Van der Drift. 'Wij kennen de mensen, zij kennen ons. Men hoeft vaak alleen maar letterlijk de straat over te steken om bij de Rabobank binnen te staan. De contacten zijn persoonlijk, direct. We kunnen zorgen voor een vlotte service op het gebied van het afstorten van geld en ook in het geld transport kunnen we service bieden, waar de BNG niet tegenop kan. Het onderhouden van de contacten is belangrijk. Omdat je bij gemeenten over een unieke relatie praat, wordt die vaak door de directie onderhou den. Ook is het een goede zaak als banken de wethouders en raadsleden uitnodigen voor een bezoek aan de bank. Laat zien dat de Rabobank een unieke bank is, een on derdeel van de gemeenschap. Laat zien wie we zijn en hoe we werken.' Ondersteuning Elke bank heeft - uit zonderingen daar gelaten - maar één ge- Naast gemeenten kunnen ook gemeentelijke instellingen worden gefinan cierd. meente als klant. Dat maakt het moeilijk om alle kennis daarover te vergaren. Van daar dat de ondersteuning vanuit Eindho ven heel belangrijk is. Van der Drift: 'We hebben onder andere een commerciële handleiding geschreven. Die is ondertus sen door een groot aantal banken besteld. Ook zijn er eind vorig jaar branchecontact dagen geweest. Daar hebben we informatie gegeven over de gemeente als potentiële klant door middel van lezingen en produkt- informatie. De contactdagen zijn door me dewerkers van ruim tweehonderd banken bezocht.' Offerte 'We hebben het altijd goed kunnen vinden met gemeenten', zegt Van der Drift. 'Dat moeten we nu op zakelijke ba sis gaan uitbouwen. Ook voor de grotere ge meenten. We moeten daarbij streven naar een totaalrelatie. Niet wij de onrendable diensten en een ander de krenten uit de pap. Een aantal banken is al enthousiast aan de gang. De gemeenten Sittard en Apel doorn bijvoorbeeld hebben een relatie met de plaatselijke bank. En niet uit sentimente le overwegingen, maar gewoon omdat ze met een goede offerte kwamen.' Van der Drift: 'Ben je eenmaal binnen bij een gemeente, dan zijn de uitbreidingsmo gelijkheden haast onbeperkt. Denk aan sa menwerkingsverbanden tussen gemeenten. Vaak worden de krachten gebundeld, omdat dat rendabeler is. Verder zijn er de nutsbe drijven, het vervoersbedrijf, scholen, crè ches, zwembaden enzovoorts. Het kan zich als een olievlek uitbreiden. Er komt alleen maar meer bij en door onze plaatselijke ge bondenheid hebben we een voorsprong. Die moeten we benutten.' Dit voorjaar verschijnt, bij voldoende belangstelling, een full-colour brochure, waarin de Rabobank zich presenteert als een bank voor gemeenten. De brochure is bedoeld voor raadsleden, hoofden van gemeentelijke diensten, bur gemeester en wethouders en de gemeen tesecretaris. Bank en Bedrijf van februari. Bestellen vóór 1 maart.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 13