De salarisafrekening
per 1 januari 1992
Rabo
band
Twee jaar geleden stond belastingbetalend Nederland op z'n kop
door de invoering van de plannen van de commissie Oort. Nu zor
gen de plannen van staatssecretaris Simons voor onrust en ondui
delijkheid. Door vele krantenpublicaties was loontrekkend Neder
land er al op voorbereid, dat de afrekening over de eerste maand
van het nieuwe jaar wel eens tegen kon vallen. En dat bleek ook
zo te zijn.
Nummer 4/24 februari 1992
Belastingvrije voet
1991
1992
Tariefgroep 1
Tariefgroep 2
Tariefgroep 3
Tariefgroep 4
Tariefgroep 5 (max.)
f 4.660,-
f 9.320,-
f 8.383,-
f12.116,-
f 5.225,-
f 10.450,-
f 9.405,-
f 13.630,-
Volks-
verzekeringen
AOW
AWW
AWBZ
AAW
0HT
Werknemers
verzekeringen
WAO
WW
ZFW
Wat het plan Simons betekent voor
het netto-inkomen is beschreven
in een artikel in Raboband 1 van
13 januari. Algemeen gesteld is het inko
menseffect voor de lage inkomens neutraal
tot licht positief. Voor de hogere inkomens
negatief tot sterk negatief. De discussie
over dit onderwerp duurt on
verminderd voort en spitst
zich nu toe op de eventuele
verlaging van de premies voor
de ziektekostenverzekering.
Daar is momenteel nog weinig
concreets over te melden.
Vergelijking Voor een
toelichting op de overige as
pecten, die consequenties
hebben voor de salarisafreke
ning, hieronder een vergelijking
tussen de salarisafrekeningen
over oktober 1991 en januari
1992 van gehuwde alleenver
dieners met een bruto salaris
van f 3.500,- respectievelijk
f 5.300,-. Het netto salaris
van de eerste toetspersoon
gaat er f 20,56 op vooruit. Dat
van degene met het hogere in
komen gaat er f 43,50 op ach
teruit.
Premies De door de
werknemer te betalen premie
Ziekenfondswet is gedaald
van 2,85% in 1991 tot 1,2%
in 1992. De door de werkge
ver te betalen premie ZFW is
gestegen van 4,95% naar
5,15%. De te betalen premie
voor de Werkeloosheidswet
(WW) is voor werknemer én
werkgever gestegen van 0,6
naar 0,905%. De te heffen
premie voor de Wet op de ar
beidsongeschiktheidsverzeke
ringen (WAO) komt geheel ten
laste van de werknemer. De
premie is gestegen van 12%
naar 13%. Premieheffing
vindt echter pas plaats voor
zover het premieloon het aan
tal gewerkte dagen maal
f 98,- (het franchisebedrag) te
boven gaat. Januari heeft 23
gewerkte dagen. Dat betekent
voor de eerste toetspersoon
premiebetaling over f 3.500,-
minus 23 x f 98,- f 1.246,-.
13% van dit bedrag is
f 161,98. Dat is f 4,18 meer
dan in 1991.
OHT en arbeidskostenforfait De Over
hevelingstoeslag bedraagt 11,5% en wordt
afgelezen uit de OHT-tabellen. Maandelijks
wordt niet meer dan 1/12 deel van het
jaarmaximum OHT, dat is f 685,16 per
maand, toegekend. Het arbeidskostenfor
fait, de vroegere 4%-regeling, is opgetrok-
Premies Sociale Verzekeringswetten 1992
Premie-
grenzen
1992
Premie
percentages
1992
Maximum premiebedragen
werknemer afgerond
op hele guldens
werk
gever
werk
nemer
1992
Verschil 1992
t.o.v. 1991
42.966,-
42.966,-
42.966,-
42.966,-
71.500,-
73.884,-
73.884,-
46.636,-
11,5
0,35
5,15
14,35
1,15
7,30
2,75
13,00
0,35
1,20
6.166,-
494,-
3.136,-****
1.181,-
8.222,-
6.267,-
259,-
560,-*
n nadeel, v voordeel
Voor de premieheffing Volksverzekeringen geldt, afhankelijk van de tariefgroepindeling, een premievrije voet
(belastingvrije som). Deze premieheffing is namelijk geïntegreerd in het heffingspercentage (38,55) van de
eerste tariefschijf toonheffing.
Voor de WAO geldt een franchise van f25.676,- per jaar. Dit betekent dat over 1992 WAO-premie wordt
ingehouden over maximaal f 48.208,-.
Alleen voor medewerkers die per 1 november 1991 een jaarinkomen, inclusief vakantiegeld en dertiende
maand, hadden tot f 54.400,-
Exclusief de vanaf 1 januari 1992 verschuldigde nominale premie AWBZ (f 133,20/f 44,40 per jaar).
Exclusief de verschuldigde nominale premie ZFW (f 198,-/f 99,- per jaar).
Voorbeeld salarisafrekening (bij 23 werkdagen)
Bruto salaris
Premie ZFW
Premie WW
Premie WAO
Overhevelingstoeslag
Loonheffing
Netto
nadeel, v voordeel
1991
3.500,-
99,75
21,-
157,80
374,33
1.073,16
1992
3.500,-
42,-
31,67
161,98
386,16
1.107,33
verschil
f 2.522,62 f 2.543,18 f 20,56 v
n
Voorbeeld salarisafrekening (bij 23 werkdagen)4
Bruto salaris f
Premie WW - f
Premie WAO - f
Overhevelingstoeslag f
Loonheffing - f
Netto
n nadeel, v voordeel
1991
5.300,-
31,80
373,80
528,33
1.768,25
f
- f
- f
f
- f
1992
5.300,-
47,96
395,98
543,75
1.788,83
verschil
ken van 4% naar 5% met een maximum van
f 1.518,- per jaar, het was f 1.036,-.
En verder Tegenover het positieve ver
schil van f 20,56 voor de toetspersoon met
een salaris van f 3.500,- staat echter de no
minale AWBZ-premie en de verhoging van
de nominale ziekenfondspremie. Deze pre
mies worden rechtstreeks door het zieken
fonds geïnd. Tevens moet er rekening mee
worden gehouden, dat de vakantietoeslag
en de uitkering dertiende maand volledig
zijn onderworpen aan de hogere premies
werknemersverzekeringen en aan de 2,8%
hogere loonheffing. De netto uitkering in
mei en december zal dan ook
vergeleken met 1991 wat on
voordeliger uitvallen.
Hogere inkomens Hoe wer
ken de tariefverschillen uit voor
hogere inkomens en vormen ze
inderdaad een bevestiging van
de suggestie dat vooral de mid
dengroepen opnieuw het zwaarst
worden getroffen? Het antwoord
is helaas 'ja'.
Cumulatie Bij het verschil
in netto salaris komen ook nog de
nominale premie AWBZ en de ver
hoging van de ziektekostenpre
mie, die voor een gemiddeld gezin
samen zo'n f 100,- per maand be
dragen. Deze cumulatie van effec
ten leidt tot een beperking van het
besteedbaar inkomen. Op basis
van dit bruto maandsalaris be
draagt het jaarinkomen circa
f 74.000,- en beweegt zich rond
de maximum premiegrens. Dit
houdt in, dat er bij het vakantie
geld en de dertiende maand als
nog tot de maximum premiebe
dragen premie zal worden geïnd.
Er zijn ook enkele lichtpunt
jes. Eén van deze lichtpuntjes is
de optrekking per 1 januari van
het fiscaal vrije gedeelte van de
kilometervergoeding voor zakelijke
autoritten van f 0,44 naar f 0,49.
De kinderbijslag is verhoogd met
f 22,21 per kwartaal voor het eer
ste en tweede kind en f 10,42
voor derde en volgende kinderen.
Verder leveren de verhoging van
de belastingvrije voet en het
arbeidskostenforfait voor ieder
een enig voordeel op. Dit voor
deel is groter naarmate de top
van het inkomen in een hogere
schijf valt.
129,- n
22,-n
644,- n
408,- n
665,-v
661,- n
259,- n
712 - n
57,75 v
10,67 n
4,18 n
11,83 v
34,17 n
16,16 n
22,18 n
15,42 v
20,58 n
f 3.654,48 f 3.610,98
43,50 n
Bijdrage en inhouding premie ziektekosten - en dus de gevolgen van de verhoging van deze premie -
beschouwing gelaten.
UMeer informatie over de salaris-
stBok, onder andere de bereke-
ningssystematieken van OHT en
loonheffing, is te vinden in het
Handboek Personeel onder het
hoofdstuk 'Toelichting bij de sa
larisspecificatie'.