Nummer 3/10 februari 1992 Meer Informatie Informatie, suggesties en aanvullin gen over Vormen en normen schrifte lijk aan: interne adrescode UCR 549 gemaakt aan de hand van de praktijk. 'Toch kunnen wij ons voorstellen dat er naar aan leiding van de handleiding aanvullingen of suggesties komen', zegt Van Uden. 'Zowel positief als negatief. Die ontvangen we graag. Daar kunnen we dan iets mee doen.' Van Uden vraagt de opmerkingen, als het kan voorzien van een voorbeeld, te sturen naar 'Vormen en normen', interne adres code UCR 549. Goede printers De kwaliteit van brie ven en formulieren wordt steeds belang rijker. 'Het telt mee bij de beoordeling van ieder bedrijf of organisatie, dus ook van een bank', zegt Jan Olthuis, die zich bij Communicatie en PR bezighoudt met de huisstijl. 'Hoe beter verzorgd het eruit ziet, hoe professioneler de bank wordt gevon den. Je kunt niet zo maar een briefje tikken met een slechte schrijfmachine, waarvan het lint is versleten, leder document moet er perfect uitzien.' Om dat te kunnen berei ken, hebben de adviseurs van kantoor automatisering gekozen voor printers van uitstekende kwaliteit. Eenvoudige printers met een matig resultaat zijn niet goed ge noeg meer voor communicatie-doeleinden. De voorkeur gaat uit naar de HP Laserjet III printer. Brieven en andere documenten zullen in de toekomst op een andere manier worden gemaakt. Met de PC en de tekstverwerker MS-Word zal het samenstellen ervan snel ler gaan. Sjablonen stellen het document automatisch in en oproepbare tekstfrag menten zijn met één druk op de knop be schikbaar. Naast het efficiënter werken zal ook de vormgeving van de documenten aan kwaliteit winnen. De schriftelijke communi catie zal meer één gezicht krijgen. Door het gebruik van één pakket en één soort printer is de uitwisseling van documenten beter mogelijk. volgens de brief. Dat gaat heel gemakke lijk.' Papyrus Het tekstverwerkingspakket Papyrus wordt nog door een kwart van de banken gebruikt. Het wordt echter niet on dersteund met sjablonen en tekstfragmen ten. Door de mogelijkheden van MS-Word en de toepassingen die mogelijk zijn bij LAURA, zal Papyrus in de toekomst steeds minder worden gebruikt. Aan de hand van Vormen en normen kunnen de banken in Pa pyrus zelf de uitgangspunten overnemen. De indeling van brieven, rapporten, etcete- ra staat er volledig in beschreven. Vignetten Vormen en normen behan delt niet alleen de tekst en de indeling van de documenten. Het geeft ook aan op wel ke wijze vignetten en logo's mogen worden gebruikt. 'Binnen Rabobank Nederland zijn er nog verschillende logo's en vignetten in omloop. Dat is niet toegestaan', zegt Van Uden 'Je ziet dat er enorm wordt afgewe ken van wat er oorspronkelijk is gemaakt. Voor het woord Rabobank zijn er zes spe ciale letters ontworpen. Daarachter is het vignet van de opgaande lijn geplaatst. An dere logo's zijn niet toegestaan. Het woord Nederland achter Rabobank mag gewoon niet meer.' Officieel Onder het woord Rabobank en het vignet hoort de statutaire naam van Rabobank Nederland: Coöperatieve Raiffei- sen-Boerenleenbank B.A. Ook bij plaatselijke banken wordt wel afgeweken van dit uit gangspunt. Achter het woord Rabobank wordt dan in dezelfde letter de naam van de bank afgedrukt. Dat is niet in overeenstem ming met wat er in Vormen en normen als uit gangspunt is opgenomen. Voor plaatselijke banken geldt dus ook dat onder de officiële merknaam, die bestaat uit het woord Rabo bank en het vignet, de statutaire naam wordt geplaatst. Bovendien moet, ook uitjuridische overwegingen, het inschrijfnummer bij de Ka mer van Koophandel worden vermeld. Reacties De handleiding Vormen en normen is een eerste stap in de ondersteu ning bij het maken van documenten. Het is Felice van Uden coördineert de mogelijkheden die de tekstverwerking biedt. hetzelfde systeem moeten zitten als die banken. Als iemand van Rabobank Neder land een uur voor een bank moet werken en hij moet een kwartier daarvan besteden aan het converteren van een tekstbestand, dan klopt het niet. Bovendien kun je in de toekomst via RTN bestanden verzenden van Rabobank Nederland naar plaatselijke ban ken en omgekeerd. Dat lukt niet goed als je met verschillende pakketten werkt.' Omschakelen 'Het kan zijn dat men in het begin wat huiverig is voor MS-Word', er kent Van Uden. Men is bijvoorbeeld gewend aan WordPerfect. Als je ge wend bent daarmee te werken, dan kost het omschakelen wel wat ex tra inspanning. Dat is zeker. Maar toen wij onze eerste tekstverwerker kregen, moesten we er ook tijd in steken. Je kon niet even snel een blaadje in je typemachine draaien. Het ging anders. En nu ook weer. Je vergeet al snel hoe handig je oude tekstverwerker was en je ontdekt dan hoe handig het nieuwe systeem is. Je gaat er dan dagelijks mee om.' Sjablonen Aan de hand van voorbeelden in het rapport Vormen en normen kan de indeling van brie ven en andere documenten worden gemaakt. Met sjablonen gaat het een stuk eenvoudiger. Van Uden: 'Je haalt in de tekstverwerker met een druk op de knop een standaard document op en kan vervolgens met tekstfragmenten snel complete brieven, memo's en andere docu menten samenstellen. Je geeft dus eerst aan, datje een bepaalde brief wilt maken. Door middel van een vraag en antwoordspel ontstaat ver- De handleiding Vormen en normen: nog meer één gezicht.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 9