Telebankieren voor particu lieren: 'Markt bewerking begint in eigen huis' Rabo band In Nederland bezitten zo'n 1.000.000 gezinnen een PC. In 300.000 huizen staat ook een modem. Een groot deel van de bezitters bankiert bij de Rabo bank. Allemaal potentiële deel nemers aan Rabo Telebankieren voor particulieren, dat dit jaar van start gaat. Bij de Rabobank Deventer kunnen vanaf 17 fe bruari alle medewerkers er thuis mee werken. 'Je kunt zo'n pro- dukt veel beter verkopen als je er zelf mee hebt gewerkt', stelt Harry Hoekstra, onderdirecteur Particulieren van de bank. Nummer 3/10 februari 1992 De bank in Deventer doet sinds vorig jaar mee in een regionaal Videotex- proefproject. Hoekstra: 'Op onze ze ven kantoren staat in dat kader een zoge naamde Minitel, een apparaat waarmee medewerkers kennis kunnen maken met elektronische dienstverlening. Ook zestig cliënten beschikken over een Minitel. De Rabobank doet actief mee in de proef. Ech te bankdiensten bieden we nog niet aan. Het is een demonstratie-situatie. Maar we hadden wel in ons achterhoofd, dat op termijn het bankverkeer zou worden geauto matiseerd. Het is het medium van de toe komst. Nu is het zover. Alle Rabobanken ko men dit jaar aan de beurt.' Testbank Samen met de Rabobanken Nuenen, 's-Hertogenbosch en Tilburg en de Personeelsbank van Rabobank Nederland is de bank in Deventer testbank voor Rabo Telebankieren voor particulieren. 'Voordat we de eerste cliënten het systeem aanbie den, willen we het in eigen huis meer bekendheid geven', stelt Hoekstra. 'We vin den dat iedereen hier op de bank - honderd tien mensen in totaal - er zelf mee moet werken. In vijf groepen hebben we de mede werkers geïnformeerd over Rabo Teleban kieren. Na een informatieve videoband en een inleiding hebben we een praktische de monstratie gegeven. Apparatuur Een aantal medewerkers van de Deventer bank heeft thuis al een PC of een Minitel. Anderen krijgen via de bank apparatuur beschikbaar. Daarmee kunnen ze niet alleen telebankieren, maar ook de gegevens van de andere 110 informatiele veranciers via Videotex raadplegen. De proef loopt het hele jaar. Werk verandert De reacties van de medewerkers tijdens de informatiebijeen komsten waren positief. Over het systeem op zich was men enthousiast. Hoekstra: 'Maar er waren ook kritische vragen. Zoals: Zagen we met telebankieren niet de poten onder onze eigen stoel vandaan?' In zekere mate wel. Als het goed functioneert en er zijn veel cliënten op aangesloten, is het een stukje arbeidsbesparing. Met name het in toetsen van bankgiro's en OLA's wordt min der. Dat is waar. Maar er is voor de mensen die dat werk doen binnen de bank ander, wellicht leuker werk.' Prijsstelling Ook over de prijsstelling waren er kritische vragen. Wat gaat Rabo Te lebankieren de cliënten kosten? Men moet immers een Minitel of modem aanschaffen, de telefoonkosten zijn 23,5 cent per minuut en er komen abonnementskosten bij. Hoek stra: 'Om de eerste cliënten over de drem pel te krijgen, overwegen we om korting te geven op de aanschaf van een modem of Minitel. Overigens richten we ons in eerste instantie vooral op mensen die al een PC hebben, vooral de cliënten in de P/E-seg- menten. Verder dus de eigen medewerkers en ook studenten. Een abonnement op Rabo Telebankieren gaat enkele guldens per maand kosten. In de testfase, tot het eind van het jaar, is het hier in Deventer voor ieder een gratis. Rabobank Nederland overweegt de abonnementskos- Onderdirecteur Hoekstra informeert zijn medewerkers over Rabo Telebankieren voor Particulieren. Cliënten kunnen telebankieren via een Minitel of modem. ten te combineren met de kosten van het Standaardpakket.' Tijdslijn Vanaf 17 februari kunnen alle medewerkers van de Rabobank Deventer thuis telebankieren. Hoekstra: 'Op 3 maart worden de cliënten aangesloten, die al mee deden aan de Videotex-proef. Die hebben we lang genoeg lekker gemaakt. Nu kunnen ze echt aan het werk. Twee weken later willen we nog eens honderd klanten aansluiten. Die zijn we nu aan het werven. Het streven van Rabobank Nederland is, dat onze bank zo'n 250 personen aansluit voor de testperiode.' Vragen Hoekstra: 'Cliënten kunnen in eerste instantie met vragen terecht bij de medewerkers van de bank. Zij hebben er per slot van rekening ervaring mee. Voor techni sche vragen is er een externe helpdesk, waar men tot half elf 's avonds terecht kan. Dat is onmisbaar, want de meeste mensen zullen niet overdag, maar 's avonds bankie ren .en stuiten dan op bepaalde vragen. De helpdesk wordt verzorgd door Telematica International in Nederweert. Concurrentie Waarom komt de Rabo bank met telebankieren voor particulieren? 'De klanten vragen er om', zegt Hoekstra. 'Het werkt kostenbesparend en we willen op tijd de concurrentieslag in. De Postbank is al druk bezig met Girotel. Eind 1990 had men daar 25.000 gebruikers, een jaar later al 55.000. Maar er zijn nog meer redenen. De verschillende manieren van distributie van bankdiensten bijvoorbeeld. De kanto ren blijven primair voor de cliëntbediening, telebankieren is aanvullend.' Vertrouwen Hoekstra heeft er vertrou wen in, dat Rabo Telebankieren een gouden toekomst tegemoet gaat: 'Tien jaar geleden kwamen de eerste gea's. Daar stond men vrij sceptisch tegenover. Het kostte tijd voor het van de grond kwam. Ook bij ons heeft het best lang ge duurd voor we een afname zagen in balietransacties. Dit jaar gaan we ver bouwen en komt g er op het hoofd- kantoor al een der- de gea bij. Bij Rabo Telebankie- ren krijg je, denk ik, dezelfde ont wikkeling te zien. Langzame start, volhouden, door gaan en het wordt een geaccep teerd medium. Rabobank Nederland streeft naar 100.000 Telebankiers in 1995. Volgens mij is dat een be scheiden streven.' Invoering 'Rabobank Neder land heeft een duidelijk draaiboek voor de banken gemaakt' vertelt Hoekstra. 'Met nuttige en prakti sche tips. Er staat duidelijk in hoe op de eigen bank Rabo Telebankie ren voor particulieren kan worden ingevoerd. Verder is er een comple te handleiding voor gebruikers, een marktbewerkingspakket, een folder en een informatieve videoband. Ook is er een Telematica promotie bus. Die kan worden gereserveerd en wordt dan voor een paar dagen PC met bij de bank geparkeerd. Cliënten kunnen daar alle toepassingen zien en zelf oefenen. Daarmee willen we de drempel zo laag mogelijk maken.' Wij hebben er vertrouwen in dat ons per soneel het produkt Rabo Telebankieren tot een succes maakt. We staan als manage mentteam achter onze medewerkers en hebben om die reden ook iedereen in de ge legenheid gesteld om zelf, nagenoeg gratis, het systeem te proberen. Marktbewerking begint in eigen huis.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 7