W <4Vk 1 Uit de bank geklapt Fout in Achter het Nieuws? Kosten Standaardpakket in buitenland Waarom is de ziekte kostenpremie verhoogd? Nummer 3/10 februari 1992 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bankniet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. 'In een reportage in Achter het Nieuws stortte een acteur bij vier banken in Amster dam een bedrag van minimaal f 28.000,- De suggestie werd gewekt dat er niet volgens de regels is gehandeld. Wat deed de Rabo- bankmedewerkster fout?' 'Absoluut niets. Ze heeft zelfs méér dan zorgvuldig gehandeld. En geheel vol gens de instructies van de Rabobank Amsterdam', antwoordt Fred Horbeek. hoofd Coördinatie Beveili ging. 'Alle voorschriften uit 'Instructies identificeren, legitimeren en regi streren' zijn opgevolgd. Zowel naar de letter als naar de geest. Achter het Nieuws heeft echter essentiële informatie weggelaten uit de reportage. In dat gedeelte was nou nette zien dat de bank zeer zorgvuldig heeft gehan deld. Allereerst heeft de medewerkster de 'cliënt' erop gewezen dat hij niet direct een betaalrekening kon krijgen, omdat er een toetsingsprocedure van enkele dagen is.' In deze toetsingsperiode wordt het geld en/of het legitimatiebewijs gecontroleerd en de naam wordt getoetst bij het BKR en bijvoor beeld in de Preventie-infotheek. Horbeek ver volgt: 'De man bleef aandringen. De mede werkster heeft toen, in overleg met haar chef, een Spaar-Vrij-Rekening geopend. Ze vertelde hem dat hij met deze rekening geen betalingsverkeer kon verrichten. Tenslotte heeft ze een fotocopie gemaakt van het pas poort en een contract opgemaakt. De acteur heeft dit ondertekend. Door het weglaten van al deze informatie kreeg de kijker een ver keerde indruk. Er zou niet volgens de regels zijn gehandeld en banken zouden geld, t afkomstig van criminele activiteiten, zo maar witwassen.' De aanleiding voor de reportage was het overleg tussen banken en de ministeries van Justitie en Financiën over de verplichte mel ding van ongebruikelijke transacties boven f 25.000,-. Horbeek: 'Van de meldingsplicht is sprake in voorstellen die moeten leiden tot een 'Wet Mel ding Ongebruikelijke Transacties', de 'Wet MOT'. Het probleem is dat zo moeilijk is aan te geven wat precies on gebruikelijk is. Dit kan van bank tot bank en van cliënt tot cliënt verschil len. Ook is iets wat verdacht is, niet al tijd ongebruikelijk. Het kan gebeuren dat wat eerst ongebruikelijk leek, later IM volstrekt normaal blijkt te zijn. Dat kan vervelend zijn voor de privacy van de klant, omdat zijn gegevens dan wél zijn gemeld. Het is en blijft belangrijk om transacties en feiten of omstandigheden die ongewoon, ongebrui kelijk of verdacht lijken, in overleg met de leiding van de bank te melden bij Crisis management en Fraudebestrijding in Utrecht, telefoon (030) 902598.' De acteur uit Achter het Nieuws heeft inmiddels zijn excuses aan geboden aan de Rabobankmedewerkster. Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. Ook heeft hij haar verklaring over de gang van zaken tijdens de procedure als juist onderte kend. 'In de publicaties rond de introductie van het Standaardpakket Betaaldiensten wordt ge sproken over de kosten die buitenlandse ban ken hun cliënten in rekening brengen. Kennen ze daar ook een soort Standaardpakket?' 'Nou en of', is de reactie van Henk van Dijck van de produktgroep Betaaldien sten. 'Men heeft er zeker iets wat vergelijkbaar is. Het is typisch Nederlands om de kosten voor betaaldien sten tot op heden niet in re kening te brengen. Sterker nog, Nederland is zo ongeveer het enige land ter wereld waar nog geen prijskaartje aan de betaalrekening hangt. Daar zijn allerlei oorzaken voor. Teveel werd het betalingsverkeer als een nutsfunc tie gezien. In het buitenland bepalen meer economische drijfveren de basis voor gele verde diensten en het bijbehorende prijs kaartje. Van land tot land verschilt de prijs.' Van Dijck laat een overzicht zien waaruit blijkt, dat een betaalrekening met een gemid deld gebruik van cheques, passen, etcetera de klant in verschillende landen zo tussen de Kosten betaalrekening Groot-Brittannië Spanje Nederland Luxemburg België Frankrijk Italië Denemarken Duitsland Gulden 0 f 5,- en de f 260,- kost. Duitsland is het duur ste. Van Dijck: 'Zakelijkheid kan onze ooster buren niet worden ontzegd. Engeland is het goedkoopste land. Dat heeft onder andere te maken met een moordende prijs-concurren- tie. Daar verkopen ook verzekeringsmaat schappijen betaalrekeningen en andere bankdiensten. De kosten worden goedge maakt door hoge rente aan zowel de credit- als aan de debetzijde. Engeland, maar ook Spanje, kunnen goedkoop zijn omdat het passen- en cardbezit, inclusief pincode, vele malen groter is dan in Nederland. Eén op de drie Spanjaarden heeft een creditcard en dat betekent voor de bank een kostendekkend betaalmiddel. Nederland ligt ver achter op deze landen. Het stimuleren van goedkope betaalmiddelen zoals de geldautomaat en de betaalautomaat is daarom bij ons een must. Kijkje naar het prijsniveau in de tabel, dan komt Nederland met zijn tarieven er als heel goedkoop uit. Efficiënt betaalgedrag van klanten zal er verder zeker toe leiden dat ook in de toekomst Nederland tot de goedkoop ste landen blijft behoren.' 'In de krant stond dat Philips- en Akzo- werknemers minder betalen voor hun parti culiere ziektekostenverzekering dan vorig jaar. Waarom is de premie bij de Rabobank juist verhoogd?' 'Voor de beantwoording van deze vraag is een stukje uit leg over het ziektekostencon tract van de Rabobank nood zakelijk', aldus Wim van Ma nen, hoofd Personeelsvoor- waarden. 'De Stichting Hulp Personeel Rabobanken, de SHPR, gaat over de particuliere ziektekosten verzekeringvoorde medewerkers. De SHPR is, zoals de naam al zegt, een stichting, met een resultatencontract. Ze hoeft geen winst te ma ken. De SHPR heeft een pot, de egalisatiere serve, waaruit zonodig tekorten worden be taald. Deze pot wordt gevoed door overschot ten. In 1991 zijn de ziektekosten sterk gestegen. Daardoor moesten de pre mies voor de hoofdverzekering op 1 ja nuari eigenlijk fors omhoog, met 15 procent. Omdat de AWBZ nu genees middelen vergoedt, werd dit iets lager, 9 procent. Het SHPR-bestuur vond dit te veel. Naast de gewone premie moe ten namelijk ook de sterk verhoogde wettelijke bijdragen en de nominale AWBZ-premie worden betaald.' Uitein delijk is de premie voor de hoofdverze kering met maar 5 procent verhoogd. Dit betekent wel dat de SHPR dit jaar waarschijnlijk de egalisatiereserve moet aanspreken. Van Manen: 'Bij de huisartsverzekering is de premie trou wens fors verlaagd, met ongeveer 35 procent, en het eigen risico is afge schaft. Dit betekent dat de totaalpremie voor mensen die derde klas zijn verzekerd en de huisartsverzekering hebben, iets daalt. Inclu sief wettelijke bijdragen en AWBZ-premie beta len ze wél iets meer dan vorig jaar. Dat de werk nemers van Philips en Akzo minder premie be talen, zegt op zich niet zoveel. Je moet de pre miebedragen en dekkingen ook kennen. De Rabobankverzekering heeft een uitgebreide dekking en een lage premie.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 6