De wereld achter één menu-regel: Telebankieren Buitenland RaDo band Op het openingsscherm van het programma Telebankieren voor bedrijven kunnen cliënten er binnenkort een menu-regel bij krij gen: Telebankieren Buitenland. Achter die ene regel tekst gaat een wereld van gemak en efficiency schuil. Voor de cliënt én voor de bank levert de module Telebankieren Buitenland besparingen op in tijd en geld. Anders gezegd, de mogelijkheden van automati sering leiden opnieuw tot een betere dienstverlening. Nummer 3/10 februari 1992 Telebankieren voor bedrijven neemt een grote vlucht. Het is één van de nieuwe ontwikkelingen die zowel voor de cliënt als voor de bank interessant is. Voor het binnenlands betalingsverkeer is het bankieren via de telefoonlijn al aardig inge burgerd. Zo'n vijfduizend cliënten maken ge bruik van deze manier van elektronisch ban kieren. Nu is ook de module voor het beta lingsverkeer met het buitenland beschik baar. Gegevens 'Voor een betalingsop dracht in het binnenland kun je volstaan met een rekeningnummer en eventueel een naam en een plaatsnaam, het be drag en wellicht een omschrijving', licht Peter Haaken van productmanagement Buitenland toe. 'Met die gegevens weet de bank waar de betaling naar toe moet. In het buitenland zijn er niet van die insti tuten als de BankGiroCentrale. Daarom zijn meer gegevens nodig over de begun stigde en over de bank van de begunstig de. Daar is een zogenaamd A/ATR-for- mulier voor nodig. Zo'n formulier, dat meestal A-formulier wordt genoemd, kun je vergelijken met een bankgiroformulier tje. Er moet echter veel meer op worden ingevuld.' Geen A-formulier Als de cliënt ge bruik maakt van Telebankieren Buiten land, dan kan het uitgebreide A-formulier vervallen. Het invullen van de gegevens op het scherm gaat snel. Haaken: 'Moet een cliënt regelmatig dezelfde leverancier beta len, dan zijn de standaardgegevens van die leverancier en die van zijn bank met een druk op de knop op het beeldscherm be schikbaar en worden ze automatisch inge vuld. Alleen de variabele informatie, zoals het bedrag en eventuele mededelingen, moeten nog door de cliënt worden inge toetst.' Adviessysteempjes In Telebankieren Buitenland zijn allerlei adviessysteempjes ingebouwd. Haaken: 'Als je een betaling naar Amerika doet, dan vraagt het program ma op welke manier het bedrag moet wor den overgeboekt. Er zijn drie mogelijkheden: Een normale overboeking, een spoedover- boeking of overboeken per cheque. Als de betaling naar Amerika wordt ingevoerd als normale overboeking en het bedrag is klei ner dan duizend dollar, dan geeft het pro gramma aan dat het in Amerika de gewoonte is dat er wordt betaald door middel van cheques. Met giraal overboeken wijk je dus af van wat gebruikelijk is. De begunstigde is dan duurder uit. Het programma signaleert dat. Als de cliënt het daarmee eens is, dan wordt de wijze van overboeking automatisch veranderd.' Voordeligste wijze Haaken geeft nog een voorbeeld van de mogelijkheden: 'Als een betaling wordt ingebracht bestemd voor een land waar een verbod op zit, zoals Irak, dan houdt het systeem die betaling tegen. Maar ook als de cliënt betalingen doet in Nederlandse guldens en zijn leverancier in Op het scherm van Telebankieren is één menu- regel toegevoegd: Buitenland. Nederland is toevallig een niet-ingezetene. Dan is men vaak geneigd om de betaling via het buitenlandse betalingscircuit te doen. Dat is kostbaar. In zo'n geval geeft het systeem aan dat het binnenlands betalingsverkeer de snelste en goedkoopste oplossing is.' Geen dubbele invoer Als de cliënt alle buitenlandse betaalopdrachten heeft inge voerd, stuurt hij de gegevens via de lijn naar zijn Rabobank. Zou de cliënt gebruik maken van A-formulieren, dan moet de bank ze overtypen of opnieuw invoeren. 'De dubbele invoer van gegevens vervalt', zegt Haaken. 'Het mes snijdt dus aan twee kanten. De cliënt is veel minder tijd kwijt aan het invul len en wegbrengen van de gegevens en de bank hoeft de informatie alleen maar binnen te halen, te fiatteren en door te leiden naar het verwerkingssysteem Flits. Flits maakt de financiële mutaties voor de rekening van de cliënt en voor de eigen rekening van de Ook de Nederlandsche Bank is tevreden: het A-formulier is overbodig. bank. Vervolgens leidt Flits die gegevens door naar Rabobank Nederland. Alles bij el kaar betekent dit voor de bank een bespa ring van 70 procent.' Mogelijkheden Wat kan de cliënt met Telebankieren Buitenland doen? 'Veel', zegt Haaken. 'Hij kan bijvoorbeeld contante aan- en verkopen doen via de module Telebankie ren Buitenland en hij kan kijken op z'n vreemde valutarekening. Heel belangrijk is echter dat het A-formulier niet meer nodig is. De deviezenverantwoording aan de Nederlandsche Bank wordt na melijk ook via het systeem geregeld. Hoe minder formulieren, hoe beter.' Groei Al zeshonderdvijftig ban ken beschikken inmiddels over de appli catie Telebankieren voor bedrijven. Zo'n vijfduizend cliënten van die banken zijn overgestapt op deze manier van beta len. Verwacht wordt dat binnen vijf jaar zo'n vijftigduizend cliënten gebruik zul len maken van Telebankieren. Van de zeshonderdvijftig banken die hun cliën ten Telebankieren voor bedrijven aanbie den, hebben er al driehonderd Teleban kieren Buitenland besteld. Toekomst 'Met Telebankieren is het in de toekomst mogelijk de klant snel te informeren over ontwikkelingen in het betalingsverkeer', licht Haaken toe. 'Die in formatie wordt dan gewoon via de telefoon lijn naar de cliënt verzonden. Als de valutaire grenzen van een land worden gesloten, kan dat via Telebankieren snel aan de cliënt wor den meegedeeld en in de module buitenland worden verwerkt. Ook updates van de soft ware kunnen in de toekomst wellicht via de telefoonlijn worden doorgegeven. Nu moeten er diskettes worden verzonden. De mogelijk heden zijn heel groot.' In december hebben de commercieel ad viseurs Buitenland op de regiokantoren de nieuwe module van Telebankieren geïntrodu ceerd. Totaal bezochten zo'n vijfhonderd mensen van de plaatselijke banken de bij eenkomsten. Het was steeds een volle bak. De reacties waren positief. De praktijk zal nu moeten uitwijzen of de cliënten ook goed met het nieuwe produkt uit de voeten kunnen. Een proef bij een aantal banken heeft inmiddels al laten zien dat Telebankie ren Buitenland aan de verwachtingen vol doet.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 5