Mens en Werk: van deprimerend naar inspirerend Rabo band 'Opleidingen zijn, binnen en bui ten de Rabobankorganisatie, meestal gericht op mensen die goede vooruitzichten hebben. Voor de mensen met wie het niet zo goed gaat, werd tot nu toe weinig gedaan. Daar is ver andering in gekomen.' Aan het woord opleider Arie Jurling. Sa men met psycholoog Arie Oos terlee verzorgt hij de training Mens en Werk, voor mensen die op een of andere manier zijn vastgelopen of dreigen vast te lopen. Voor wie is Mens en Werk? Nummer 2/27 januari 1992 teeds vaker zien we dat mensen tussen wal en schip terecht ko- men', zegt Oosterlee. 'De be treffende mensen weten zelf niet wat ze moeten doen. Ze vinden dat een bepaalde situatie wel een probleem is, maar niet hun probleem. Het is mijn schuld niet dat het niet lekker loopt in mijn werk, zegt men dan. Het is een hele stap als iemand zelf erkent, dat hij een potentiële vastloper is. Ik vind vastloper trouwens een rotwoord, maar ik weet geen goed alternatief.' Allerlei oorzaken Jurling: 'Ik denk dat het goed is om het nuchter onder ogen te zien, als het in je werk niet meer zo loopt als je zou willen. Dat kan komen door allerlei gebeurtenissen: een fusie, automatisering, een reorganisatie of wat dan ook. Daardoor zou het niet meer zo lekker kunnen gaan. Dat noem ik vastlopen. Wie in zo'n situatie zit, moet proberen objectief te bekijken wat er om hem heen gebeurt en wat hij aan de situatie kan doen. Als je de handschoen op wilt pakken door de verantwoordelijkheid zelf te nemen en te zoeken naar nieuwe we gen, dan ben je op de goede weg. Het is dan niet langer een deprimerend, maar een in spirerend vraagstuk. Hoe kan ik de be staande situatie zo veranderen, dat ik weer plezier krijg in mijn werk, dat het weer goed gaat.' Drie trainingen Vorig jaar is in een cir culaire en in een artikel in het blad Manage ment en Personeel aandacht geschonken aan de training Mens en Werk. Daar hebben meteen al mensen op gereageerd. Ooster lee: 'We hebben inmiddels drie trainingen achter de rug. De eerste twee waren min of gaat in de dagelijkse praktijk en wat het heeft opgeleverd. Eén van de opdrachten tussen de drie blokken is, dat de deelne mers over de training rapporteren aan hun chef. Wij geven geen persoonlijke dingen van deelnemers aan hun management door. Wij vinden dat de deelnemers dat zelf moeten doen.' Programma 'De eerste ochtend is een rondje kennismaken', aldus Jurling. 'Wie ben je, waar kom je vandaan, wat doe je. Dat gebeurt op speelse wijze. We heb ben een keer een schilderij gebruikt, waar op een aantal mensen stond. Wie ben jij op die plaat en waarom? Op die manier ontdek ken mensen veel over zichzelf. Ook laten mensen op hun eigen manier zien, door een rollenspel bijvoorbeeld, hoe zij hun dagelijk se werk beleven. Daar komt ook veel leer zaams uit, waarop de anderen uit de groep dan weer reageren. Naast discussies en ge sprekken doen we ook creatieve dingen. Mensen kunnen daarin een heleboel uit beelden. Zo onstaat langzamerhand een beeld van ieders specifieke problemen en kunnen we naar oplossingen toe gaan wer ken. De oefeningen geven de deelnemers de kans de zaak van alle kanten te bekijken en niet op één aspect gefixeerd te blijven. Dat kun je niet alleen, daar heb je hulp bij nodig en die geven wij.' Resultaten Beide heren zijn positief over de eerste resultaten. Oosterlee: 'Vaak kreeg na de training de communicatie tus sen chef en betrokkene een nieuwe impuls. Eén van de kenmerken van vastlopen is dat mensen met elkaar uitgepraat zijn. Als men weer met elkaar aan de praat raakt, dan denk ik dat er iets belangrijks is gebeurd. Er zijn al mensen die nu een andere functie hebben. Een ander hing ontzettend aan het leidinggeven. Nu geeft hij toe, dat hij dat niet kan. Zijn functie is nu anders ingevuld en het gaat weer goed. Verder hadden we iemand, waar de ontslagprocedure op het punt stond te beginnen. Nu blijft hij toch bij de bank. Dat zijn allemaal duidelijke aanwij zingen dat er iets gebeurt.' Oosterlee: 'We leren mensen dat ze zelf iets over hun toekomst bij de bank te zeg gen hebben. Ze hoeven niet alles in handen van hun baas te leggen. Mensen zijn het ka pitaal van de organisatie, zeggen we vaak. Nou, daar mag je wel wat voor doen. En dat is geen liefdadigheid, maar gewoon zakelijk. Mensen die niet functioneren kosten tijd en geld.' O Oosterlee en Jurling hadden bij de op zet van de training het idee, dat er vooral mensen van een jaar of vijftig mee zou den doen. Dat beeld klopt niet. Er komen ook dertigers en veertigers. De functie schalen variëren van vier tot negen. En de deelnemers komen zowel van Rabo bank Nederland als van de plaatselijke banken. Belangstellenden voor Mens en Werk kunnen zich via hun chef aanmel den. Beide partijen moeten het aanmel dingsformulier ondertekenen. De training kost de bank of afdeling waar de deelne mer werkt f 3.200,-. Voor meer informa tie: telefoonnummer (040) 346634. Jurling en Oosterlee: anders kan. 'Kijk eens hoe je zelf functioneert en hoe het meer experimenteel. Het was voor ons ook nieuw. We hebben in die eerste sessies er varen, dat het heel belangrijk is dat ma nagement en deelnemer allebei positief te genover de deelname staan. Een manager kan niet zeggen: Ga jij maar eens naar die training. Men moet het zelf willen, anders werkt het niet. Kenmerkend voor de training is, dat er vanuit de bestaande problemen wordt gezocht naar nieuwe kansen en op lossingen.' Vrijwillig In de laatste groep zat een aantal mensen, waarvan de manager het eerst niet nodig vond, dat ze naar de trai ning gingen. 'Die wilden zelf', meldt Jurling. 'De manager reageerde met: Het valt met jou toch wel mee, er is niets aan de hand. Maar de medewerkers wilden zelf over hun toekomst nadenken, omdat zij - bijvoor beeld door een op han den zijnde fusie - on zeker waren over hun toekomstig functione ren. Zo'n training blijkt dan toch een steuntje in de rug te zijn.' Oos terlee: 'Je krijgt zo wel een heterogene groep tijdens de training. Sommigen zijn echt ge frustreerd en lopen al een tijd thuis. Met an deren is op dit mo ment nog niets aan de hand. Dat zit door el kaar. Maar de ervaring leert, dat het elkaar niet bijt. Men stimu leert en respecteert elkaar.' In de spiegel kijken De training Mens en Werk is moeilijk te benoemen. Jurling: 'Het zijn geen bijeenkomsten, maar het gaat om kennisoverdracht. Mensen moeten met zichzelf aan de slag. Het is confronterend, je kijkt in de spiegel naar jezelf. Toch is het bepaald niet soft, geen geite-wollen-sokken- gedoe. Integendeel, het kan soms best hard en een beetje schrikwekkend zijn.' Drie blokken 'De training bestaat uit drie blokken', vertelt Oosterlee. 'Blok één is: kijken naar jezelf en proberen je situatie in beeld te krijgen. In blok twee gaan we plannen maken, kiezen, de dingen op een rij zetten, in actie komen. Tot slot blikken we een paar maanden later nog eens terug. Dan komt de vraag aan de orde hoe het

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 7