MBO band Uit de bank geklapt Intentieverklaring Cash management Vier-wekelijks salaris Banktermen Uitoefenprijs Loan Production Office Nummer 2/27 januari 1992 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank. niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. 'In artikelen over de tarifering voor particu lieren lees ik steeds over de intentieverkla ring die daar van alles over zegt. Wat houdt die verklaring in?' 'De intentieverklaring is een soort overeenkomst JL over het betalingsverkeer' vertelt ir. Theo van Brun- schot, hoofd Bankpas Be- taaldiensten. 'De intentie- I verklaring was het resul taat van uitgebreide dis cussies tussen consumentenorganisaties, organisaties die het bedrijfsleven vertegen woordigen en de Nederlandse Vereniging van Banken. Er is tussen die drie partijen heel lang gesproken over het betalingsver keer. Welke richting dat moet opgaan. Daar kwamen twee dingen heel duidelijk uit. In de eerste plaats dat er een doelmatiger beta lingsverkeer moet komen. Dat betekent dat we er met z'n allen voor moeten zorgen, dat de kosten omlaag gaan. Ten tweede hebben we gezegd, dat één van de instrumenten die daaraan kan bijdragen, een stelsel van ta rieven is. Dat kan voor de cliënt aanleiding zijn om een goedkopere betaalvorm te ge bruiken en daarmee de kosten van het be talingsverkeer omlaag te brengen. Tot die conclusies zijn we gezamenlijk gekomen. Dat noemen we de intentieverklaring. Alle partijen hebben die verklaring ondertekend. Ook de Consumentenbond die, toen wij ons standaardpakket voor particulieren aankon digden, opeens hoog van de toren blies dat dit niet de bedoeling was.' 'Wat is cash management?' 'Daaronder verstaan we de activiteiten, die tot gevolg hebben dat alle inkomende Êa* en uitgaande geldstromen w zo goed mogelijk op elkaar worden afgestemd', legt Annemarie Rijkers van de produktgroep Creditgelden uit. 'Dat gebeurt op basis van bancaire in formatie over saldi en transacties en de ge gevens uit de debiteuren- en crediteurenad ministraties van een bedrijf. Het doel van die activiteiten is, dat altijd over de benodigde middelen kan worden be schikt. Bovendien betekent een goed cash management, dat tijdelij ke tekorten tegen minimale kosten worden gefinancierd en tijdelijke overschotten tegen een zo hoog mo gelijk rendement worden belegd. Cash management houdt dus een optimaal beheer van alle inkomende en uitgaande geldstromen op korte termijn in.' In 1990 besloot de Rabo bank samen met de CERA in België Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514, fax (030) 901904. een module Cash Management te ontwikke len. Rijkers: 'Dit is een hulpmiddel om de rentedragende tegoeden op de rekeningen courant, zowel in guldens als in vreemde va luta, optimaal te beheren. Ter ondersteu ning van dat beheer is in dit produkt een si mulatiegedeelte opgenomen, waarin op ba sis van de door de cliënt ingevoerde toe komstige ontvangsten en uitgaven nieuwe valutaire saldi worden berekend voor de eerstkomende weken. Deze saldi worden zowel grafisch als cijfermatig op het scherm getoond. Hierdoor wordt snel en gemakke lijk inzicht verkregen in de toekomstige fi nanciële situatie van een bedrijf. Mogelijke tekorten of overschotten kunnen dan dus vooraf worden gesignaleerd. Door evaluatie van deze situatie en eventuele bijsturing in de geldstromen kunnen de saldi op rekenin gen-courant beter worden beheerd, zodat een optimaal rendement mogelijk is. Als het produkt uit de onderzoek- en testfase is, zal het als afzonderlijke module worden opge nomen in Rabo Telebankieren.' 'Steeds meer bedrijven gaan over van maandelijkse salarisbetaling naar een vier- wekelijkse betaling. De kosten voor de werkgever zouden gelijk blijven en de werknemer zou netto meer overhouden. Kan dit ook bij de Rabobankorganisatie worden ingevoerd?' V 'De gekozen betalingster mijn heeft geen invloed op het netto-salaris', ant woordt Wim Hurkmans van Arbeidsvoorwaarden en Rechtspositie. 'Er zijn be lastingtabellen voor de ver schillende betaalperiodes, zoals de bijbehorende dagtabel, de maand- tabel en de vier-wekentabel, op grond waar van de heffing relatief gelijk is. De premies voor de diverse sociale werknemersverze keringen worden per premiedag geheven. Wel is het zo, dat bij betaling per vier weken het aantal premiedagen altijd twintig is. De verschuldigde premies zijn dan ook altijd ge- (Engels: exercise price of the option) Vastgestelde prijs van een optie. Tegen die prijs kan gedurende een vastge stelde optieperiode de onderliggende waarde door de hou der van een optie worden gekocht of worden verkocht. De European Options Exchange stelt de optieperiode vast. Bron Nibe Banklexicon lijk, waardoor het netto-bedrag gelijk blijft zolang het bruto-bedrag niet wijzigt. Bij maandbetaling treden verschillen op in het netto-salaris door het verschil in premieda gen. Er zijn immers korte en lange maan den. Betaling per vier weken zou een hele omschakeling betekenen. Voor kostenver goedingen zoals de regeling tegemoetko ming in de reiskosten woon/werkverkeer gelden nu maandbedragen. Ook in- en uit- diensttreding vindt vaak per de eerste van een maand plaats. Bij vier-weekse betaling zou dus vaker van een 'gebroken' betaling sprake zijn. Budgetteringssystemen, waarin ook loonkosten zijn opgenomen, werken veelal per maand of een veelvoud daarvan. Ook hier zou een wijziging van de betaalpe riode voor problemen zorgen.' 'Laatst las ik iets over een Loan Produc tion Office van de Rabobank in Amerika. Wat is dat?' 'Een commerciële verte genwoordiging van één van onze buitenlandse vestigin gen, die op acquisitie mag gaan en onderhandelingen mag voeren en transacties sluiten, dat noemen we een Loan Production Offi ce, een LPO', licht Charles Ruys, hoofd Be heer Buitenlandse Vestigingen, toe. 'De boeking van een transactie vindt echter plaats op het kantoor waarbij de LPO hoort. Vaak heeft een LPO een terminal van de computer van het hoofdkantoor. De muta ties kunnen dan rechtstreeks worden inge voerd. Een goed voorbeeld is de LPO in Brussel. De accountmanagers/relatiebe heerders zouden met heen en weer reizen tussen Antwerpen en Brussel zoveel tijd en geld kwijt zijn, dat de LPO opweegt tegen de extra huisvestingskosten. Belangrijk is bo vendien dat het kantoor voor relaties veel dichterbij komt en daardoor ontstaat een veelvuldiger contact. En dat komt de relatie tussen de bank en de cliënt kwalitatief ten goede. Soms kunnen uitbreidingsinvesterin gen in huisvesting worden uitgesteld door ac countmanagers op de vooruitgeschoven post te zetten.' Ruys geeft aan dat de LPO in Dal las in noodsituaties ook taken van het kan toor in New York kan overnemen: 'Daar zijn voorzieningen getroffen, waardoor de bank in bedrijf kan blijven als het kan toor New York bijvoorbeeld door brand niet zou kunnen functioneren. Er staat in Dallas een computer met een admi nistratiepakket dat identiek is aan dat van New York. Er zijn voldoende tele foonlijnen beschikbaar om, zodra de medewerkers uit New York zijn aange komen, in ieder geval de basisfuncties operationeel te houden.' Er zijn LPO's in Dallas, San Francisco, Brussel, Edinburgh en Leipzig.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1992 | | pagina 6